اخبار داغ

بررسی راهکارهای اجرای افزایش درآمد ملی؛

آیا 2.5 برابر شدن درآمد کشور طی 4 سال شدنی است؟

آیا 2.5 برابر شدن درآمد کشور طی 4 سال شدنی است؟
تحلیل و تجزیه ساختارِ هرم زنجیرۀ ارزش در ایران نشان می‌دهد که راهبرد جهش اقتصادی در برخی از حوزه‌های مهم که هم سهم جدی در سبدمصرفی خانوار دارند و هم در رشد اقتصادی، آن‌چنان از حیث فنّاورانه و مهارت‌آموزی دور از دسترس نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری«رازق» ، محسن یزدان‌پناه، پژوهشگر اقتصادی مقیم هلند در مورد چرایی ٢/٥ برابر شدن درآمد کشور در ٤ سال نوشت: تحلیل و تجزیه ساختارِ هرم زنجیرۀ ارزش در ایران نشان می‌دهد که راهبرد جهش اقتصادی در برخی از حوزه‌های مهم که هم سهم جدی در سبدمصرفی خانوار دارند و هم در رشد اقتصادی، آن‌چنان از حیث فنّاورانه و مهارت‌آموزی دور از دسترس نیست.

هنگامی‌که هدایت کلان اعتبار، در یک اقتصاد کارآفرینانه همراه با "بازارهای طراحی‌شده" در بافت اقتصاد ایران، اجرای پروژه‌های کلان‌مقیاسی چون توسعۀ شهری و روستایی (با اولویت بافت‌های فرسوده)، کشاورزی و اصلاح آبیاری، حمل‌ونقل عمومی‌ و یا زیرساخت گردشگری را ممکن می‌کند، امکان توسعۀ مهارتی نیروی کار ضمن عملیات و اکتساب سریع‌تر دانش فنی دور از دسترس نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبری«رازق»,
,
,

به‌ویژه اینکه در زمان تحدید روابطِ تجاری بین‌المللی کم نیستند مراکز و بنگاه‌های مشتاق در کشورهای حتی غربی که حاضرند با انتقال دانش فنی (نه لزوماً از طریق سرمایه‌گذاری بلکه خرید مستقیم) در این زمینه‌ها که در حوزۀ فن‌آوری‌های پیشرفته نیست، نقش‌آفرینی کنند.

,


بررسی‌های اولیۀ حقیر و همکارانم نشان می‌دهد در صورت به‌کارگیری چنین راهبردی، یک رشدجهنده که در یک بازۀ ده ساله که از اعداد ۳ تا ۴ درصد شروع می‌شود و در میانه راه حتی می‌تواند به اعداد نزدیک به ۱۵ درصد در نقاط اوجش برسد دور از دسترس نیست. با در نظر گرفتن یک تورم متوسط  ۱۵ درصدی، اغراق نیست که بگوییم درآمد ملی بعد از هر ۴ سال می‌تواند به‌طور متوسط بیش از دو برابر شود.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه