اخبار داغ

بانوی کارآفرین ایلامی:

بانوان کارآفرین نیازمند حمایت دولت و اعتماد بانک‌ها هستند/ "منیت" را از زندگی‌ام حذف کرده‌ام/ 2 میلیون حداقل سرمایه ورود به قالی بافی است

بانوان کارآفرین نیازمند حمایت دولت و اعتماد بانک‌ها هستند/ "منیت" را از زندگی‌ام حذف کرده‌ام/ 2 میلیون حداقل سرمایه ورود به قالی بافی است
یک بانوی کارآفرین به بانوان ایلامی گفت: « توصیه من به بانوان در این بحران و جنگ اقتصادی این هست که اگر مسکوکات طلا یا حتی پس اندازهای کوچکی که دارند را به سمت درآمدزایی و اشتغال تولید محور هدایت کنند تا در تحقق اقتصاد دورن زا و اقتصادی پیش قدم باشند.»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، منیره غلامی توکلی  -  تحقیقات نشان می دهد طی دو دهه گذشته به ویژه از سال 2000 دو تحول عمده در تجارت و اقتصاد بین المللی در حال وقوع است. تحول نخست؛ رشد چشمگیر و انفجارگونه زنان کارآفرین و تحول دوم رشد حجم تجارت بین المللی است. این دو تحول در کنار هم باعث ارتقای سطح اقتصادی زنان و در مجموع رشد چشمگیر اقتصادی بسیاری از کشورهای بزرگ شده است و ابعاد این دگرگونی تا حدی وسیع است که صاحب نظران آن را آغاز عصر جدید تجاری در جهان می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در کشور ما هم هستند زنان کارآفرینی که در این تحول بزرگ جهانی شریک بوده و حتی گاهاً از افراد موفق و تأثیرگذار این پدیده در کشور یا منطقه خود هستند.  این روزها که صحبت از اقتصاد مقاومتی و زمینه های تحقق آن در ابعاد گسترده ملی مطرح شده است، کارشناسان از زنان کارآفرین و نقش آنها در این مهم به عنوان " محور موفقیت" نام می برند، چرا که از منظر ملی در کشور ما دست یابی به این اقتصاد منوط به  نهادینه کرن سبک زندگی کم هزینه و انتقال فرهنگی بر پایه ی کار و تلاش، اعتماد به توان نیروی انسانی داخلی، توجه به تولیدات داخلی و ایجاد بازار خرید تولید ملی است.    

,

خوب است که به یاد بیاوریم کارآفرینی زنان یک موضوع امروزی نیست، اشتغال خانگی و تأمین بخشی از هزینه زندگی با فروش محصولات خانگی، از قدیم الایام در ایران وجود داشته و حتی هنوز در اکثر بازارهای محلی شهرستان ها شاهد این نوع کسب درآمد هستیم؛ اگر " تنبلی" ناشی از شهرنشینی و زندگی صنعتی را کنار بگذاریم خواهیم دید که حتی بانوان در خانه های شهری در آسمان خراش ها با دستان معجزه گر و هنرمند خود می توانند هزینه های زندگی را کم و از طرفی دیگر با فروش محصولات خانگی که عمدتاً هنری و سنتی و ملی هستند بر برآمد خانواده بیفزایند.

,

در شهر ایلام بانویی از جنس تلاش و کوشش زندگی می کند، بانویی که فرهنگ کار و تلاش را نه تنها برای خود تعریف و نهادینه کرده است بلکه آن را به عنوان " سبک زندگی" به خانواده خود انتقال داده است. او که در توصیف محل کارش برایمان می گوید: ما در شرکت میز نداریم و همه دائماً ایستاده ایم و کار می کنیم! او رمز موفقیت شان را علاوه بر توکل به خدا، تلاش و امیدواری به آینده در از بین بردن "منیت" می داند و می گوید: ما – من و شوهرم، فرزندانم، عروسانم و .. – دست به دست هم دادیم کارمان را پیش می بریم، من در شرکت، عمه و خاله خانم ها و عمه و مادر آقایان هستم.

, در شهر ایلام بانویی از جنس تلاش و کوشش زندگی می کند، بانویی که فرهنگ کار و تلاش را نه تنها برای خود تعریف و نهادینه کرده است بلکه آن را به عنوان " سبک زندگی" به خانواده خود انتقال داده است. او که در توصیف محل کارش برایمان می گوید: ما در شرکت میز نداریم و همه دائماً ایستاده ایم و کار می کنیم! او رمز موفقیت شان را علاوه بر توکل به خدا، تلاش و امیدواری به آینده در از بین بردن "منیت" می داند و می گوید: ما – من و شوهرم، فرزندانم، عروسانم و .. – دست به دست هم دادیم کارمان را پیش می بریم، من در شرکت، عمه و خاله خانم ها و عمه و مادر آقایان هستم.,

بانوی ایلامی با بیش از چهل سال کارآفرینی

, بانوی ایلامی با بیش از چهل سال کارآفرینی ,

فاطمه دوخانی، این بانوی موفق و کارآفرین ایلامی است که در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه از 9 سالگی در کنار مادرش کار بافتن فرش و گلیم را آغاز کرده است، می گوید: نخستین استاد من در این زمینه مادر بود همانطور که من هم اولین استاد پسرم " محمد" بودم.

,

وقتی ازدواج کردم 13 سال بیشتر نداشتم و سال 59 با شروع جنگ تحمیلی همسرم به جبهه رفت و من با فرش 6 متری ابرشیم کارم را شروع کردم آن زمان به خودم خیلی می بالیدم که یک فرش آویزان – بر دار قالی- کرده ام. همسرم یک بسیجی است تا آخر جنگ در جبهه بود وقتی به خانه برگشت، می گفت که پسر بزرگمان چند سال دارد؟! او هنوز هم یک رزمنده است و در سنگر اقتصاد در زمینه تولید قارچ فعالیت می کند از سال 56 تا کنون که پیمان زناشویی بسته ایم، هیچ مشکلی نداشتیم چون هیچ گاه « من و تویی » نداشتیم.

,

وی در ادامه می گوید: این نگاه در بین فرزندانم هم وجود دارد، من 4 پسر و یک دختر دارم که فرزند بزرگم " محمد ولی بیگی" در کار طراحی فرش کمک حال من است و پسر سومم " هادی ولی بیگی" ده سالی هست که در تولید قارچ فعالیت می کند.

,

خانواده منسجم خانم دوخانی

, خانواده منسجم خانم دوخانی ,

دوخانی یکی از برکات کار و تلاش را داشتن بهترین ها در همسر، فرزند و عروس و داماد و نوه های خانواده می داند و می گوید: همه خوب ها را خدا به من داده است و امیدوارم تمام خانم کارآفرین در زندگی و کار هیچ مانع حل نشدنی پیش رو نداشته باشند.

,

این بانوی کارآفرین به همکاری فرزند ارشدش در طراحی فرش ها اشاره می کند و می گوید: " محمد" پسر بزرگم به عنوان یک همکار شغل فرش را ادامه داده است و در حالی که کارمند است؛ او همین رشته را به صورت کلاسیک در دانشگاه یزد خوانده است با توجه به بعد مسافت بین ایلام تا یزد وقتی برای دیدارش به آن شهر می رفتم، لوازمی که احتیاج داشت تهیه می کردم و باخودم می بردم و حتی به او آموزش هم می دادم! طوری که اساتیدش پرسیده بودند « آقای ولی بیگی» شما قبلا دانشگاه دیگری رفتی و او می گفت استاد اول من مادرم است. »  

,

وی با اشاره به فاصله کم سنی بین خود و فرزند اولش او را یک همکار می نامند و می گوید: پسر سوم هادی 10 سال هست که با من در کار تولید قارچ فعالیت می کند، اسم تعاونی ما میزین به نام پربرکت ام ائمه، " تعاونی 569 حضرت زهرا سلام الله علیها است» و کل خانواده اعم از همسرم، پسرانم، عروسانم و خواهرانم مشغول به کار هستند. 

,

این بانوی کارآفرین ایلامی در توصیف تعاونی اش می گوید: پایگاه بسیج را به شرکت آورده ام! روزهای یک شنبه کلاسی برگزار می کنیم و در آن ختم صلوات داریم، در این نشست صمیمی به سایر بانوان مخصوصا بانوانی که نیازمند کسب درآمد هستند در زمینه اشتغال کمک می کنیم.

,

وی معتقد است که بانوان اگر بخواهند کار کنند و کمکی به اقتصاد خانواده باشند حتی در ساعات فراغت با پاک کردن و تهیه سبزیجات مورد نیاز زنان کارمند می توانند در چرخاندن چرخ اقتصادی خانواده مؤثر باشند چه برسد به بانوانی که مبالغی پس انداز داشته یا سرمایه های خود را در قالب جواهرآلات راکد نگه داشته اند.

,

 نیاز سنجی بازار عراق رمز موفقیت صادرات

,  نیاز سنجی بازار عراق رمز موفقیت صادرات ,

دوخانی در خصوص چگونگی ورودش به کارآفرینی می گوید: من تا سال 80 در بازارهای ایران گلیم های نقش برجسته ام را می فروختم، سال 81 شروع به صادرات مستقیم به کشور عراق کردم و خودم فرش هایم را به عراق برده و می فروختم اما کم کم در کنار فرش، سفارش محصولات دیگری گرفتم مثلا به بازار تره بار و میوه عراق متوجه شدم که در مضیقه هستند پس شروع به صادر کردن  3 هزار تُن سیب زمینی، هزار تُن سیب درختی، بیش از هزار پرتقال و نارنگی و شلغم و نوشانه .. کرد طوری که در سال 84 حتی سیمان و آجر را از طریق مرز مهران صادرات می کردم و در آن زمان تولیدی فرش را  فرزندانم نظارت می کردند.

,

این بانوی کارآفرین مسیر کارآفرینی را خالی از تهدیدات از دست دادن سرمایه نمی داند و می افزاید: سال 84 سرمایه ام را در تجارتی در کشور عراق از دست دادم، من زیر صفر رسیدم اما دوباره یا علی گفتم و با سرمایه اندکی که از فروش طلای خودم و دخترم تهیه کردم شرکت راکدی را در یکی از شهرک های صنعتی خریداری کردم و وارد تولید قارچ شدم تا 87 به صورت سنتی کار قارچ صدفی انجام می دادم، مدتی در تهران به آموزش کاشت قارچ مشغول بودم و اکنون از این شرکت 3 هزار متری با دو سالن هر سال 5 دوره و هر دوره 10 تن قارچ دکمه ای برداشت می کنیم . و هم اکنون شرکت راه اندازی شد . تعاونی 569 چند منظوره حضرت زهرا (س) را مدیریت می کنم و بانوان بسیاری ازاین راه امرار معاش می کنم . من با آن 15 میلیون تومان نخ خریدم و در اختیار بافنده ها قراردادم و دوباره بافندگی آغاز شد .

,

این کارآفرین برتر ادامه می دهد: در کنار تولید قارچ که در آن همسرم و پسرم با من همکاری می کنند، 16 نفر از آقایان هم در بسته بندی و پخش و فروش قارچ با ما همکاری می کنند.

,

کارآفرینی برای 150 بانوی قالیباف

, کارآفرینی برای 150 بانوی قالیباف ,

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد کسانی که با او همکاری می کنند خانم هستند می گوید: در زمینه بافت فرش هم، یک پنجم دارهای قالی ام را که از سال 69 راه اندازی کرده بودم سال 86 کم کم از بین رفت، دوباره راه اندازی کردم. 150 بافنده خانم حتی در روستاها را دوباره بکار گرفتم حتی به برخی علاوه بر آموزش ابزار کار هم دادیم تا "گلیم نقش" برجسته کار می کنند و اکنون کارمان به جایی رسیده است که به صورت واسطه ای محصولاتمان را به روسیه، ترکیه، امارت، دوبی، قطر ... می فرستیم.

,

دوخانی تأکید می کند: خانم های ما می توانند با سرمایه اندک اما با توان زیاد؛ کار آفرینی کنند. ما می توانیم "کم بخوابیم" و "کم تفریح" کنیم تا به جامعه خدمت کنیم؛ بسیج شویم در خانواده در کنار هم وقت هایی که به هدر می رود را به کارآفرینی کنیم . توصیه من به بانوان در این بحران و جنگ اقتصادی این هست که اگر مسکوکات طلا یا حتی پس اندازهای کوچکی که دارند را به سمت درآمدزایی و اشتغال تولید محور هدایت کنند تا در تحقق اقتصاد دورن زا و اقتصادی پیش قدم باشند.

,

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بانوان خانه دار می توانند قالی بافی و تولید قارچ را در خانه های خود راه اندازی کنند و برای این کار چه میزان سرمایه می خواهند می گوید: قالی بافی از ابتدا کار بانوان در خانه بوده است و این کار یک شغل خانگی است با صرف هزینه برای یادگیری بانوان برای وارد شدن به این کار نیازمند 2 میلیون تومان سرمایه هستند.

,

این کارآفرین نمونه با اشاره به اینکه با آماده سازی پارکینگ شخصی می توان وارد بازار تولید قارچ شد به تجربه موفقش در این زمینه و تولید قارچ در پارکینگ یکی از همشهریانش اشاره می کند و می گوید: برای وارد شدن به اینکار نیز بین 2 تا 3 میلیون تومان سرمایه لازم است.

,

آموزش رایگان به زنان نیازمند و جویای کار

, آموزش رایگان به زنان نیازمند و جویای کار ,

وی در پایان با اشاره به اینکه در شرکتش سالانه بین 800 تا 700 نفر را آموزش قالی بافی می دهد، می گوید: این آموزش ها برای خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و خانواده های کم بضاعت رایگان و برای سایر افراد که به صورت آزاد ثبت نام می کنند 635 هزار تومان است و از همین طریق اعلام می کنم اگر کسانی هستند که نمی دانند چگونه می توانند وارد عرصه کارآفرینی شوند تجربیاتم را رایگان در اختیارشان قرار خواهم داد. 

,

 دوخانی رمز موفقیت را ایمان به خدا، توکلی به او، همدلی و همزبانی اعضای خانواده و صرف فعل توانستن می داند و می افزاید: با حذف کردن " منیت" می توان پل های موفقیت را پشت سر گذاشت و در خاطره ای می گوید: « برای مداوا به بیمارستان بقیه الله تهران آمده بودیم، به جز همسرم که بیمار بود  4 تا گلیمی که بافته بودم را نیز روی دست داشتم،آقا خریدار گفت «خانم این فرش ها را خودت آوردی؟ گفتم نه!  "ما"  آوردیم، من و شوهرم در حالی که شوهرم بیمار و روی دستم بود!

,

دولت و بانک به زنان کارآفرین اعتماد و از آنها حمایت کند

, دولت و بانک به زنان کارآفرین اعتماد و از آنها حمایت کند,

اما تنها خواسته خانم دوخانی، حمایت دولت از زنان کارآفرین و اعتماد بانک ها به این کارآفرینان بود او می گوید: متأسفانه بانک ها به ما زنان برای دادن وام اعتماد ندارند! در حالی که اگر پشت هر مرد موفقی زنی موفق است پشت هر دولت موفقی ، ملتی موفق وجود دارد ما اگر حمایت شویم هر چقدر هم که تحریم مان کنند، می توانیم تولید کنیم در حالی که متأسفانه می بینیم که خیلی از شرکت ها راکد هست ما نیازمند سرمایه هایی با سود کم هستیم تا تشویق شویم و ناامید نباشیم من مردانی را می شناسم که روزگاری برای خود «کسی بودند» اما امروز کسی آنها را نمی شناسد!

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه