اخبار داغ

آیا معارضان، تروریست نیستند؟

انتقاد اردوغان از موضع غرب در قبال گروه‌های تروریستی

انتقاد اردوغان از موضع غرب در قبال گروه‌های تروریستی
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به همکاری برخی کشورهای غربی با گروه‌های تروریستی در منطقه تاکید کرد ما آماده هستیم تا در هرگونه ائتلاف قرار بگیریم، ولی نه با گروه‌های تروریستی چرا که آنها دشمن جان ما هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در حالی که ترکیه امروز به مهم‌ترین حامی تروریست‌های معارض در سوریه به خصوص گروه تروریستی ارتش آزاد تبدیل شده است، رئیس جمهور این کشور سخن از حذف گروه‌های تروریستی می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اردوغان در اظهاراتش همواره می‌گوید که تروریست خوب و بد نداریم، لکن تروریست‌های معارض را خود حمایت کرده و ضامن اقدامات آن‌ها می‌شود و زمانی هم که کشورهای غربی از گروه‌های مسلح کُرد در سوریه حمایت می‌کنند، داد و فریاد ترکیه بالا می‌رود. البته هدف غرب از حمایت گروه‌های مسلح کُرد در سوریه، تجزیه این کشور می‌باشد.

,

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست شورای آتلانتیک 2017 در استانبول اظهار داشت: "به اعتقاد من ما باید روابط خود را نه بر اساس گروه‌های تروریستی بلکه به عنوان دولت‌ها پیگیری کنیم. مگر گروه‌های تروریستی در چه جایگاهی قرار دارند. چرا ما آنها را در کنار خود قرار می‌دهیم. آیا این گروه‌های تروریستی عضو ناتو هستند؟ خیر در ناتو ما با هم هستیم. در این صورت چرا از گروه‌های تروریستی کمک می خواهیم؟ ما آماده هرگونه کمک در منطقه هستیم. ما آماده هستیم تا در هرگونه ائتلاف قرار بگیریم ولی نه با گروه های تروریستی چرا که آنها دشمن جان ما هستند."

,

اردوغان خاطر نشان کرد: "ترکیه همانند گذشته شریکى مطمئن و قوی برای هر دو سوی آتلانتیک خواهد بود. تقویت یا تضعیف این پیمان بستگی به رفتار کنونی همه ما دارد. ما باید شراکت خود را در گذار از این مرحله دردناک تقویت و تحکیم کنیم."

,

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهارات خود افزود: "حمایت کشورهای دوست، از عاملان قتل 249 نفر از هموطنان ما و دشمنان دموکراسی در کشورمان را نمی‌توانیم بپذیریم. ماهیت ناتو و پیمان آتلانتیک حمایت از یکدیگر و پشتیبانی از هم در روزهای سخت است. نمی‌توانیم بدون احترام به حساسیت‌های طرفین پشتیبان هم باشیم. انتظار ترکیه از همپیمانانش آشکار و به حق است."

,

وی تأکید کرد: "درخواست ما از جناب ترامپ این است که موضع خود در مبارزه با تروریسم را مشخص کند، آیا هدف مبارزه با تروریسم فقط داعش است یا گروه‌های تروریستی دیگر نیز هستند؟ در غیر اینصورت اشتباه مى‌کنیم، زیرا جهت نابودی یک گروه تروریستی، گروه تروریستی دیگر را تقویت می کنیم. کمک‌ها براى دیگر گروه تروریستی، به داعش منتقل می‌شود. تمام اسناد لازم در این زمینه شامل ویدئو و عکس را در دست داریم. این مساله را باید به ترامپ منتقل کنم." 

,

اردوغان تصریح کرد: "آمریکا و ترکیه در گذشته با اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای مشترک موفقیت‌های زیادی کسب کردند. به ویژه در این برهه حساس اتحاد و همکاری دو کشور اهمیت بیشتری دارد. گفتگوها و تماس‌های سطح بالاى ما با دولت ترامپ از ژانویه 2017 بیشتر شده است. مطمئنم در دوره آقای ترامپ صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشوده خواهد شد." 

,

رئیس جمهور ترکیه مطرح کرد: "همکاری ایالات متحده با یک گروه تروریستی که شهروندان ما را می کشد، غیرقابل قبول است. توقع اصلى ما از آمریکا بازداشت سرکرده گروه تروریستی فتو (سازمان گولن) یا استرداد وی به ترکیه جهت محاکمه است." 

,

وی همچنین گفت: "سکوت درقبال پاکسازی قومی و جنایت سازمان‌هایى مانند پ.ک.ک و ی.پ.گ به بهانه مبارزه با داعش، به نوعی فراخوان برای ارتکاب جنایات جدید علیه بشریت است. ما پ.ی.د و ی.پ.گ را می شناسیم. اینها فرزندان پست پ.ک.ک هستند. ما این منطقه و نقاطى که آنها حضور دارند را به خوبی می‌شناسیم. دوستان ما نیز اینها را باید از ما یاد بگیرند. در غیر این صورت گام‌هایی اشتباه در راستای آینده برداشته و منطقه دچار بحران می‌شود. تمدن‌ها تخریب و انسان‌ها به مرگ محکوم می‌شوند."

,

اردوغان عنوان کرد: "استفاده ترکیه از حق و حقوق بین المللی‌اش کاملا طبیعی است. دولت ما قانونمند است، از حقوق خود استفاده کرده و خواهیم کرد. تا زمانی که تهدیدات ادامه داشته باشد تمام تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد. در مرز جنوبی خود اجازه تشکیل کریدور تروریستی نخواهیم داد. برخی افراد نادان به دنبال تشکیل دولت در شمال سوریه هستند. افراد نادان جسورند. ما پاسخ این اقدامات را خواهیم داد و اجازه تشکیل چنین دولتی در شمال سوریه را نخواهیم داد، زیرا ما مخالف تجزیه سوریه و طرفدار حفظ تمامیت ارضی این کشور هستیم. به مبارزه با تروریسم در داخل و خارج از کشورمان قاطعانه ادامه خواهیم داد. در این زمینه از تمام دوستان و متحدان خود انتظار داریم با ما همبستگی داشته باشند."

,

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش خاطر نشان کرد: "تأثیرگذارى بنیانگذاران نظام جهانى در زمینه بحران‌های منطقه و برخی مسائلی که مستقیما به آنها ربط دارد، در حال از بین رفتن است. متأسفانه اعتبار نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا فداى منافع چند کشور عضو آن می شود. سازوکارهای ارائه شده برای حل مشکلات و نیازها، نیز به دلیل عدم کارآمدى، خود به یک معضل تبدیل شده‌اند."

,

وی اظهار داشت: "باید واقعیت‌‌ها را پذیرفت، باید سیستم‌های موجود را فرمت کرد وگرنه ویروس بدبینی در بدن‌مان گسترش خواهد یافت. یا باید بیشتر به درخواست‌ها و پیشنهادات بازیگران جدید گوش دهیم، یا به تنفس مصنوعی سیستمی که به بن بست رسیده ادامه خواهیم داد. باید بادی که تغییرات به همراه دارد را هدایت کنیم وگرنه تبدیل به طوفان شده و ما را نابود خواهد کرد. گزینه‌های پیش روی ما آشکار و روشن است. بدون تردید توان تبدیل این تابلوی منفی به مثبت و این بحران به فرصت مناسب را داریم." 

,

اردوغان افزود: "در 6 سال گذشته با امکانات داخلی 3 میلیون سوری را در کشورمان جا داده‌ایم و در این مدت به همراه سازمان‌های مردم نهاد 25 میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. آنچه به ما رسیده است چه بوده؟ تاکنون از اتحادیه اروپا برخلاف تعهدشان مبنی بر پرداخت 3 میلیارد یورو تا جولای 2016، 725 میلیون یورو پرداخت شده است. حتی قرار بود 3 میلیارد یورو دیگر هم پرداخت شود ولی کسی حرفی در این خصوص نمی‌زند. از طرف کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نیز 550 میلیون دلار پرداخت شده است ولی هزینه‌ای که ما کرده ایم 25 میلیارد دلار است."

,

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مطرح کرد: "رشد اقتصادی در چند روز اخیر به ویژه گام‌های برداشته شده در راستای سرمایه‌گذاری و در نظر گرفتن ترکیه به عنوان بندری قابل اعتماد، نشان دهنده نتایج نتیجه همه‌پرسی است."

,

وی تأکید کرد: "انرژی در قرن 21 باید به جای رقابت‌های مخرب، کلید همکاری باشد. به همین دلیل ما برای تقویت همکاری‌های بین المللی از نشست و اجلاس‌های جهانی میزبانی می‌کنیم."

,

اردوغان خاطر نشان کرد: "دیروز اتفاقات رخ داده در مقدونیه را مشاهده کردیم. حوادث روی داده در این کشور بعد از انتخابات ریاست مجلس باعث نگرانی است. هیچ مشکلی را نمی‌توان با خشونت حل کرد. با همه آسیب دیدگان در این حادثه از طرف مردم کشورم ابراز همدردی می‌کنم. از همه ترک‌تباران مقدونیه می‌خواهم همان طور که از ابتدا هم از این مساله دوری کرده‌اند، اکنون نیز معتدلانه رفتار کنند. امیدواریم در کشور دوست و برادرمان مقدونیه هرچه زودتر صلح و آرامش برقرار شود."

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه