اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود:

ثبت 148 اثر تاریخی شاهرود در فهرست میراث ملی/ 11 اثر ثبت معنوی شد

ثبت 148 اثر تاریخی شاهرود در فهرست میراث ملی/ 11 اثر ثبت معنوی شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: 148 اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی ثبت و 11 اثر معنوی دیگر هم در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه با اشاره به سه فعالیت متفاوت اما هماهنگ این اداره گفت: حفاظت از محوطه و بناهای تاریخی و مرمت آنها از وظایف این اداره در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی است و برای حفاظت از آثار ملی و تاریخی و جلوگیری از هرگونه تخریب های انسانی و طبیعی سرکشی های روزانه از بناهای تاریخی شهرستان توسط کارشناسان فنی این اداره انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود,

وی با اشاره به ثبت 148 اثر تاریخی شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی اظهار کرد: مجموعه تاریخی بسطام، بازار شاهرود، محراب آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مسجد شیخ علی اکبر شاهرود، انبار نمک شاهرود به همراه 73 تپه تاریخی از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود با اشاره به ثبت 11 اثر معنوی این شهرستان در فهرست میراث ملی معنوی افزود: آثار معنوی مانند آثار تاریخی مشخص و ملموس نیست اما ثبت و حفاظت از آنها و انتقال آن به نسل های آینده مانند آثار و بناهای تاریخی واجب است.

,

حسنی ادامه داد: از جمله آثار معنوی ثبت شده شهرستان شاهرود در فهرست میراث ملی معنوی می توان به نخل گردانی شاهرود، آیین روز پنجم محرم و دسته یا عباس، تهیه آب دعا در لحظه تحویل سال با گلاب و زعفران، آیین گل هاکنی زنان مجن در استقبال از نوروز اشاره کرد.

,

1600 صنعتگر در شاهرود مجوز فعالیت دارند

, 1600 صنعتگر در شاهرود مجوز فعالیت دارند,

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به فعالیت های اداره میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی بیان کرد: حدود هزار و 600 صنعتگر شهرستان شاهرود در بیش از 40 رشته صنایع دستی دارای مجوز فعالیت از اداره میراث فرهنگی هستند و در رشته های سفال و سرامیک، منبت، سوزن دوزی، نمدمالی، گلیم و جاجیم بافی، دست بافته های سنتی و ... فعالیت می کنند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود یادآور شد: ده کارگاه صنایع دستی این شهرستان دارای بیمه کارگاهی و 200 نفر نیز تحت پوشش بیمه صنایع دستی تامین اجتماعی هستند.

,

حسنی ایجاد یک بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در شاهرود را ضروری عنوان کرد و گفت: پیگیر ایجاد و راه اندازی یک فروشگاه صنایع دستی دائمی در شاهرود هستیم تا آنجا را به مرکز عرضه مناسب صنایع دستی با قیمت مناسب و بسته بندی فاخر تبدیل کنیم.

,

طبیعت بکر شاهرود پذیرای خیل عظیم گردشگران طبیعت

, طبیعت بکر شاهرود پذیرای خیل عظیم گردشگران طبیعت,

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گردشگری را از دیگر حوزه های فعالیت سازمان میراث فرهنگی عنوان اظهار کرد: وجود یک شهر نمونه گردشگری، هشت روستای نمونه گردشگری و هشت منطقه نمونه گردشگری در شهرستان شاهرود خود گواه ظرفیت ها و پتانسیل این منطقه در حوزه گردشگری است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود افزود: همه سال خیل عظیمی از گردشگران برای بازدید از جنگل های ابر، اولنگ، و قطری به شهرستان شاهرود سفر می کنند که با در نظر گرفتن این موضوع زمینی به مساحت 200 هکتار در منطقه قطری برای ایجاد زیرساخت های لازم گردشگری دیده شده و سرمایه گذار هم مشخص شده است که سرمایه گذار پس از تایید طرح در کارگروه استان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه