اخبار داغ

خداحافظ دشت لاله های کوهرنگ

سلفی‌هایی که لاله‌های واژگون را نابود می‌کنند + تصاویر

سلفی‌هایی که لاله‌های واژگون را نابود می‌کنند + تصاویر
هرچند ورود این گردشگران برای این دشت​ها چندان خوش​یمن نبوده است، زیرا به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری، طی 20 سال اخیر، 70 درصد دشت لاله واژگون این استان در کوهرنگ، به عنوان بزرگترین و شناخته​شده​ترین دشت لاله​های واژگون کشور تخریب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوهرنگ خبر، در حالی که به پایان عمر دشت لاله های واژگون کوهرنگ می رسیم می بینم که این لاله ها واقعا هم واژگون هستند اما زیر پای گردشگرانی که به چیزی جز گرفتن چند عکس سلفی زودگذر فکر نمی کنند.

اردیبهشت که به نیمه می​رسد، لاله​های واژگون دشت​های کشور نیز به اوج جلوه​گری خود می​رسند و پذیرای هزاران هزار گردشگر می​شوند.
 
هرچند ورود این گردشگران برای این دشت​ها چندان خوش​یمن نبوده است، زیرا به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری، طی 20 سال اخیر، 70 درصد دشت لاله واژگون این استان در کوهرنگ، به عنوان بزرگترین و شناخته​شده​ترین دشت لاله​های واژگون کشور تخریب شده است.


 
لاله واژگون که به آن «اشک مریم» یا «لاله اشک» نیز گفته می​شود، از منحصر به‌ فردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که از طریق پیار و بذر تکثیر می​شود و چرای احشام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی و چیدن و کندن آن از ریشه برای عرضه به بازار، از مهم‌ترین عوامل تهدید این گیاه است که این مورد آخر، در سال​های اخیر رواج بسیاری یافته است.
 
این گیاه هرساله در نواحی شمالی زاگرس از اواخر فروردین تا آخر اردیبهشت و در مناطق جنوبی در اواسط تابستان گل می​دهد و در دو رنگ زرد و قرمز در این دشت​ها به جلوه​گری می​پردازد، هرچند به عقیده گیاه​شناسان، نسل این گل سر به زیر به سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کم شده است.


 
میزبانی از گردشگران ناآگاه و تخریب گیر باعث شده دشت لاله های واژگون کوهرنگ شادابی و طراوات سالهای گذشته را نداشته باشد و تراکم آنها در واحد سطح بسیار کم شود.
 
هر چند لاله های واژگون را می توان در جای جای طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری دید اما دشت 700 هکتاری منطقه بنواستکی در کوهرنگ چهار محال و بختیاری یکی از معروف ترین رویشگاه های لاله های واژگون در کشور است که در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر می شود.
 
این جاذبه طبیعی بسیار دیدنی درفاصله 100 کیلومتری شهرکرد و حدود 10 کیلومتری شهر کوهرنگ قرار داشته و در سالهای نه چندان دور که هنوز سیل گردشگران به آن دیار سرازیر نشده بود، با شادابی سحرانگیزی، در اردیبهشت ماه گلهای سرنگون خود را به دل ربائی وا می داشت و این طراوت 15 روزه بهاری با بذردهی لاله ها در اواخر اردیبهشت به پایان می رسید.
 


بارگذاری اکوتوریسمی، سرازیر شدن سیل ویرانگر گردشگران ناآگاه، انفعال دستگاه های متولی و آماده نکردن زیرساختهای لازم برای این بارگذاری و تبدیل شدن به یک جاذبه طبیعی گردشگری سبب شده که هر ساله از شادابی و تجدید حیات طبیعی لاله ها کاسته شده و روند کاهش تراکم لاله ها و وسعت این اثر طبیعی کم همتا شدت یابد.
 
 
چیده شدن گلها و خارج کردن غده و پیاز لاله ها از داخل خاک توسط برخی از بازدید کنندگان ناآگاه، بیشترین نقش تخریبی را در مجموعه عوامل انسانی مؤثر در تشدید روند تخریب و رخوت دشت لاله ها داشته است.


رشد لاله های واژگون از پیاز است و در صورت چیده نشدن گل و باقی ماندن بذر پس از میوه دهی در خاک تکثیر می شود؛ با این وجود در سال های اخیر به دلیل چرای دام، کندن لاله ها، ناهماهنگی مسئولان برای حفاظت از این منطقه و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای ورود گردشگران دشت لاله های واژگون در حال نابودی است؛ تا جایی که امسال این دشت از نظر کیفی 20 درصد کاهش داشته و از نظر کمی فقط صد هکتار از زیستگاه این گل وحشی باقی مانده است.



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ورود سالانه 50 هزار گردشگر به دشت لاله های واژگون، گفت: بزرگ ترین ضربه تخریبی به این دشت، بوته کنی و کندن پیاز این گیاه بدست گردشگران است که در سال های اخیر سبب از بین رفتن ارزش زیست محیطی و نابودی نسل لاله های وحشی در چهارمحال و بختیاری شده است.

علی محمدی مقدم افزود: وسعت دشت، تعداد اندک محیط بانان و نبود توقفگاه خودرو از عوامل مؤثر در تخریب منطقه گردشگری دشت لاله های واژگون است.

به گفته وی ورود خودرو به این منطقه سبب تأخیر در بذردهی، گل دهی و تکثیر طبیعی این گل شده است.



لطفعلی چراغپور رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ گفت: وجین علف‌های هرز و مبارزه با آفت ساقه خوار و برگ خوار لاله واژگون، از جمله اقدامات انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیز داری برای حفظ این گیاه با ارزش است.
 
وی با بیان اینکه هر ساله برای حفاظت از دشت لاله‌های واژگون، اکیپی در ورودی دشت مستقر می‌شود افزود: در روزهای تعطیل هم گشت سیار بر سایر نقاط این دشت، سرکشی و نظارت دارد.
 
چراغ پور اضافه کرد: راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، فضای سبز و دسترسی به هتل از امکانات این دشت می‌باشد.

 
تصاویری که می بینید دل همه ی دوست داران محیط زیست بخصوص دشت لاله های واژگون کوهرنگ را به درد می آورد و بدین صورت امسال لاله هایی برای دیدن و لذت بردن وجود ندارد.
 
گزارش و عکس ها همت بدری فرد



 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

انتهای پیام/صا

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه