اخبار داغ

مدیریت شهری ضعیف مسئولین در برخورد با مسئله روان آب های سطحی همدان / معضل آبگرفتگی معابر همدان و اختلال در عبور و مرور شهری

مدیریت شهری ضعیف مسئولین در برخورد با مسئله روان آب های سطحی همدان / معضل آبگرفتگی معابر همدان و اختلال در عبور و مرور شهری
هرچند که بارش باران این رحمت الهی در بهار طراوت را در زندگی هایمان جاری میکند و میتوان از این اتفاق به عنوان فرصتی استفاده کرد اما در حال حاضر همین بارش ها در اثر عدم مدیریت شهری صحیح با آبگرفتکی هایی که به دنبال دارد به یک بحران تبدیل شده است که موجب دردسر و زحمت برای شهروندان و همچنین هدر رفت این آبها میگردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، هرچند که بارش باران این رحمت الهی در بهار طراوت را در زندگی هایمان جاری میکند و میتوان از این اتفاق به عنوان فرصتی استفاده کرد اما در حال حاضر همین بارش ها  در اثر عدم مدیریت شهری صحیح با آبگرفتکی هایی که به دنبال دارد به یک بحران تبدیل شده است که موجب دردسر و زحمت برای شهروندان و همچنین هدر رفت این آبها میگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

امسال همدان نیزهمچون بسیاری از شهرهای دیگر ایران از همان روزهای آغازین با بارش های فراوانی روبه رو شد، هرچند که شهروندان همدانی خدا را بخاطر این رحمت الهی  شاکر هستند اما نارضایتی و گلایه مندی آنان از مسئولین به خاطرعدم توجه به مشکلاتی که در پی این بارندگی ها در برخی نقاط استان ایجاد میشود نیز وجود داشت.

,

 

,

, ,

 

,

با توجه به اینکه همچنان در روزهای آتی با چنین بارشهایی مواجه خواهیم شد به سراغ چند تن از شهروندان عزیزمان رفته تا از زبان خودشان دردسرهای روزهای بارانی این شهر را بشنویم.

,

 

,

 

,

معضل آبگرفتگی های همدان از زبان مردم

, معضل آبگرفتگی های همدان از زبان مردم, معضل آبگرفتگی های همدان از زبان مردم,

 

,

 

,

به سمت یک تاکسی در ابتدای بلوار کاشانی می رویم از راننده میخواهیم در رابطه با مشکلاتی که در روزهای بارانی برای رانندگان پیش می آید برایمان بگوید، این راننده در حالی که معتقد است مسئولین به حرفهای مردم بی توجه هستند اظهار میدارد : الان به آبراه ها دقت کنید در همین منطقه، شهرداری یک سال است که این آبراها را کنده و نیمه کاره رها کرده است.

,

 

,

 

,

سعید سیفی ادامه می دهد: یک زمانی شهرداری  پل هایی آهنی که درست کرد به عنوان آب راهی که آب اصلی از آنجا رد شود این پل ها ایراداتی داشت؛ به طور مثال اتفاقات ناگواری برای برخی ایجاد می کرد دوچرخه سوار که میخواست رد شود با سر می افتاد، پای عابرین پیاده در آن گیر میکرد.

,

 

,

 

,

وی اضافه می کند: خیلی از این اتفاقات داشتیم که موجب شکستگی دست و پای مردم شده است برای رفع این مشکل روی آن را آسفالت کردند که همین نیز مشکلاتی ایجاد کرد مثل جمع شدن آب و هنگامی که ماشین رد میشود آب روی ما که در ایستگاه تاکسی ایستاده ایم و عابران پیاده پاشیده میشود.

,

 

,

 

,

آبگرفتگی ها تردد کم رانندگان را به دنبال دارد

, آبگرفتگی ها تردد کم رانندگان را به دنبال دارد, آبگرفتگی ها تردد کم رانندگان را به دنبال دارد,

 

,

 

,

این شهروند همدانی میگوید: این آبگرفتگی ها باعث کم شدن تردد رانندگان میشود علاوه بر آن تمام چاله ها آب جمع میشود و رانندگان نمی بینند و داخل این چاله ها می افتند و همین خسارت زیادی به شاسی ها و جلوبندی ماشین های میرساند.

,

 

,

, ,

 

,

وی در پایان گفت و گو با خبرنگار نافع با ابراز گلایه و ناراحتی از مسئولین استان همدان بیان میدارد: صحبت های من به گوش هیچ یک از مسئولین نمیرسد و ای کاش استاندار و شهردار و فرماندار به ما بگویند که چه کاری برای ما مردم انجام داده اند و چند نمونه آن را به ما که در این شهر زندگی میکنیم نشان دهند.

,

 

,

 

,

یکی دیگر از رانندگانی که در ایستگاه چرمسازی مشغول به کار است در گفت و گو با خبرنگار ما بیان میدارد: ایستگاه تاکسی در منطقه چرمسازی در هنگام بارندگی آب بسیار زیادی جمع می شود و راننده مجبور میشود چهل متر بالاتر نگه دارد و مسافرین در این مواقع دچار مشکل میشوند.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه می دهد: فلکه مدرس نیز آب خیلی زیادی جمع میشود که برای عابران پیاده وهمچنین ماشین های درحال عبور مشکل ساز است.

,

 

,

 

,

این شهروند و راننده تاکسی میگوید: در شهرک مدرس دور میدان عدالت نیز همین مشکلات وجود دارد، درست است که جوی آب درست شده است ولی کنترلی بر آنها نیست و برخی مواقع به علت پرشدن سطل های زباله و با تأخیر خالی کردن آنها زباله ها از سطل به داخل جوی آب می افتند و یا به هر نحوی جوی آب توسط چنین مواردی پر شده و مسیر عبور آب گرفته میشود.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از شهروندانی که ساکن سعیدیه است از سرریز شدن فاضلاب در سطح خیابان گله مند است و در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: در یکی از روزهای بارانی بارش ها موجب گرفتگی معابر و بیرون زدگی فاضلاب گردید که فضا را بسیار متعفن ساخته بود.

,

 

,

 

,

ما در مسائلی گیر کرده ایم که برایش تجربه های مختلف جهانی است

, ما در مسائلی گیر کرده ایم که برایش تجربه های مختلف جهانی است, ما در مسائلی گیر کرده ایم که برایش تجربه های مختلف جهانی است,

 

,

محمد حسین فرهادیان با اشاره به مشکل ساز شدن دستکاری قنات ها و رودخانه ها در همدان تصریح می کند: یک بخشی از مسائلی که برای شهر پیش می آید به همین موضوع برمیگردد که کسی پاسخگو نیست.

,

 

,

 

,

این شهروند جوان اظهار میدارد: خیابان کشی و آسفالت های همدان طوری نیست که به جمع آوری آب های سطحی بیانجامد در حال حاضر هرجا که مشغول به ساخت منزل میشوند آب می ریزند که ببینند به کدام سطح می رود ولی در سطح شهر با وجود کارهای مختلفی که انجام شده است جالب است که ما میبینیم جوی آب داریم ولی آب از کنار جوی میگذرد یعنی درست تعبیه نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه می دهد: ما در مسائلی گیر کرده ایم که برای آن تجربه های مختلف جهانی وجود دارد حتی در اینترنت هم سرچ بکنند شاید خیلی از دستورالعمل ها برایشان باشد.

,

 

,

, ,

 

,

 فرهادیان با اشاره به طرحی که در دوران دبیرستان در خصوص آبهای سطحی ارائه داده است بیان می دارد: در این طرح نقاط مختلفی برای ورودی آب  در خیابان در نظر گرفته می شد و آبها را به یک سیستم مشترک سرپوشیده می رساند یعنی اگر در حال حاضر جوی آب به صورت موازی در خیابان ایجاد شده است در آن طرح جوی هایی که عمود برخیابان بود رد می شد که کوچک نیز بودند و در چند مرحله آب ها را از سطح شهر جمع آوری میکرد ولو اینکه حتی سیلابی هم اتفاق افتاده باشد، آب را در هر صورت هدایت میکرد.

,

 

,

, ,

 

,

وی اضافه می کند: نه فقط آنها بلکه شاید شیروانی منازل نیز به آن سیستم وصل می شد وآبها به طور متمرکز از یک سری جریان ها عبور میکرد. بنده در زمانی که آقای حجازی رئیس شورای شهر بودند طرحم را تحویل ایشان دادم و حتی به جشنواره خوارزمی هم رفته و اقبالی به آن شده بود.

,

 

,

 

,

جالب است که یک پسر دبیرستانی با دیدن این معضل به دنبال پیدا کردن راهکار به تکاپو می افتد اما گویا برخی مسئولین هنوز این معضل برایشان ملموس نیست که بخواهند در حل آن به دنبال چاره ای باشند.

,

 

,

 

,

معاون خدمات شهری شهرداری همدان: شاهد آب گرفتگی در بارش های طبیعی نیستیم

, معاون خدمات شهری شهرداری همدان: شاهد آب گرفتگی در بارش های طبیعی نیستیم, معاون خدمات شهری شهرداری همدان: شاهد آب گرفتگی در بارش های طبیعی نیستیم,

 

,

 

,

معاون خدمات شهری شهرداری همدان  در گفت و گو با خبرنگار نافع در رابطه با معضل آبگرفتگی ها در هنگام بارندگی ابراز می دارد: الان شرایط جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی همدان به شکلی است که زمان بارندگی باران از طریق رودخانه ها و جداول از شهر خارج میشود یعنی شرایط شرایطی نیست که بخواهد باعث آبگرفتگی و مشکلات این چنین شود.

,

 

,

 

,

مجید درویشی ادامه می دهد: آبگرفتگی در بعضی از نقاط که در اثر ساخت و ساز و معبرهای جدید اتفاق می افتد و این مسیر ها را ممکن است با چالش مواجه بکند؛ شهرداری برای این کار در هر زمان ومکانی که بخواهد ساخت و سازی داشته باشد، بلوار و معبر جدیدی را احداث بکند یا احیانا معبری وجود دارد و نیاز به تعمیر، مرمت وبازسازی دارد کار طرح جمع آوری آب های سطحی را فراهم کرده است.

,

 

,

 

,

وی افزود: ولی در زمان بارش های 20 ساله که ما بر اساس آن آمارگیری میکنیم و سالانه ای که وجود دارد جداول و معابری که ما داریم مشکلی ندارد مگر در شرایط خاص که میزان بارندگی به صورت سیل آسا است و بارش شدت زیادی دارد یا زمان بارش مداومت دارد و یا اینکه احیانا موردی باعث تشدید آن میشود.

,

 

,

 

,

درویشی با اشاره به بارشهای فروردین ماه که موجب آب شدن برف های کوه ها شده بود بیان داشت: این اتفاق خود در جریان آب در رودخانه ها موثر بود این ها باعث یک سری آب گرفتگی در معابر میشود که جداول ما و رودخانه ها ممکن است کشش نداشته باشد، به صورت موردی است و کلی صدق نمیکند.

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه در زمانهایی که بارندگی طبیعی داریم خیلی شاهد آبگرفتگی نیستیم، بیان می دارد: وقتی بارشها به حالت عادی است و میزان آن طبیعی است ما خیلی کم آب گرفتگی داریم برخی موارد هم که داشتیم مثل چهار راه مزدقینه، بلوار شهید رجائی یا پل شهید قهاری یا در سایر نقاط شهر اینها در دستور کار شهرداری هست که هرساله در جهت حل آن اقدام میشود و اگر موارد حادی بوده که نیاز به احداث کانال یا جداول باشد که به شهرداری مناطق اطلاع رسانی شود مطمئنا در دستور کار خود قرار داده و حل میکنند.

,

 

,

 

,

این مسئول  در رابطه با بیرون زدگی فاضلاب در هنگام بارش باران اظهار می کند: این مورد را باید آب و فاضلاب پاسخگو باشد، ولی بعضی از رودخانه ها که فاضلاب در آن جاری است، با پیگیری هایی که آب و فاضلاب در خصوص سیستم شبکه های فاضلاب شهر اجرا میکنند قطعا آنها جدا می شوند.

,

 

,

 

,

درویشی در پایان گفت و گو اضافه می کند: وقتی بارندگی زیاد میشود و حجم باران بالا می آید، اگر فاضلابی هم در رودخانه باشد در سطح شهر جاری می شود که این موارد خیلی نادر است.

,

 

,

 

,

کارشناس شهرسازی: همدان زیرساخت های لازم برای جمع آوری آبهای سطحی را ندارد

, کارشناس شهرسازی: همدان زیرساخت های لازم برای جمع آوری آبهای سطحی را ندارد, کارشناس شهرسازی: همدان زیرساخت های لازم برای جمع آوری آبهای سطحی را ندارد,

 

,

 

,

در گفت و گویی که باعضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد همدان داشتیم وی با بیان اینکه جمع آوری آبهای سطحی از سطح معابر میتواند به مشکل کم آبی کمک بکند، اظهار داشت: درواقع این رواناب ها نه تنها برای ما یک تهدید و یک بحران به حساب نمی آیند، بلکه برای مدیران شهری ما باید به عنوان یک فرصت تلقی شود.

,

 

,

 

,

عباس فخرائی ادامه می دهد: فرصتی که بتوانند با جمع آوری این آبها برای آبیاری فضاهای سبز شهری به خصوص در فصول گرم سال که با مشکل کم آبی مواجه هستیم، استفاده بکنند که متأسفانه شاهد این اتفاق در همدان نیستیم و آبگرفتگی به یک معضل تخریبی برای شهر تبدیل شده است در حالی که با یک مدیریت صحیح شهری میتوان آن را به فرصت تبدیل کرد.

,

 

,

وی ابراز میدارد: با مشاهده آبگرفتگی ها یکی از اقداماتی که در این خصوص لازم است دیوارکشی های رودخانه های سطح شهر همدان است که به نظر می رسد طبق آخرین اطلاعاتی که بنده دارم 80 درصد آن ها انجام گرفته است به خصوص همین رودخانه ای که از دره مراد بیگ می آید و به کوچه نیازمند میرسد.

,

 

,

 

,

فخرائی با اشاره بارش های اخیر در همدان تصریح میکند: همین منطقه که اشاره کردیم در هفته گذشته طغیان رودخانه باعث این شد که مسیر آب به سمت منازل، کوچه ها و خیابان ها و حتی میدان بعثت هدایت شود و آن مشکلاتی که ایجاد شد را شاهد باشیم.

,

 

,

 

,

این کارشناس شهرسازی و استاد دانشگاه با ابراز تأسف اضافه می کند: در همدان زیرساخت های لازم برای جمع آوری آبهای سطحی فراهم نیست و همین باعث شده است که با کمترین بارش خیابان های شهر ما مملو از آب شود که امیدواریم با اقداماتی که در جهت جلوگیری از ایجاد سیلاب و رواناب در همدان میشود شاهد بروز حوادث و خساراتی ناشی از بارش های جوی در سطح همدان نباشیم.

,

 

,

 

,

 وی در پایان  یکی از برنامه هایی را که در جلوگیری از هدر رفت آبهای سطحی موثر است را اینگونه عنوان میکند: تعامل ارگانهای مرتبط با یکدیگر مثل شهرداری، اداره آب و فاضلاب و دستگاه های ذیربط که از این آبها در مصارف کشاورزی و آبیاری استفاده میکنند یک سری مخازن آبی را در انتهای مسیر این روانابها که به شهرک های همچون مدنی و فرهنگیان احداث شود و آب ها به سمت این مخازن برود و برای مصارفی که ذکر گردید مورد استفاده قرار بگیرد.

,

 امید بر این است که مسئولین شهری در استان همدان نیز رواناب های ناشی از بارندگی های استان همدان را فرصتی خوب برای جلوگیری از بحران کم آبی تلقی کرده و این نعمت الهی را فقط تهدید تلقی نکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه