اخبار داغ

تاریخی از گذشته روستای آدران/ قلعه ای تاریخی که صدراعظم ناصرالدین شاه احداث کرد

تاریخی از گذشته روستای آدران/ قلعه ای تاریخی که صدراعظم ناصرالدین شاه احداث کرد
آدران یکی از روستاهایی است که امروز در ضلع شمال شرقی شهر رباط کریم قرار دارد، این روستا شهریار را به جاده قدیم ساوه وصل می کند، سه راه آدران از نام این روستا گرفته شده و از نقاطی است که پرتردد است و دارای اهمیت در جنوب غرب تهران قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی رباط نیوز، آدران یکی از روستاهایی است که امروز در ضلع شمال شرقی شهر رباط کریم قرار دارد، این روستا شهریار را به جاده قدیم ساوه وصل می کند، سه راه آدران از نام این روستا گرفته شده و از نقاطی است که پرتردد است و دارای اهمیت در جنوب غرب تهران قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رباط نیوز،,

نام آدران از کجا آمد؟

,

اهالی قدیمی این روستا می گویند: نام این روستا در گذشته کاذران بوده که به مروز زمان این رسم دگرگون شده و به شکل آدران امروزی در آمده است، در لغت دهخدا از این اسم نامی به میان نیامده، تنها در بخشی از آن به آدرانی اشاره شده که در کنار جاده چالوس واقع شده است.

,

کسانی که می گویند آدران از آدر به معنی نیشتر یا ابزار رگ زدن است و برای اثبات نظرشان می گویند که اینجا مکانی بوده که حکومت های قدیم مخالفان یا اسیران خود را به این محل می آورده و برای شکنجه آنها را رگ می زده اند.

,

اگر معنای آدران را از آدر که آتش باشد بگیریم باید این را هم به دنبال آن فرض کنیم که زمانی در این جا آتشکده ای برپا بوده است.

,

آدران چنانچه برخی از مردمان گذشته می گویند حدود ۸۴۰ سال قدمت دارد این قدمت را از سنگ قبری به دست آورده اند که از بقعه امام زاده ابوطالب(ع) به دست آمده و مندرجات آن بر چنین اقدامی دلالت می کند.

,

اما آدران فعلی قلعه ای بوده که صدراعظم ناصرالدین شاه  یعنی میرزا آقاخان نوری بنا گذاشت، او قلعه ای براساس نقشه شهری در آن بنا کرد، نقل شده است که ناصرالدین شاه یک بار در هنگام احداث قلعه و با دیگر زمان به پایان رسیدن قلعه به این دیار سفر کرده است.

,

قلعه ای که صدراعظم نوری در آدران بنا کرد در شش هکتار زمین با ۱۲ برج و ۲ دروازه بود، دروازه ها در جوانب غرب و جنوب قلعه تعبیه شده بود، امروز از آن قلعه به جز چند پاره از دیوارهای دور تا دور آن چیزی برجای نمانده است.

,

آدران پس از خلع میرزا اقا خان نوری جز املاک خالصه بود و پس از منقرض شدن سلسه قاجار نیز این روستا جز املاک سلطنتی بود، گفته می شود بین سالهای ۱۳۲۶ یا ۱۳۲۷ سپهبد امان اله خان جهانبانی آدران را خرید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه