اخبار داغ

زنگ خطر وجود ۸ چاه و چشمه با خطر بالا در نکا

زنگ خطر وجود ۸ چاه و چشمه با خطر بالا در نکا
سایه غفلت مسئولان در موضوع گندزدایی از آب شرب روستاهای نکا سبب رشد آمار روستاهای بدون عملیات گندزدایی شده و وجود هشت چاه و چشمه با خطر بالا در شهرستان به نوعی زنگ خطر را به صدار در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیک نکا، هفته سلامت در ایران کمی با فاصله نسبت به روز و هفته جهانی سلامت گرامی داشته می‌شود و دلیل آن را نیز نزدیکی روز جهانی سلامت با تعطیلات ایام نوروز در ایران بیان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک نکا,

چراکه هر ساله هفتمین روز از ماه آوریل میلادی به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بهداشت جهانی در سال 1948، به عنوان روز جهانی بهداشت و سلامت بوده که این زمان مصادف می‌شود با هجدهمین روز از فروردین ماه که به تازگی ادارات و نهادها برای سال جدید شروع به کار کرده‌اند.

بر همین اساس اولین روز از اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان آغاز هفته سلامت در ایران شناخته شده و برنامه‌های متعددی از سوی وزارت بهداشت و درمان باتوجه به شعار سال بهداشت جهانی در کشور تدارک دیده می‌شود.

موضوع منتخب سازمان بهداشت جهانی نیز موضوعی بهداشتی براساس نگرانی مردم سراسر جهان عنوان می‌شود که با نام‌گذاری و انجام برنامه‌های متنوع از پیشگیری تا درمان سعی می‌شود تا به حل مشکل پرداخته شود.

در این راستا نیز سازمان بهداشت جهانی افسردگی را مشکل غالب فعلی در جهان برای سال 2017 تشخیص داده و با شعار «بیا درمورد افسردگی حرف بزنیم» به نوعی هشدارهایی را نسبت به شیوع و لزوم توجه بیشتر به این بیماری بیان می‌دارد.

البته شعار انتخاب شده از سوی این مرجع جهانی باوجود نکاه کلان‌نگر همه مردم جهان برگزیده می‌شود اما کشورها می‌توانند بنابر بر اولویت و ضرورت مشکلات سلامت جامعه خود در کنار آنچه به عنوان شعار واحد انتخاب می‌شود به معضلات اصلی کشور خود نیز بپردازند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
وجود 60 درصد منابع آبی با خطر متوسط به بالا در نکا
 
, وجود 60 درصد منابع آبی با خطر متوسط به بالا در نکا, وجود 60 درصد منابع آبی با خطر متوسط به بالا در نکا,
,
برهمین اساس علیرضا خانجانی مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا در جلسه کارگروه سلامت شهرستان شعار هفته سلامت در کشور را زندگی سالم با نشاط و امید اعلام و اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی ازجمله افتتاح نمایشگاه سلامت، زنگ سلامت، پیاده‌روی دسته‌جمعی و همایش بهداشت و روان همراه با برخی دیگر از برنامه‌ها در این هفته در سطح شهرستان تدارک دیده شده است.

وی مهمترین معضلات بهداشتی را تأمین آب سالم در مناطق روستایی شهرستان برشمرد و در این زمینه، افزود: 49 روستا در نکا از پوشش آب و فاضلاب بهره‌مند هستند که از این میان روستاهای ملاخیل و پوروا فاقد شبکه‌های آب‌رسانی بوده و اهالی روستای شیت هم هنوز معضل آب دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا با بیان گندزدایی نشدن آب شرب 71 روستا در شهرستان، خاطرنشان کرد: این تعداد در ابتدای سال گذشته 64 روستا بود که افزایش پیدا کرده است همچنین در برخی روستاهای پر جمعیت مانند زرندین که دستگاه کلرزن دارند در بیشتر ماه‌ها به دلیل مشکلات فنی کلر زنی صورت نمی‌گیرد.

این مسئول آب شرب روستای ولاشد از بخش مرکزی شهرستان را نیز فاقد کلرزنی خواند و اضافه کرد: در ارزیابی خطر احتمال آلودگی منابع آب در سال ۹۵ مشخص شد که ۱۰۰چشمه و چاه از ۱۸۳ منبع آبی شناسایی شده، امتیاز خطر متوسط و ۸ چشمه و چاه نیز امتیاز خطر بالا را دریافت کردند درحالی که در بیشتر موارد با بهسازی چشمه و چاه و مخازن، احتمال آلودگی‌ها به حداقل می‌رسد.

وی با هشدار نسبت به برخورد با متولیان آبرسانی در صورت عدم همکاری لازم در این زمینه، گفت: انتظارات ما به منظور به‌سازی و تأمین آب شرب در منطقه هزار جریب، تخصیص بودجه و اقدامات لازم از سوی بخشداری‌ها است همچنین در صورت امکان از ظرفیت بسیج سازندگی و بنیاد برکت نیز استفاده شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
آماده‌سازی پنج خانه بهداشت روستایی تا سه ماه دیگر
, آماده‌سازی پنج خانه بهداشت روستایی تا سه ماه دیگر, آماده‌سازی پنج خانه بهداشت روستایی تا سه ماه دیگر,
خانجانی در ادامه خواستار ارائه آموزش‌های لازم در ادارات در مورد ازدواج به‌هنگام جوانان در راستای نشاط و بالندگی این قشر شد و تصریح کرد: به منظور انگیزه در جوانان و رسیدن به اهداف کشور در جوانان اقدامات انگیزشی لازم است.

وی افزود: افزایش مرخصی ازدواج، افزایش مرخصی زایمان به پدرها، اجازه مأموریت آموزشی به کارکنان برای ادامه تحصیل و همچنین اختصاص وام‌های ازدواج به افرادی که به تازگی صاحب فرزند شدند را می‌توان ازجمله این اقدامات برشمرد.

دبیر شورای سلامت نکا در رابطه با پروژه‌های درحال اجرای حوزه بهداشت و درمان در سطح شهرستان، خاطرنشان کرد: در سال 95 مرکز بهداشتی درمانی جامعه روستایی کمیشان و چلمردی در دست ساخت قرار گرفت که مرکز کمیشان افتتاح شده و مرکز چلمردی با پیشرفت فیزیکی 95 درصد به زودی افتتاح می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: هم اکنون مراکز درمانی روستایی درویشخلک و اطرب در آستانه جذب پیمانکار و آغاز مراحل ساخت قرار دارند که برای هرکدام از این چهار مرکز 750 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خانه‌های بهداشت استخرپشت، سفیدکوه، کفرات، بادابسر و خانه‌سر نیز هر یک باتوجه به جذب پیمانکار و عقد قرارداد با هزینه 100 میلیون تومانی برای هرکدام در مدت سه ماه آینده باید تحویل داده می‌شوند.

خانجانی یادآور شد: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی طوبی با حضور وزیر بهداشت و درمان افتتاح شده که با اعتبار یک‌ونیم میلیارد تومانی در مدت 10 روز آینده پذیرش بیمار در آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: گسترش فضای اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) در دستور کار قرار داشته و مرکز بهداشتی و درمانی جامع شهری نکا 2 و نکا 3، آزمایشگاه رفرانس شهرستان و ساختمان ستاد بهدشت و درمان و آموزشگاه بهورزی برای آینده در دست اقدام قرار دارد که تحول بزرگی در زیرساخت‌های بهداشت و درمان است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
زنگ خطر افزایش افسردگی در مدارس
, زنگ خطر افزایش افسردگی در مدارس, زنگ خطر افزایش افسردگی در مدارس,
در ادامه نیز جعفر احمدی فرماندار نکا با انتقاد از مراجعات فراوان مردم به مراکز پزشکی و درمانی، اظهار کرد: نیاز است تا امکانات را افزایش داده و پزشکان متخصص در شهر متسقر شوند تا شهروندان برای درمان خود به شهرهای دگیر نروند.

وی افزود: باید با برای ارتقاء وضعیت سلامت در شهرستان آموزش‌های موثر به مردم داده شود، تخت‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایش یافته و در شهرستان نکا تشخیص بیماری‌ها به درستی صورت بگیرد.

فرماندار نکا موضوع مواد مخدر را یکی از مسائل مهمی که جامعه را مورد تهدید قرار داده است برشمرد و خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی مناسب و مطلوب در حوزه‌های مختلف سلامت به مردم باید در نظر گرفته شده و به درستی صورت بگیرد.

این مسئول با بیان اینکه دولت نمی‌تواند همه معضلات را حل کند، افزایش مشارکت همه مردم در امر بهداشت را ضروری دانست و اضافه کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و زمانی پیشگیری اتفاق می‌افتد که جامعه از سواد لازم برخوردار شود.

وی با ابراز تأسف نسبت به افزایش افسردگی در جامعه، گفت: متأسفانه افسردگی در کشور افزایش پیدا کرده به شکلی که حتی در مدارس تیزهوشان نیز شاهد این مشکلات هستیم اما صرفاً درس خواندن مهم نیست چراکه باید محصول ما شامل انسان‌های سالم بوده و برای این هم باید فرهنگ دینی را ترویج داد.

احمدی همچنین خواستار اطلاع‌رسانی مناسب و مطلوب به خانواده‌ها درمورد مسئولیت‌های اجتماعی این نهاد و مهارت‌های لازم در این زمینه شد و متذکر شد: با افتتاح مرکز تخصصی طوبی نیز در آینده‌ای نزدیک پزشکان متخصص به این مرکز می‌آیند.
در پایان وی از افتتاح داروخانه جدید و بهره‌برداری از مرکز بهداشتی روستای چلمردی در آینده نزدیک خبر داد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
تأمین امنیت سلامت جامعه، سهم مسئولان از پیشگیری‌ها
, تأمین امنیت سلامت جامعه، سهم مسئولان از پیشگیری‌ها, تأمین امنیت سلامت جامعه، سهم مسئولان از پیشگیری‌ها,

به گزارش پیک نکا، افزایش شاخص‌های سلامت هواره در دستور کار جوامع مختلف قرار داشته که منجر به افزایش امید به زندگی و ارتقاء کیفیت افراد در هر کشور می‌شود برهمین اساس نیز دولت‌ها توجه و اقدامات اساسی در این زمینه را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

اما پیشگیری همواره کم‌هزینه‌ترین، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای افزایش این شاخص‌ها به شمار می‌آید که چه در زمینه بیماری‌های واگیر و چه غیر واگیر مزمن که امروزه به یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه تبدیل شده به کار می‌آید.

همواره انواع روش‌های پیشگیری برای مردم از تصحیح سبک زندکی و تغذیه تا ورزش و افزایش تحرک از سوی مسئولان بیان می‌شود اما بسیاری از اقدامات پیشگیرانه مربوط به مسئولان می‌شود که از شیوع بسیاری از بیماری‌ها در میان مردم جلوگیری می‌کند.

این اقدامات که در چارچوب تأمین امنیت سلامت جامعه تعریف می‌شوند هرگز نباید مورد غفلت مسئولان قرار بگیرد بلکه باید در کانون توجهات قرار داشته و از واجبات دوران مسئولیت هر فرد قلمداد شود چراکه تنها یک غفلت کوچک می‌تواند به یک معضل بزرگ حتی فراملی تبدیل شود.

در همین زمینه و به عنوان یک تذکر مختصر اما جدی به مسئولان بیان می‌شود که هرچه سریعتر باید مشکل عدم گندزدایی مستمر و با کیفیت از آب شرب روستاهای شهرستان نکا در کوتاهترین زمان ممکن حل شود در غیر اینصورت عواقب بدی را برای منطقه و خود مسئولان به همراه خواهد داشت.

, پیک نکا,
,
,
,
,
,
,
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه