اخبار داغ

همزمان با روز معمار:

سمینار انسان، معماری، شهر در دانشکده سما ملایر برگزار شد

سمینار انسان، معماری، شهر در دانشکده سما ملایر برگزار شد
همزمان با روز معمار و در راستای حفظ هویت شهری سمینار انسان، معماری، شهر در دانشکده سما ملایر برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملایری‌ها؛ رئیس دانشکده سما ملایر در سمینار انسان، معماری، شهر در دانشکده سما ملایر با اشاره قطع ارتباط دانشجویان با دانشگاه پس ازخروج از این مراکز اظهار داشت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور بسیار ضعیف بوده و دارای حلقه مفقوده است.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ملایری‌ها,

, ,

یحیی اسدالهی بیان کرد: برگزاری این سمینار به منظور بازیابی این حلقه مفقوده و ایجاد ارتباط بین مجموعه دانشگاهی با صنعت و کسانی است که از دانشگاه خارج شده اند که بتوان از تجربیات آنان در علوم آکادمیک استفاده کرد.

,

وی مرکزسما را یکی از بازوان دانشگاه آزاد دانست و  گفت: مرکز سما دارای  110 دانشکده فنی و 600 مدرسه در مقاطع مختلف در سطح کشور بوده و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این مراکز تا سال 1400 به 180 مرکز می رسد.

,

رئیس دانشکده سما ملایر گفت: فاصله و فارغ الاتحصیلان و دانشجویان با مهندسین مشغول باعث تصور تفاوت در تحصیلات آکادمیک و بازار کار شده است.

,

وی افزود: تصوربسیاری  بر این است که آنچه که در دانشگاه تدریس شده با بازار کار بسیار متفاوت بوده و این تصور در ذهن دانجشویان گنجانده شده‌است که  در اجرا  اتفاقاتی دیگری رخ می‌دهد.

,

اسدالهی بیان کرد: دانشکده سما آماده بستر سازی برای برگزاری چنین همایش‌هایی را داشته تا دینی که به شهر داشته آن را پرداخت کنیم و تجارب را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

,

وی تاکید کرد: امروز برخی مدل های عجیب و غریب  در حوزه‌های مختلف که عمدتا برداشت‌های اشخاص از طرح‌های کامل در دنیا است دیده شه که این برداشت‌ها نصفه نیمه اجرا شده و هدر رفت منابع فراوانی در آن دیده می‌شود.

,

رئیس دانشکده سما ملایر بیان کرد: حیطه عمل و علم باید فارغ از جناح‌های سیاسی برای هویت‌دادن به شهر و با همراهی با ارتباط بیشتر با هم سعی بر افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت داشته که ثمرات آن به شهر و در نهایت به کشور می‌رسد.

,

 

,

معاون سازمان نظام مهندسی ملایر هم در این همایش با تبریک فرا رسیدن روز معمار اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر گرایش‌های عجیبی به روش‌های وارداتی و غربی خصوصا در نماهای ساختمان‌های شهر به وجود آمده است.

,

فردین روزبهانی گفت: این گرایش‌ها باعث شده فرهنگ ملی و یادگاری  که در دوران مختلف که از زمان قبل از اسلام برای ما به وجود آمده به فراموش شود و این در حالی است  اکثر سازنده ها هم به این نماهای وارداتی توجه دارند.

,

وی گفت: امروزه طرح‌هایی اجرا شده که توجهی به حریم خانواده ،اصالت، قومیت، مذهب و اندیشه‌های ما هم خوانی ندارد.

,

معاون سازمان نظام مهندسی گفت: این نماها بی روح خسته کننده و یکنواخت بوده و پیروی از روش‌های نادرست غربی است.

,

وی تاکید کرد:  معماری اصیل ایرانی معماری که داری ویژگی های فلسفی، علمی و معنوی خاص خودش است اما امروز متاسفانه کنار گذاشته شده‌است.

,

روزبهانی گفت: با کمی تامل در معماری‌های سنتی ایرانی خواهیم یافت که مصالح ظرفیت حرارتی بالایی داشته این همان صرفه‌جویی انرژی است که ما اکنون باید به دنبال آن باشیم و از طرییق آن می‌توان صدها میلیون دلاردرآمد داشت.

,

وی افزود: در کشورهای پیشرفته با یک درجه جابه‌جایی دما 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرده‌اند و اگر در کشور ما این صرفه‌جویی انجام شود بسیار اثر گذار است.

,

معاون سازمان نظام مهندسی ملایر با اشاره به اجباری شدن برچسب انرژی ساختمان بیان کرد: ساختمان‌های دولتی و غیردولتی اگر برچسب انرژی نداشته باشد قیمت حامل‌های انرژی 5 برابر تعرفه رسمی برای آنان محسوب می‌شود.

,

وی گفت: سوق دادن مهندسین از تقلیدهای کورکورانه از کتب و بروشورهای خارجی به سمت معماری‌های اصیل ایرانی و هویت‌دادن به شهرها از مهمترین اهداف برگزاری این سمینار است.

,

, ,

دکتر میثم معصومی از اساتید دانشگاهی ایرانی در ژاپن نیز در این سمینار اظهار کرد: تمامی دنیا با بحث هویت‌شهری درگیر هستند و هویت‌شهری به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده‌است.

,

وی با ارائه مقاله‌ای درباره هویت شهری بیان کرد: قبل از انقلاب صنعتی در هر گوشه‌ای جهان معماری‌ها هماهنگ با اقلیم مناطق بودند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه توهوکو ژاپن گفت: عدم دسترسی به مصالح گوناگون و کنار آمدن با چالش‌های منطقه  دلیل به وجود آمدن معماری‌هایی با شرایط محیطی در آن زمان می‌شد.

,

وی گفت: در آن دوران ساخت و سازها متناسب با فرهنگ، آیین و دسترسی به مصالح انجام  شده و عمدتا تنوعی کمی در آنها وجود داشت.

,

معصومی گفت: پس از انقلاب صنتی اوضاع تغییر کرده و معماری مدرن ایجاد شد و انقلاب صنعتی محدود بودن به اقلیم را از ساختار معماری جدا کرد.

,

وی انقلاب صنعتی را آغاز فرآید بی‌هویت سازی شهرها عنوان کرد و گفت: انقلاب صنعتی تغییر نوع مصالح، عملکرد و نوع ساختمان را به همراه داشت.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه توهوکو ژاپن افزود: این بی هویتی امروز در اکثر نقاط دنیا وجود داشته و به سرعت در حال افزایش است و امروز در دهکده جهانی شهرهای بی‌هویت محکوم به شکست هستند.

,

وی گفت: امروز معماران با شناخت و معرفی هر چه بیشتر ارزش‌های فرهنگی و بومی منطقه به شهروندان، می توانند در هویت‌دهی به شهرها نقش اساسی ایفا کنند.

,

معصومی گفت: فراهم نمودن بستری مناسب برای ارائه رویکردهای مختلف ارتقا هویت و ارزیابی و تشویق نهادهای جامعه در جهت ارتقاء هویت‌شهری از دیگر اقدامات برای اثرگذاری دراین زمینه است.

,

, ,

فرماندارملایر نیز در این سمینار گفت:معماری یکی از بارزترین مظاهر تمدن و منعکس کننده فرهنگ یک جامعه است.

,

عبدالعظیم رضایی کار معماری را خلق آثار زیبا و جذاب دانست و بیان کرد: باید برای همه متخصصان و عالمانی که برای اعتلای فرهنگ و پیشرفت همه جانبه جامعه در همه عرصه‌ها تلاش می‌کنند احترام ویژه ای قائل شد.

,

وی با بیان این که نگاه کارکردی و نگاه روانی به معماری داشته بیان کرد:  همه ما باید قبل از اینکه در حوزه‌های تخصصی و معماری دغدغه داشته باشیم و نمادها را حفظ کنیم، فراتر از آن باید به معماری و مهندسی افکار اجتماعی توجه کنیم.

,

فرماندار ملایر افزود: باید بسیاری از مسائل در سطح کلان و ملی مرتفع شوند و اگر فضا و بستر مناسب در جامعه نداشته باشیم در پیشرفت عرصه‌های جدید توفیقی نداریم.

,

وی تصریح کرد: ارزش انسان به قدرت تفکر، اندیشه و احساس مسئولیتی است که بر عهده همگی گذاشته شده‌است.

,

رضایی اظهار کرد: در کشور مشکلاتی وجود دارد که به جز با حضور و ورود متعهدانه همه آحاد جامعه مخصوصاً فرهیختگان و اصحاب فرهنگ  حل نمی‌شود.

,

وی با تاکید بر حضور در انتخابات  عنوان کرد:  افرادی که به خاطر نقدها و گلایه‌ها در سرنوشت کشور مشارکت نمی کنند و بی‌تفاوت هستند بعد از انتخابات باید با واقعیت‌های حاکم بر جامعه زندگی کنند و کنار بیایند.

,

فرماندار ملایر به الزامات شرکت در انتخابات اشاره و گفت: باید به مقوله انتخابات اهتمام جدی داشته و هر آنچه خیر و صلاح جامعه است را رقم بزنیم و با انتخاب آگاهانه ای آینده کشور را به خوبی در همه زمینه‌ها ترسیم کنیم.

,

وی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی اظهار کرد: باید افرادی را انتخاب کنیم که منافع جمعی را بر منافع فردی و گروهی ترجیح دهند و بتوانند یک مجموعه کارآمد را شکل دهند.

,

رضایی حساسیت انتخابات ریاست جمهوری را نیز بسیار بالا عنوان و گفت: در همه انتخابات ها با شرایط حساسی روبرو بوده ایم و در این انتخابات نیز از لحاظ بین المللی توجه بسیار زیادی به ایران شده است و کشورهای دیگر می‌خواهند مردم ایران را بسنجند که از نظر سیاسی و آگاهی عمومی در چه سطحی قرار دارند و چه کسی را انتخاب می‌کنند.

,

وی گفت: انتخاب خوب زمانی رخ می‌دهد که همه فرهیختگان و کسانی که قدرت تشخیص بهتری دارند و می‌توانند کمک و راهنمایی کنند وارد شوند و در نهایت در 29 اردیبهشت ماه بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

,

 در پایان این همایش از میثم معصومی عضو هیئت علمی دانشگاه توهوکو ژاپن و رئیس سازمان مهندسی ملایر تجلیل شد.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه