اخبار داغ

تبریز در تسخیر تبلیغات شهری/ کسب درآمد از تبلیغات به چه قیمتی؟

تبریز در تسخیر تبلیغات شهری/ کسب درآمد از تبلیغات به چه قیمتی؟
ایستگاه‌های اتوبوس، زیرگذرها و جای جای این شهر پر از تبلیغاتی شده است که بر آن‌ها نظارت کافی وجود ندارد و همین امر جلوه‌ی بصری شهر را کدر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کهن شهر تبریز که روزگاری باغ شهر ایران زمین بود و به شهر فرهنگ شهرت داشت امروز دورتا دورش را برج‌ها و آپارتمان‌های قد و نیم قد فرا گرفته و خیابان‌هایش را بیلبوردهای تبلیغاتی تسخیر کرده‌اند به طوریکه پویایی و سرزندگی از کالبد شهر رخت بربسته و زندگی ساکنانش خشک و بی‌روح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در سال‌های اخیر تبلیغات شهری در کلان شهر تبریز از مسیر اعتدال خارج شده است و ما به عینه حجم انبوه این تبلیغات را در انواع گوناگونش شاهدیم. تبلیغات شهری در قالب‌های مختلف مثل تلویزیون‌های شهری، بیلبوردها، پوسترها و بنرهای رنگارنگ فضای شهر را به تسخیر خود در آورده‌‌اند،حتی اتوبوس‌‌های شرکت واحد، پل‌های عابرگذر و زیرگذرها نیز از تبلیغات شهری در امان نمانده‌اند.

,

خدای نکرده اگر فردی در حین رانندگی برای لحظه‌ای هم که شده چشمش به این تبلیغات نصب شده در پل‌های عابرگذر افتاد و حواسش پرت شد چه کسی پاسخگوی حوادث و تصادفات ناگوار ناشی از آن خواهد بود و مسئولیتش را بر گردن خواهد گرفت.

,

نمونه‌های بی‌شماری از تبلیغات محیطی در شهر به چشم می‌خورد که افراط گونه با گرافیکی نامناسب و حجم بسیار تکثیر می‌شوند و نه تنها کارکرد مثبتی ندارند بلکه اغلب با بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی شهروندان تبریزی روبرو هستند. ابزارهای تبلیغاتی چه به صورت تلویزیون‌های شهری باشند و چه به صورت بیلبورد، باید در مکان‌های مشخص شهر و به صورت منطقی تعبیه شوند نه لجام گسیخته.

,

متاسفانه این امر در فضای عمومی کلانشهر تبریز رعایت نشده است. حتی گاهی مشاهده می‌شود در میادین و چهارراه‌های اصلی شهر داربست‌هایی حاوی بنرهای تبلیغاتی ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی پشت سر هم و در جای نامناسب نصب می‌شود که چهره شهر را مخدوش و نازیبا می‌کنند.

,

به نظر می‌رسد برای بهبود زیبایی بصری کلانشهر تبریزساماندهی تبلیغات شهری از ضروریات امروز جامعه و جزو مطالبات اصلی شهروندان است. در این راستا سازمان زیبا سازی شهرداری بر تبلیغات محیطی و به تبع آن مبلمان شهری نظارت و مسئولیت مستقیم دارد.

,

افکار عمومی حق دارند بپرسند این سازمان با کدام مجوز و ابزار قانونی به خود حق داده است حریم و فضای شهر را اینگونه بی‌محابا در اختیار تبلیغات شرکت‌های وطنی و بعضا کره‌ای و چینی قرار دهد که فکر و ذکرشان سود و فروش بیشتر است تا سلامت شهروندان. لذا به خاطر تقلیل آشفتگی ذهنی شهروندان و تغییر چهره شهر راه معقول آن است که از حجم و تعداد تبلیغات شهری در انواع گوناگونش کاسته شود و به جای این تبلیغات آثار هنری و نقاشی  مفاخر این مرز و بوم و یا عناصر فرهنگی آذری گنجانده شود که هم آرامش روحی و احساس زیبائی شهروندان را به همراه دارد و هم زیبائی بصری شهر.

,

تبلیغات زمانی مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کند و به قوه  تخیل آنها رنگ می‌بخشد که در محیط مناسب به کار گرفته شود در غیر این صورت موجب آلودگی بصری و اغتشاش فکری او خواهد شد.

,

در کشور ما هر چند تکنولوژی روز دنیا در مورد تبلیغات در سطح قابل قبولی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما خلا خلاقیت و استفاده از تکنیک‌‌های ابداعی بومی به طور محسوسی به چشم می‌خورد. البته تبلیغات همیشه برای معرفی یک محصول یا خدمت کاربرد ندارند چه، بسیاری از پیام های آموزشی، مناسبتی و سرگرمی به صورت شعر، آیه و حدیث به شکل تبلیغات محیطی به نمایش گذاشته می‌شوند تا شهروندان از این پیامها تاثیر بگیرند.

,

یک شهر خوب سکونتگاهی است که سلامت جسمی و روانی شهروندان آنان را تأمین کند و از آنجا که سلامت افراد یک جامعه با ساختار اجتماعی آن جامعه پیوندی ناگسستنی دارد و سلامتی جسم و روح شهروندان از ارزش‌های متعالی یک جامعه شهری به حساب می‌آید، لذا ایجاد یک محیط شاد و سرزنده می‌تواند سلامت روان شهروندان یک جامعه را به دنبال داشته باشد.

,

علی ایحال به نظر می‌رسد تبریز و ساکنانش در برابر هجمه انبوه تبلیغات شهری بی‌دفاع شده‌اند و زمان آن فرا رسیده است تا متولیان شهر در این زمینه تجدید نظر کنند و عطای درآمد تبلیغات شهری را به لقای سلامت جسمی و روحی تبریزی‌ها ببخشند.

,

گزارش از: طاهر خیری

, گزارش از: طاهر خیری, گزارش از: طاهر خیری]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه