اخبار داغ

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرداد

اجرای ۱۶ گروه موسیقی در جشنواره موسیقی نواحی شرق

اجرای ۱۶ گروه موسیقی در جشنواره موسیقی نواحی شرق
معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحله اولیه داوری جشنواره انجام شد و ١٦ گروه برای مرحله پایانی جشنواره انتخاب شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان شرقی، سید علی زمزم معاون امور  هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:مهم‌ترین خصوصیت موسیقی نواحی اصالت محتوایی آن است که در کنار آداب و رسوم هر منطقه بیش‌ترین  تأثیر خود را در معرفی اقلیم‌های جغرافیایی مختلف را دارد و با توجه  به تفاوت عمده‌ای که این نوع موسیقی با موسیقی غرب دارد  به موسیقی نواحی شرق نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان شرقی,

 

,

وی افزود: بعد از ارسال فراخوان به استان‌های سیتان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی ٤٢ گروه از چهار استان در دبیرخانه اولین جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی ثبت نام کردند که از این تعداد در نهایت همه گروه ها برای داوری مرحله اول انتخاب شدند.

,

 

,

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: مرحله اولیه داوری جشنواره انجام شد و ١٦ گروه برای مرحله پایانی جشنواره انتخاب شدند.

,

 

,

زمزم تصریح کرد: از گروه‌های مشخص شده هشت گروه از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان  و خراسان جنوبی به مرحله حضوری جشنواره راه یافتند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: سرو خراسان، کویر،پنجه نوازان، ندای جم، آلاله، بیدل پور عطایی، حاج قربان سلیمانی و آساک از خراسان رضوی، گروه های نغمه های شاه جهان، بخش و جیران از خراسان شمالی و گروه های صحرا، بهاران، آوای دل و نغمه های کویر از خراسان جنوبی و گروه مستاگ پهره از سیستان و بلوچستان عنوان گروه‌های برگزیده است.

,

 

,

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی  بیان کرد: جشنواره روزهای سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت در دو نوبت صبح و عصر در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

,

 

,

زمزم با بیان اینکه روز اول ده گروه و روز دوم شش گروه به رقابت خواهند پرداخت، گفت: هر گروه بیست دقیقه اجرای برنامه خواهد داشت و اختتامیه جشنواره نیز عصر پنجشنبه خواهد بود.

,

 

,

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به تمامی شرکت کنندگان در مرحله نهایی جشنواره گواهی شرکت اهدا خواهد شد، افزود: از بین گروه‌های شرکت کننده در جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور به گروه اول، لوح تقدیر و تندیس جشنواره و مبلغ دو میلیون و 500هزار تومان، گروه دوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ دو میلیون تومان و گروه سوم، لوح تقدیر و تندیس جشنواره و مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان اهدا خواهد شد و به دو گروه دیگر از شرکت کنندگان هر گروه مبلغ یک میلیون تومان اعطا خواهد شد.

,

 

,

زمزم بیان کرد:  با توجه به رواج روزافزون موسیقی‌های مبتذل غرب ، هدف اصلی برگزاری جشنواره معرفی پیشکسوتان و تجلیل از فعالان این حوزه جهت آشنایی با موسیقی نواحی با توجه به قابلیت‌ها و تأثیر آن با خدا و مدح ائمه و فرهنگ هر منطقه است که در فرهنگ رسانی بسیار مهم است.

,

 

,

وی گفت: مهم‌ترین سازهای که در موسیقی نواحی در استان‌های خراسان ، شمالی، رضوی و جنوبی مطرح است دوتار، دهل، سرنا، کمانچه، قوشچه، دایره و... است.

,

 

,

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به ارتباط موسیقی با میراث فرهنگی قرار است مکتب خانه موسیقی نواحی جهت آموزش این حوزه از طرف اداره فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با همکاری اداره میراث فرهنگی تأسیس شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه