اخبار داغ

تنش بین غرب و ترکیه فروکش می‌کند؛

موگرینی: ما به تصمیم ترکیه احترام می‌گذاریم/ وزیر خارجه ترکیه: آنها اشتباهشان را درک کرده‌اند

موگرینی: ما به تصمیم ترکیه احترام می‌گذاریم/ وزیر خارجه ترکیه: آنها اشتباهشان را درک کرده‌اند
اتحادیه اروپا و ترکیه که پیش از این مواضع تُندی علیه هم داشتند، بعد از قطعی شدن پیروزی اردوغان در همه‌پرسی شروع به برداشتن سدّها کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، بعد از این که حاکمیت ترکیه تصمیم به تغییر قانون اساسی و سیستم اداری کشور گرفت، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و هلند که روابط نزدیکی با جمهوری خواهان تُرک داشتند، از احتمال کاهش قدرت حزب جمهوری خلق در ترکیه و در نتیجه بسته شدن مسیر نفوذشان به این کشور نگران شده و شروع به مخالفت با اردوغان کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

هرچند مسیری که اردوغان آن را طی می‌کند، در جهت پاکسازی مخالفان و محدود کردن فعالیت آن‌ها می‌باشد، لکن دغدغه اصلی غربی‌ها تسلط یک حکومت استبدادی و دیکتاتوری به ترکیه نمی‌باشد، بلکه غربی‌ها در تمامی دوران به دنبال منافع خود هستند.

,

گفتنی است، اروپایی‌ها در فرآیند تبلیغات انتخاباتیِ ترکیه به حدی شروع به مخالفت با جبهه اردوغان کردند که این اقدامات آن‌ها روابط دو طرف را تا حد قطع روابط دیپلماتیک پیش برده و طرف‌ها به شدت متضرر اقتصادی شدند. با توجه به این مهم نیز می‌توان به این نتیجه رسید که اروپا در عدم تغییر قانون اساسیِ ترکیه منافع بسیاری می‌توانست داشته باشد و از این رو از هر راهی برای جلوگیری از تغییر در ترکیه استفاده نمود، لکن آخرسر این تُرک‌ها بودند که پیروزی اردوغان در همه‌پرسی را به صورت معناداری تقدیم وی نمودند.

,

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در والتا پایتخت مالت طی یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: "ما حق تصمیم گیری تمام کشورها از جمله ترکیه در رابطه با سیستم مدیریت خود را به رسمیت می‌شناسیم و به آن احترام می گذاریم."

,

موگرینی افزود: "چنین نشست‌هایی را بسیار مفید می‌دانم و با ترکیه نیز یک دیدار صمیمی و صریح انجام دادیم. در این اجلاس در مورد اوضاع کشورهای اروپایی و وضعیت موجود ترکیه و نیز در مورد آینده روابط ترکیه با اتحادیه اروپا به تبادل نظر پرداختیم.

,

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مالت به سر می‌برد، اظهار داشت: "اگر خواستار گفتگو و همکاری هستید، این گفتگو باید مبتنی بر یک همکاری صمیمی و واقعی باشد."

,

وی افزود: "من در این نشست شاهد فضای مثبتی بودم و متوجه شدم که آنها اشتباهات خود را درک کرده‌اند٬ البته اگر صادق باشند."

,

چاووش اوغلو تصریح کرد: "آنها می‌پرسند که چگونه روابط خود را با ترکیه می‌توانیم بهبود بخشیم و چه گام‌هایی باید در این راستا برداشته شود. من نیز دیدگاه‌های خود و همچنین خطاهای آنان را که خودشان نیز در حال پذیرش آن هستند به گونه‌ای دوستانه به آنها گفتم."

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه