اخبار داغ

گزارش از پشت پرده دیدار مسکو؛

پیشنهادات احتمالی لاوروف به همتایان آذربایجانی و ارمنی چه بوده است؟

پیشنهادات احتمالی لاوروف به همتایان آذربایجانی و ارمنی چه بوده است؟
روسیه با برگزاری نشست مسکو سعی دارد با کوتاه کردن دست آمریکا از قفقاز جنوبی یک تنه مدیریت روند حل این مناقشه را بر عهده بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،نشست مشترک بین وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی به پایان می‌رسد که این دیدار پشت درهای بسته صورت گرفته و جز در مواردی انگشت‌شمار، حتی اعضای گروه مینسک نیز در جریان مذاکرات صورت گرفته نبوده‌اند. از این نقطه نظر به طور یقین نمی‌توان گفت چه موضوعاتی مورد مذاکره قرار گرفته و توافقات صورت گرفته در چه زمینه‌ای بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شاید بتوان عنوان کرد نشست مسکو آغاز مذاکرات سلسله وار از سوی روسیه خواهد بود. این دیدار شروع مرحله جدیدی در ارتباط با مناقشه قره باغ می‌باشد. بر اساس گزارشات واصله در این نشست در رابطه با دیدار روسای جمهور دو کشور مذاکراتی صورت گرفته است، همچنین مذاکراتی نیز در ارتباط با نحوه تخلیه هفت شهرستان اطراف قره باغ انجام یافته و طبعا این موضوعات باید به صورت گام به گام صورت پذیرد.

,

با اتمام انتخابات در ارمنستان، سرژ سارکیسیان با حمایت روسیه در سمت خود ابقا شده است، در واقع بعد از این دلیلی بر عدم حضور ارمنستان در میز مذاکره وجود ندارد. در غیر این صورت درگیری نظامی و جنگ بین دو کشور آغاز می‌شود که این به نفع ارمنستان نخواهد بود.

,

شاید بتوان گفت مسکو با برگزاری این نشست تمایل دارد تا روند مذاکرات را یک تنه بر عهده بگیرد. دعوت نمایندگان روسای گروه مینسک در واقع یک ژست ظاهری بوده است.

,

این نمایندگان با انتظار پشت درهای بسته، فقط در بخش‌هایی از مذاکرات اجازه حضور در نشست را یافته‌اند. احتمال می‌رود در این دیدار محرمانه لاوروف مدلی برای حل مناقشه به همتایان خود ارائه کرده است. این مدل می‌تواند طرح تجدید نظر شده مطابق با اصول توافقی مادرید باشد که حل تدریجی و گام به گام مناقشه را پیشنهاد می‌دهد اما طرف ارمنی اصرار بر توافق بر سر تمام موضوعات از جمله وضعیت حقوقی قره باغ، هفت شهرستان اطراف قره باغ و آوارگان جنگی درزمان واحد دارد که جمهوری آذربایجان با این موضوع مخالف است.

,

, ,


دلیل دیگر انجام مذاکرات پشت درهای بسته می تواند تاثیرپذیری منفی جمعیت ارمنستان از آن باشد

,
,

وضعیت ارمنستان چه از نظر سیاسی-اجتماعی و چه از نظر اقتصادی علی الخصوص بعد از انتخابات مجلس چندان مطلوب نیست و روسیه نیز تمایل ندارد تا چهره‌ای ضد ارمنی از خود در ذهن مردم ارمنستان خلق کند. حتی روسیه با انجام مذاکرات مداوم گزینه جنگ را به تاخیر می اندازد چون اگر اقدامی صورت نگیرد یا آتش جنگ شعله ور خواهد شد یا دیگر اعضای گروه مینسک مدیریت مسئله را به عهده خواهد گرفت.

,

یکی از موضوعات مهمی که روسیه را نگران می‌کند فعال شدن آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی است. به همین دلیل با فعال کردن مذاکرات پیرامون مناقشه قره باغ، سعی در کوتاه کردن دست آمریکا از روند حل مناقشه دارد.

,

با این اقدامات حتی زمان را هم به نفع خود پیش می‌برد اما آنچه واضح است ادامه مذاکرات بی‌نتیجه همانند نشست‌های پیشین هیچ سودی برای جمهوری آذربایجان که 20 درصد از اراضی خود را از دست داده است نخواهد داشت. لذا یا مذاکرات باید نتیجه محور بوده و نتایج عملی از انجام آن ها حاصل شود و یا جمهوری آذربایجان با استفاده از نیروی نظامی خود،در چارچوب قوانین بین المللی از حق مشروع خود برای آزادسازی مناطق اشغالی خود استفاده نماید.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه