اخبار داغ

بانکها برای تحقق شعار سال دست و دلبازتر باشند/نباید فقط قشر متمول استفاده کننده از وام ها باشند

بانکها برای تحقق شعار سال دست و دلبازتر باشند/نباید فقط قشر متمول استفاده کننده از وام ها باشند
راه فاروج-امام جمعه شهرستان فاروج در نشست هماندیشی همراه با بانکها و موسسات مالی شهرستان فاروج بر لزوم همراهی بانکها برای تحقق شعار سال تاکید داشته و افزود: بانکها باید با کار کارشناسی شده برای تحقق شعار سال دست و دلباز تر عمل کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج ؛ امام جمعه شهرستان فاروج گفت: در دین مبین اسلام و قرآن مجید توجه و نگاه ویژه ای به قرض الحسنه شده است  و آمده است که خداوند چندین برابر اجر و پاداش عنایت میکند. در روایات نیز فراوان نسبت به قرض دادن ، قرض پس دادن و مهلت دادن به قرض گیرنده در صورت عدم تمکن مالی اشاره شده است. با توجه به اینکه  ما در یک جامعه دینی اسلامی زندگی میکنیم و قالب مردم افراد متدین هستند توجه به آیات قرآن مجید و روایات پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین (ع)  میتواند برای امور گره گشا باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه فاروج,

وی با اشاره به لزوم مراعات حال مردم گفت: پیغمبر اکرم میفرماید «آنقدر که که من به مدارای با مردم مامور شدم به فرایض مامور نشدم». یعنی بیشتر از فرایض و واجبات به مدارای با مردم مامور هستم. همین مدارا و مراعات کردن حال مردم بود که باعث جذب مردم  میشد. اخلاق و مدارا و مراعات پیغمبر بود که مردم را جذب میکرد. اگر با مردم مراعات کردیم یقینا هم توفیقاتمان بیشتر میشود و هم مشمول آن دعا های افراد مراعات و مدارایشان کردیم میشویم و هم اینکه کارمان گسترش پیدا میکند.

,

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای امور قرض الحسنه گفت: باید برای بحث قرض الحسنه، وام گرفتن و پس دادن وامها فرهنگ سازی داشته باشید. متاسفانه یکی از مشکلاتی که برای همه بانکها وجود دارد قضیه پس دادن وامهاست و بیشترین پرونده هایی که در دادگستری داریم مربوط به بانکهاست که شامل انواع پرونده استرداد وجه، ضبط اموال، فروش اموال و ... می شود علت  این است که ما در ابتدای امر به این شاخص های شرعی و عرفی و فرهنگی توجه نکرده ایم و اگر کاری صورت گرفته بسیار سرسری و کم بوده است.

,

حجت الاسلام و المسلمین قلیزاده در ادامه اظهار داشت: لازم است به افراد ضعیف جامعه توجه ویژه ای داشته باشید. مخصوصا قشر مستضعف ساکن روستا که غالبا افرادی هستند که سوادشان کم است و مکانات کمی دارند و وامی برای برآورده شدن این احتیاجات دریافت میکنند. تا حد ممکن باید این افراد توجیح و تفهیم شوند،

,

وی در ادامه افزود: این افراد باید بدانند که این وامی که می گیرند چقدراست، چند درصد است و باید چقدر پس بدهند. اکثر کسانی که وام ها را دریافت میکنند محتوای آن برگه ها را مطالعه نمی کنند. باید در ابتدا تمام مواد و شرایط وام را کاملا توضیح داده و شخص را از تمام مواد قرارداد وام آگاه کنیم. لذا در یک قرار داد دو  طرف باید راجب آن کاملا توجیح بشوند، خواهشمندیم در قالب یک صفحه یا یکی از همکاران، وام گیرنده را نسبت به تمامی موارد توجیح کنید.

,

قلیزاده عدم پیشرفت اقتصادی ککشور در حد مورد نظر رهبری را علت اصلی تاکید و تکرار شعار سالهای اخیر دانسته و اظهار داشت: یک پایه عدم ایجاد این پیشرفت ها بانکها هستند، به دلایلی یا همراهی نمیکنند، یا توقعات بالا رفته است و یا یکسری مشکلاتی در داخل خودشان دارند.

,

وی در ادامه افزود : مردم برای دریافت وام به بانک میروند و با جواب عدم وجود پول روبرو هستند، میگویند اگر پول ندارند این همه پول  را از کجا می آورند و ساختمان های بانکها روزبه روز مجلل تر و کاخ وارتر می شود. از طرف دیگر برای وام دادن به یک جوان مستضعف روستایی که تازه از سربازی آمده و با هزار بدبختی ازدواج کرده و وام ازدواج میخواهد دریافت کند، باید مدتی در نوبت باشد و بعد از آن هم بگویند که وقتت گذشت و به آن وام داده نمی شود. متاسفانه دولت و بانکها پای وعده ها و قول هایی که برای وام ازدواج جوان ها داده اند آنطور که بایدنبوده است.

,

 

,

بانکها در عرصه تحقق شعار سال دست و دلباز تر شوند

, بانکها در عرصه تحقق شعار سال دست و دلباز تر شوند,

حجت الاسلام قلی زاده با تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات برای تولید و اشتغال توسط بانکها افزود:  در عرصه تحقق شعار سال بانکها یک مقدار دست ودلباز تر باید وارد بشوند. البته کارشان را کارشناسی بکنند و تحقق شعار سال را هم در نظر داشته باشند. بانکها باید مخصوصا در بحث تولید و ایجاد اشتغال افرادی که به عنوان کارفرما و یا سرمایه گزار به سمت شما می آیند لزوما باید یک آورده و زیر ساختهایی را داشته باشند، اما در تسهیلاتی که میخواهید بدهید اشتغال را اولویت اول قرار دهید.

,

وی مصرف گرایی را یکی از علت های مشکلات جاری عنوان داشته و افزود: متاسفانه شاهد بودیم در سالهای اخیر مردم را به سمت مصرف گرایی سوق می دهند. انواع وام های خرید لوازم خانگی، خرید خودرو و ... می دهد در حالی که بسیاری از این خانواده ها این اقلام را در خانه دارند و نیازی به این اجناس ندارند، خیلی از افرادی که وام هایشان را پرداخت نمیکنند نیز همین افراد هستند. برای اینکه نگاهی تجمل گرایانه و اشرافی به زندگی داشته اند و با دریافت وام تکانی در ظاهر زندگی خود داده ولی باطن آنها همان است. افراد با اینگونه تفکر در آینده به مشکل خواهند خود و بانکها نیز با عدم بازپرداخت وام مواجه می شوند.

,

قلی زاده بر لزوم فرهنگ سازی برای تولیدات خانگی تاکید کرده و افزود: وام ها و تسهیلات باید برای تولید و اشتغال داده شده و این فرهنگ در میان مردم جا بیوفتد. مردم می تواننددر خانه قارچ تولید کنند، بلدرچین پرورش بدهند، یکسری کارهای صنایع دستی و امثال اینگونه کارها را در خانه انجام دهند. بانکها باید برای این موارد وام بدهند که هم بیکاری و آسیب های اجتماعی کم شود و هم رفاه و امنیت وارد جامعه شود.

,

وی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد میکنم بخشنامه های خود را در معرض دید مردم بگذارید. از طرفی آقایان در صداوسیما اعلام میکنند که ضامن کارمند و یا تاییدیه فیش حقوقی الزامی نیست و از طرفی بانکها میگویند باید حتما این باشد. نظرم این است که بخشنامه ها حتما در دید و نظر مردم باشد و اعمال قانون توسط بانکها و موسسات باید رعایت شود.

,

قلیزاده با تاکید بر چاره اندیشی بانکها برای قشر مستضعف افزود: برای وام های روستایی و مخصوصا کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند چاره اندیشی کنید. باید مقداری تسهیل کار شده و به نحوی باشد که فقط افراد متمول جامعه استفاده کننده از وام های بانکی و قرض الحسنه شما نباشند.

,

وی همچنین بیان کرد: یکی از شعبه های کاری بانکها وام های قرض الحسنه است. یکی از دلایلی که مردم گرایش به قرضالحسنه ندارند این است که مردم حساب های قرضالحسنه بازکردند ولی بانکها به مردم وام های قرض الحسنه پرداخت نکرده اند. باید مقداری وام های قرض الحسنه شامل حال مردم بکنید و اینگونه وام ها بخشی از کارهای شما باشد.

,

وی با تاکید بر رعایت نکات شرعی در بده بستان های بانکی اظهار داشت:  آن نکات شرعی که مدنظر مراجع تقلید هست باید رعایت شود.  اگر این نکات رعایت نشود آن سودی که به شما تعلق میگیرد سودی که بانک به شخص می دهد حرام است. پس حتما رعایت شرعی بشود و این پول استفاده کاری از آن صورت گیرد والا مشکل شرعی دارد.

,

وی در پایان افزود: بعضی از مراجع تقلید فتوا داده اند که معوقات بانکی شرعا حرام است. اگر کسی نتواند قسطش را سر موقع پرداخت کنید و به خاطر آن جریمه دریافت کنید شرعا حرام است. باید برای خودتان در این موارد حجت شرعی داشته باشید. باید فردای قیامت پاسخگو باشید و توجیح داشته باشید که بر اساس این حجت شرعی ، این معوقه را دریافت کرده اید. برای این موضوع حتما باید نظرات مراجع شیعه مد نظر قرا گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه