اخبار داغ

معمای پیچیده پل های ورودی بشار در یاسوج؛

تاریخ مصرف تنها پل شهری یاسوج تمام شد/ جدال حوزه فنی استانداری با راه و شهرسازی برسر عمر یک پل +تصاویر

تاریخ مصرف تنها پل شهری یاسوج تمام شد/ جدال حوزه فنی استانداری با راه و شهرسازی برسر عمر یک پل +تصاویر
وضعیت قرمز پل های ورودی بشار امروز به پاشنه آشیل برخی از مسئولان تبدیل شده به گونه ای که به زعم کارشناسان عمر مفید این پل ها به پایان رسیده و شاید در آینده ای نزدیک فاجعه ای ناگوار و خطرناک جان مردم را در این منطقه تهدید کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبرهنوز یادمان نرفته است که پروژه بی جان و نیمه راکدی به نام پل سوم بشار بر روی رودخانه خروشان بشار در گذشته نچندان دور کلنگ زنی شد که شاید با تکمیل آن، گره های کور ترافیکی شهر یاسوج و حتی پل های اول و دوم بشار تا حدودی برطرف می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر,

ماجرای پل های اول و دوم بشار که بیش از دو دهه از عمر آنها بر روی ورودی شهر یاسوج که بیشترین حجم ترافیک و رفت و آمد را به خود اختصاص داده است می گذرد، اما این پل ها در چند سال اخیر آبستن حوادث زیادی بوده که هرکدام می توانست به تنهایی یک فاجعه عظیم را برای مرکز استان به بار آورد.

,

, ,

پل های اول و دوم بشار که در ضلع جنوبی پایتخت طبیعت، امروز به تنهایی بار ترافیک سنگین این شهر را به دوش خود می کشند، امروز شاید دیگر رمقی برای استواری و مهمان نوازی از مسافران پایتخت طبیعت را نداشته باشند.

,

هرچند که در چند سال اخیر موضوع پل نیمه رها شده ای به نام پل سوم بشار در منطقه شهرک بلکو و در دو کیلومتری این پل ها در رسانه هاست ،اما افتتاح این پل آن هم در چند سال دولت تدبیر با مشکلات زیادی روبه شده است.

,

, ,

پل سوم بشار که بیش از 13 سال از کلنگ زنی آن بر روی پل بشار می گذرد و افتتاح و بهره برداری از آن به دولت یازدهم رسید در معمای پیچیده ای به ماده 180 گیر افتاد و وعده های سه مدیر راه و شهرسازی استان در دولت یازدهم هم نتوانست برای افتتاح این پل کار ساز شود.

,

 پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

,

 این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

,

عملیات احداث پل سوم بشار که به صورت لاک پشتی در حال انجام بود در زمان استانداری قوام نوذری آنچنان که باید و شاید بر روی زبانها نیفتاد تا اینکه نیکزاد استاندار وقت کمر به تکمیل این پروژه بست و برای برون رفتِ شهر یاسوج از بلاتکلیفی ترافیک زیاد در ورودی آن از سمت جنوب اقدامات خود را آغاز کرد.

,

این پل امروزه همچنان هم نیمه کاره رها شده و نتوانسته است در دولت یازدهم به بهره برداری برسد و پل های اول و دوم بشار به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان عمر آنان به پایان رسیده و فاجعه ای ناگوار دامن مرکز استان را خواهد گرفت.

,

, ,

در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور برخی از کارشناسان اداره راه و شهرسازی استان ومدیر عامل پدافند غیر عامل و مسئول حوزه فنی استانداری برگزار شد، خبر از پایان عمر پل اول بشار به میان آمده است.

,

این موضوعی در صورتی رقم خورده است که پل های سوم و پنجم بشار هنور راه زیادی برای به بهره برداری رسیدن دارند که نشان می دهد.  

,

مدیر بحران اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان  اینکه دوره مقاومت پل بشار یاسوج به پایان رسیده است، اظهار کرد: در صورت وقوع هرگونه زلزله و یا حادثه کوچک در کنار این پل می‌تواند فاجعه بار باشد.

,

, ,

بیت الله محرابی گفت: شهرداری یاسوج باید برای مقاوم سازی پل خروجی یاسوج اقدامات لازم را انجام دهد و یا پیش از آنکه حادثه ناگواری در این مسیر رخ دهد نسبت به قطع پل اقدام کند.

,

وی با تاکید بر اینکه احداث پل‌های سوم و چهارم بشار همچنان نیمه تمام و بلا تکلیف مانده اند، بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

,

وی با بیان اینکه تمام شهرهای این استان روی گسل‌های زلزله خیز قرار دارند گفت: دوره مقاومت پل بشار یاسوج به اتمام رسیده و هر لحظه امکان بوجود آمدن فاجعه وجود دارد.

,

, ,

بیت الله محرابی اظهار داشت: تمامی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد روی گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته و در سالهای گذشته زلزله را تجربه کرده‌اند.

,

چه کسی راست می گوید؟ حوزه فنی استانداری یا راه و شهرسازی

, چه کسی راست می گوید؟ حوزه فنی استانداری یا راه و شهرسازی,

مدیر کل پدافند غیر عامل استان همچنین در گفتگو با خبرنگار ما به مسئله این پل اشاره کرد و گفت: این موضوع در صورتی مطرح شده که حوزه فنی استانداری خبر از مقاومت سازی این پل می دهد و کارشناسان اداره راه و شهرسازی خبری دیگر را به میان می آورند.

,

شاهرخ کناری با بیان این موضوع که باید در این زمینه یک چاره اندیشی کلی شود، بیان کرد: با افتتاح پل سوم بشار تا حدود زیادی این مشکل برطرف خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه این موضوع باید در کار گروه مخصوص خودش مورد آنالیز قرار گیرد، تصریح کرد: اگر این موضوع صحت داشته باشد باید تصمیمی فوری برای این گرفته شود.

,

, ,

لازم به ذکر است این روزها که بار سنگین ترافیک بر گُرده شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد، چرا مسئولان استانی راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده اند و هر روز با کلنگ زنی این طرح و افتتاح طرح هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماه نمی کنند.

,

اما باز هم عمر پل نیمه ساخته بشار به 12 سال کشید و کلید دولت تدبیر راهی برای بازکردن قفل آن نیافت؟

,

هرچند گفته می شود پل سوم بشار هنوز چشم انتظار اعتبارات ماده 180 است اما این اعتبارات ریالی به این پل تخصیص داده نشد و همچنان در رکود به سر می برد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه