اخبار داغ

مقایسه مدیریتِ بازسازی در دولت های دهم و یازدهم؛

زلزله ارسباران: احداث 25هزار واحد در مدت 5 ماه/ سیل: وعده احداث 60 واحد درمدت شش ماه/ بیرق در انتظار مسکن

زلزله ارسباران: احداث 25هزار واحد در مدت 5 ماه/ سیل: وعده احداث 60 واحد درمدت شش ماه/ بیرق در انتظار مسکن
مناطق زلزله زده ی ارسباران از وسعت بسیار گسترده ای برخوردار بوده و میزان خسارات و تخریب منازل در روستاهای اطراف سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس به مراتب بیشتر از خسارات سیل اخیر بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، مقایسه یِ آماری و کمّیِ بازسازی ها در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، میزان همت و کارآمدیِ مدیریت ها را مورد ارزیابیِ مخاطبان قرار می دهد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی پس از حادثه غم بار سیل عجب شیر و آذرشهر با حضور در روستای چنار اظهار داشت: " 30 قطعه به افراد آسیب دیده در سیل و 30 قطعه ی دیگر به اهالی روستا که در بستر رودخانه هستند داده خواهد شد. طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران 12 قطعه از این واحدها توسط دولت با سرعت تمام و با فراهم کردن مقدمات اولیه تا فصل سرما ساخته خواهد شد. برای 18 خانه آسیب دیده در سیل هم وام کم بهره داده خواهد شد."

,

در واقع استاندار آذربایجان شرقی برای احداث و راه اندازی منازل سیل زده( 60 منزل مسکونی)، بازه ی زمانی شش ماهه را ترسیم کرده است. علاوه بر این شش ماه، یکسال گذشته را هم بر موعد بازسازی منازل روستای بیرق اضافه کنید. گفتنی است پس از گذشت یکسال از حادثه سیل بیرق، سیل زدگان همچنان با مشکل ضمانت وام مواجه بوده و در وضعیت اجاره نشینی به سر می برند.

,

بازه ی زمانیِ یک وعده از مدیران استانیِ دولت تدبیر را با بازه یِ زمانی بازسازی مناطق زلزله زده در سال 91، مقایسه کنید. با این تفاوت که مناطق زلزله زده ی ارسباران از وسعت بسیار گسترده ای برخوردار بوده و میزان خسارات و تخریب منازل در روستاهای اطراف سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس به مراتب بیشتر از خسارات سیل اخیر بود.

,

البته برای هر دو حادثه سیل و زلزله، فصل مشترکی وجود داشت. حضور سپاه و بسیج در امر امدادرسانی و بازسازی. ساخت 3هزار واحد مسکونی توسط سپاه در زلزله ارسباران و اعلام آمادگی برای احداث منازل مسکونی و لایروبی رودخانه ها در مناطق سیل زده بخشی از عملکرد سپاه در امر بازسازی حوادث طبیعی بود.

,

 

,

بیگی: بازسازی مناطق خسارت دیده نیازمند اراده است

, بیگی: بازسازی مناطق خسارت دیده نیازمند اراده است,

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر و استاندار سابق آذربایجان شرقی در اینباره به خبرنگار زیتون گفت: گذشته از مشکلات عجب شیر و آذرشهر، دولتمردان طی یکسال گذشته و در قِبال 122 واحد مسکونیِ روستای بیرق، یک مورد هم بازسازی و احداث انجام نداده اند؛ همچنانکه ضعف پیش بینی ها باعث شده تا سیل اخیر، خسارات وارد بر اهالی بیرق را دوچندان کند.

,

اهالی روستای بیرق از اقدام دولت در امر بازسازی نا امید هستند

,

وی افزود: طی بازدیدی که از بیرق داشتم، اهالی روستا از اقدام دولت در بازسازی و اعطای وام نا امید بوده و از عدم پرداخت وام های بلاعوض گلایه داشتند؛ این درحالی است که فرماندار تبریز از بازدید نمایندگان در حادثه سیل بیرق به عنوان عکس یادگاری یاد می کرد!

,

بیگی تاکید کرد: بازسازی مناطق خسارت دیده نیازمند اراده است. اراده ی دولت قبل باعث شد تا درعرض 5 ماه، 25هزار واحد مسکونیِ روستایی احداث شده و در اختیار روستائیان قرار گیرد. این رقم به غیر از مساکن شهری بود. با احتساب مساکن شهری، بالغ بر 70هزار واحد مسکونی احداث گردید.

,

روایت بیگی از مدیریت بحران و مدیریت بازسازی در دولت قبل

, روایت بیگی از مدیریت بحران و مدیریت بازسازی در دولت قبل,

وی افزود: پس از حادثه زلزله، اراده ی پولادینی در مرکزیت دولت و مرکزیت استانداری شکل گرفت و تمامی امکانات مردمی،خیرین و دستگاههای دولتی به سمت مناطق زلزله زده گسیل شدند. این در حالی است که بدلیل کم کاری دولت درحادثه سیل اخیر، امکانات نیروی زمینی سپاه در منطقه حاضر شده و بسیج و سپاه برای امدادرسانی و بازسازی وارد صحنه شدند.

,

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر بیان کرد: با مدیریت ماتریسی دولت قبل، سه ضلع (بنیاد مسکن، صاحب مسکن و پیمانکار) درکنار هم قرار گرفتند و بدون هیچ دردسری، وام از طریق صاحب مسکن دراختیار پیمانکار قرار گرفت تا عملیات احداث هر چه سریعتر آغاز گردد. بانک مسکن نیز با قدرت در منطقه حاضر بود.

,

وی افزود: در دولت قبل، بگونه ای تصمیم گرفتیم که اهالی روستا ضامن یکدیگر شده و مشکل ضمانت در اعطای وام حل شود؛ این درحالی است که اهالی روستای بیرق طی یکسال گذشته به دلیل مشکل ضمانت، تاکنون موفق به اخذ وام و بازسازی نشده اند.

,

دولت فعلی، حاضر نیست این وام ها با سهولت در اختیار روستائیان قرار گیرد

, دولت فعلی، حاضر نیست این وام ها با سهولت در اختیار روستائیان قرار گیرد,

استاندار سابق آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: دولت فعلی، حاضر نیست این وام ها با سهولت در اختیار روستائیان قرار گیرد.

,

بیگی گفت: در حادثه زلزله تمام کامیون ها و معادن شن و ماسه در اختیار ستاد بازسازی قرار گرفت و بنیاد مسکن از طریق قرارگاههای گلستان،مازندران،کردستان و اصفهان نظارت می کرد.

,

وی افزود: با مدیریتی که در حادثه زلزله صورت گرفت، ساخت صد واحد مسکونی برای سیل زدگان در مدت کوتاه، کاردستی و اسباب بازی است! اما دولت مستقر تاکنون چنین اراده ای نداشته و صرفا امکانات سپاه برای لایروبی رودخانه ها و بازسازی روستا دراختیار گرفته شده است.

,

مسئولیت جان باختن اهالی روستای چنار برعهده مدیریت شهرستان و استان است

, مسئولیت جان باختن اهالی روستای چنار برعهده مدیریت شهرستان و استان است,

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در پایان با اشاره به ضعف پیش بینی در دولت اظهار داشت: دهیار چنار به بنده گفت اگر اطلاع رسانی به موقع انجام می گرفت، حاشیه ی روستا را تخلیه می کردم و از جانباختن تعداد بیشماری ممانعت بعمل می آمد. 

,

وی افزود: لذا بنده مسئولیت مستقیم جانباختن تعداد کثیری از اهالی روستا را متوجه مدیریت شهرستان و مدیریت استان میدانم. سوءمدیریت در استان آذربایجان شرقی منجر به کشته شدن 40 هم وطن شد اما در استان آذربایجان غربی تنها یک کشته داده اند. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه