اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی؛

تامین ۶۷ درصد آب مورد نیاز استان از منابع آبهای زیر زمینی/افت سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعبی آب های زیر زمینی استان مرکزی

تامین ۶۷ درصد آب مورد نیاز استان از منابع آبهای زیر زمینی/افت سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعبی آب های زیر زمینی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: سالانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در این استان مصرف می شود که ۱۳ درصد آن از آبهای سطحی، ۱۵ درصد از قنات ها، پنج درصد چشمه ها و ۶۷ درصد از منابع آبهای زیرزمینی تأمین می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزت اله  آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: استان مرکزی در حوضه آبریز  کویر نمک واقع شده است و بخش کوچکی از آن در حوضه آبریز خلیج فارس قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

آمره ای با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در استان ۲۶۷ میلی متر در سال است اظهار کرد: رودخانه های تیره، قمرود و قره چای سه رودخانه مهم استان محسوب می شوند.

,

وی افزود:سالانه سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در این استان مصرف می شود که ۱۳ درصد آن از آبهای سطحی، ۱۵ درصد از قنات ها، پنج درصد چشمه ها و ۶۷ درصد از منابع آبهای زیرزمینی تأمین می شود.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: این شیوه استفاده از منابع آبی برخلاف رویه عرف در بسیاری از کشورهای جهان و جوامع توسعه یافته است و به کاهش شدید سطح آبهای زیرزمینی منجر می گردد.

,

وی با بیان اینکه سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در دشتهای استان کسری مخزن داریم ادامه داد: در استان مرکزی آب زیرزمینی سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب افت کرده و دیگر جبران نمی شود.

,

آمره ای اضافه کرد: در استان مرکزی شهرستان ساوه سالانه با کاهش یک و نیم متری سطح منابع آبهای زیرزمینی رتبه نخست را در کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی به خود اختصاص داده است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار کرد:در سال ۸۴ در راستای چاره اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن آبخوان ها طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی توسط وزارت نیرو آغاز گردید و در سال ۹۳ بر اساس مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب طرح با شدت بالاتری در جهت میزان کسری مخازن آب زیرزمینی و نجات سفره های آب زیرزمینی ارائه گردیده است.

,

آمره ای مشکلات مربوط به چاههای غیرمجاز را از چالش های شرکت آب منطقه ای مرکزی دانست و گفت: این چاههای به دلیل اینکه با معیشت مردم در ارتباط هستند بسیار حساس و تنش زا محسوب می شوند.

,

وی به اهمیت طرح های آبرسانی به شهرها و روستاها اشاره کرد و بیان داشت: طرح آبرسانی به ساوه از خط انتقال سد کوچری با خط انتقالی به طول ۱۳۰ کیلومتر، اجرای رینگ شمالی و جنوبی سد کمال صالح برای پوشش دهی تمام شهر اراک از آب سد کمال صالح،آبرسانی به شهر تفرش و ۴۰ روستای مسیر از چشمه هفتیان با خط انتقالی به طول ۶۰ کیلومتر،آبرسانی به شهر خمین و ۴۱ روستای مسیر و ایجاد مخزن ذخیره ۳۰۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب برای مواقع بحرانی از جمله طرح های مهم شرکت در راستای تامین آب است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: از برنامه های شرکت برای حفاظت فیزیکی پروژه ها اجرای سیستم تله مترینگ به صورت فیبر نوری بر روی پروژه ها همچون سد کمال صالح است تا به صورت هوشمند پروژه های شرکت را کنترل نماییم و این مهم نیازمند تامین اعتبار است.

,

وی همچنین به وضعیت سد ساوه اشاره کرد و افزود:هم اکنون سد ساوه با ظرفیت مخزنی معادل ۲۸۰ میلیون متر مکعب ، ۴۰ میلیون متر مکعب آب دارد که از این میزان هم ۲۵ میلیون متر مکعب قابل توزیع  است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه