اخبار داغ

آب های سطحی، علت رانش زمین ۲ روستای خراسان شمالی/مقاومت اسفیدانی ها بر جابجایی سکونتگاهشان

آب های سطحی، علت رانش زمین ۲ روستای خراسان شمالی/مقاومت اسفیدانی ها بر جابجایی سکونتگاهشان
معاون مسکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی با اشاره به واقعه رانش زمین در دو روستای پسرکانلو و نرگسلوی علیا در اواخر اسفند ماه سال گذشته، اعلام کرد: مشاور پس از انجام مطالعات علت رانش زمین در این مناطق را وجود میزان بالای آب های سطحی گزارش داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، علی روحانی، معاون مسکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: هفته پایانی اسفند ماه سال گذشته در دو روستای پسرکانلو و نرگسلوی علیا از دهستان بدرانلو از توابع شهرستان بجنورد، رانش زمین رخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  عصر اترک، ,

به گفته وی، بر اثر این واقعه در روستای پسرکانلو 34 واحد مسکونی آسیب می بینند که بر 17 واحد بیشترین خسارت،14 واحد خسارتی کمتر و سه واحد دیگر نیز خسارت هایی جزئی وارد شد.

,

وی افزود: در روستای نرگسلوی علیا نیز پنج واحد خسارت می بینند که بر دو واحد بیشترین خسارت و بر سه واحد دیگر نیز خسارتی کمتر وارد شد.

,

روحانی در ادامه با تصریح بر این مطلب که پس از این واقعه از یک شرکت مشاوره زمین شناسی برای بررسی علت واقعه و اتخاذ راهکارهای فنی و عمرانی دعوت شد تا مطالعه کند، عنوان کرد: مشاور پس از انجام مطالعات، وجود میزان بالای آب های سطحی در این منطقه را علت بروز این اتفاق اعلام کرد.

,

وی افزود: البته هنوز مطالعات تکمیلی این مشاور برای اتخاذ راهکارهای فنی و عمرانی در دست انجام است.

,

وی در ادامه گفت: پس از این اتفاق و انجام مطالعات هیچ ضرورتی بر جابجایی ساکنان روستای نرگسلوی علیا به منطقه ای دیگر دیده نشد و به مالکان خسارت دیده توصیه شد تا نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند.

,

این مسئول همچنین افزود: برای روستای پسرکانلو نیز برای انجام جابجایی منازلشان هیچ ضرورتی دیده نشد و فقط به مالکان واحدهایی که در محدوده خطر قرار دارند، توصیه شد تا در نقطه ای دیگر از روستا که در مسیر سمت توسعه طرح هادی روستا قرار دارند، جابجا شوند.

,

وی گفت: به ساکنان این دو روستا اعلام شد برای انجام مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود و یا جابجایی به نقطه ای دیگر علاوه بر اینکه کمک بلاعوض اعطا خواهد شد همچنین تسهیلات مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد نیز به آنان اعطا می شود.

,

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد متقاضی برای دریافت این تسهیلات و کمک بلاعوض مراجعه کرده اند؟ اعلام کرد: هنوز هیچ متقاضی ای مراجعه نکرده است.

,

معاون مسکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی درباره اقدامات عمرانی انجام شده پس از این واقعه در این دو  روستا نیز عنوان کرد: در این دو روستا آسفالت معابر، هدایت آب های سطحی به خارج از روستا همچنین احداث گابیون در پایین دست روستا در مسیر مسیل باید انجام شوند که اعتبارات این اقدامات عمرانی باید از محل اعتبارات طرح های هادی و اعتبارات مدیریت بحران استان تامین شوند.

,

وی در ادامه با اعلام اینکه خطر رانش زمین دو روستای گلی و عرب را نیز تهدید می کند در پاسخ به این سوال که آیا مطالعات در سطح تمامی روستاهای استان  برای بررسی اینکه چه تعداد از آنها با خطر رانش زمین مواجه هستند، انجام شده است یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه های انجام مطالعات گمانه زنی بسیار بالا است و خراسان شمالی نیز بیش از 700 روستا دارد، بنابراین انجام مطالعات گمانه زنی برای تک تک روستاهای استان امکانپذیر نیست.

,

وی در بخشی دیگر از سخن خود به وقوع خطر سنگ افتان در دو روستای گلیان از شهرتان شیروان و اسفیدان از شهرستان بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تثبیت سنگ ها امکانپذیر نیست، چند سال قبل به ساکنان روستای گردشگری اسفیدان توصیه شد تا به منطقه ای دیگر در اراضی حوالی این روستا جابجا شوند که ساکنان این روستا در برابر این جابجایی مقاومت کردند.

,

روحانی خاطر نشان کرد: در روستای گلیان نیز اجازه ساخت و ساز به ساکنان این روستا در بخشی که در محدوده خطر قرار دارد، داده نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه