اخبار داغ

یادداشت؛

تعصبات قومی و قبیله ای یکی از معضلات در انتخابات شوراها

تعصبات قومی و قبیله ای یکی از معضلات در انتخابات شوراها
تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابت های سیاسی مبتنی بر منافع قومی، هنوز هم در انتخابات شورای شهر و روستاها به چشم می خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جاجرم، شایسته سالاری یکی از مطالبات اصلی مردم از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران  است که همواره مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است. اما تا چه حد خود مردم به این دیدگاه در انتخابات شورای شهر و نماینده مجلس و همینطور ریاست جمهوری پایبند بوده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,
استقرار نظام شایسته سالار، آرمانی است که از دیر باز تا کنون علاوه بر جایگاهی که در افکار اندیشمندان و فلاسفه به خود اختصاص داده است، مطالبه‌ی عموم افراد جامعه را نیز به همراه داشته است. شایسته سالاری ریشه در دین ما دارد و حکومت انبیا و صلحا از ابتدای تاریخ تا کنون در این راستا بوده است. در آیه 105 سوره انبیاء خداوند تاکید کرده است که حکومت و سروری بر زمین برای بندگان صالح و شایسته است. 
,

 
یکی از معضلات اصلی در انتخابات شورای شهر و روستاها تعصبات قومی و قبیله ای است. جای تاسف است که تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابت های سیاسی مبتنی بر منافع قومی، هنوز هم در انتخابات شورای شهر و روستاها به چشم می خورد. نگاهی که اصل شایسته سالاری در پای تعصبات و منفعت طلبی های قومی و قبیله ای از بین می رود.

اگرچه در انتخابات مختلف فرد شایسته را می شناسیم ولی با حرف این که وابستگی طایفه ای به ما ندارد او را انتخاب نمی کنیم. و با انتخاب فرد نالایق از پیشرفت شهر و روستا جلوگیری می کنیم.

انتخاب فرد اصلح و نهادینه کردن شایسته سالاری نیاز به حمیت همگانی و البته فرهنگ سازی دارد. که اصحاب رسانه و دانشگاهیان و نخبگان کشور به عنوان متولیان فرهنگ باید در این راستا گام بردارند.

,
,
,
,
,
,
 
,
چنانچه برگزیده شدن تنها بر اساس شایستگی‌های ذاتی باشد، افراد جامعه انگیزه‌ی بیشتری برای افزایش شایستگی‌های خود پیدا کرده و این خود به معنای ارتقای سطح شایستگی جامعه است. به عکس در صورت کم‌رنگ بودن شایسته سالاری در جامعه، سرخوردگی ایجاد شده برای آحاد مردم، به خصوص نخبگـان، موجب می‌شود انگیزه-های شخصی افراد نیز برای ارتقا از بین برود.
,

 

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه