اخبار داغ

بی تدبیری و نااُمیدی در اقتصاد؛ ثمره شعارگرایی و آمارسازیِ دولت

بی تدبیری و نااُمیدی در اقتصاد؛ ثمره شعارگرایی و آمارسازیِ دولت
گرچه دولت یازدهم از ابتدای روی کارآمدن همواره شعار تدبیر و اُمید را سر داده اما واقعیت های اقتصادی کنونی به ویژه تشدید وضعیت رکود و بیکاری ، عملاً عکس این شعار را در قاموس رفتاری دولتمردان نشان می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا، در شرایط فعلی رکود اقتصادی موجود در کشور به گونه ای است که بنابر آمار، حداقل یک سوم کارگاه های تولیدی شهرک های صنعتی به طور کامل تعطیل هستند و پنجاه درصد آن ها نیز عملاً نیمه تعطیل محسوب می شوند و باقی مانده این جمع نیز با ظرفیتی بین 70 تا 100 درصد مشغول به کار می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

چنین وضعی در حالی است که در سال های اخیر تاکید رهبر معظم انقلاب بر اولویت مساله اقتصاد و به خصوص تکیه و اهتمام به اقتصاد مقاومتی باید باعث تحرک مضاعف دولتمردان در حل مشکلات اقتصادی می شد نه این که پس از پایان چهارسال عمر دولت تدبیر و امید شاهد این همه بی تدبیری و ناامیدی در بخش تولیدی کشور باشیم

,

از سویی قاعدتاً می بایست برای تحقق اهداف کلان نظام در بخش اقتصاد، تکیه بیشتری بر توان و نیروی درون کشور صورت می گرفت و بر این منوال زمینه و بستر افزایش مشارکت و نقش آفرینی فعال مردم فراهم می شد نه این که چشم دولت به بیرون از مرزها باشد بلکه برجام معجزه ای کند و تکانی به اوضاع اقتصادی کشور بدهد!

,

از دیگر سو، در شرایط فعلی در کنار کاهش توان تولید، شاهد تشدید معضل بیکاری خاصه در بین جوانان تحصیل کرده و بازگشته از دانشگاه هستیم دامن زده ، به طروی که عملاً در یکی دو سال گذشته، علائم مربوط به رشد بیکاری ، وضع بسیار نامناسب و خطرناکی را روایت می کند.

,

شاید در این باره بد نباشد که به آمار نگاهی بیندازیم، در سال 95 آمار رسمی بیکاری اعلام شده از سوی خود دولت حدود 13 درصد بوده و حال آن که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی اعتقاد دارند ، میزان واقعی بیکاری بسیار فراتر از آمار ارایه شده است.

,

از دیگر سو، دولتی ها مدعی اند که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته به رقم 4/7 درصد رسیده که البته در صحت همین ادعا نیز باید تشکیک کرد، چه آن که حتی بر فرض درستی این سخن، نمی توان منکر شد که این رشد ریشه نفتی دارد چرا که به اذعان خود دولت، رشد اقتصاد ایران در بخش غیرنفتی کمتر از یک درصد در مدت یاد شده بوده است و حال آن که به عنوان مثال در بخش صنعت ما در سال 95 رشد منفی را تجربه کردیم.

,

در برابر چنین وضعی که نامطلوبی و نابسامانی آن اظهر من الشمس است، از دولتمردان و آقای روحانی به خصوص انتظار می رود که به منظور مقابله با مشکلات اقتصادی دست از تکرار گفته های بی اثر و شعارهای کلیشه ای بردارد و نیز این که از دادن آمارهای غیرقابل باور که اتفاقاً اعتماد مخاطب را مخدوش تر از قبل می سازد، به شدت بپرهیزد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه