اخبار داغ

مغازه های پارس آباد؛ از رکود تا گرانی

اجاره نشین‌هایی که از عهده اجاره بها هم بر نمی‌آیند!

اجاره نشین‌هایی که از عهده اجاره بها هم بر نمی‌آیند!
شاید حوزه اجاره و رهن املاک به خصوص مغازه ها در پارس آباد را از بخش هایی برشمرد که نظارت و کنترلی بر روی آن انجام نمی شود و هرکس براساس سلیقه و نیاز خود برای ملکش قیمت در نظر می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، گرانی بهای اجاره مغازه ها در پارس آباد مغان به یکی از مشکلات کسبه این شهر تبدیل شده به طوری که بهای اجاره بسیاری از مغازه ها طی چند ماه گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته و این مهم سبب نارضایتی و اعتراض کسبه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان, آران مغان, , آران مغان,

در این بین شاید حوزه اجاره و رهن املاک به خصوص مغازه ها در پارس آباد را از بخش هایی برشمرد که نظارت و کنترلی بر روی آن انجام نمی شود و متولی مشخصی هم ندارد و این موضوع سبب شده مالکان و صاحبان املاک براساس سلیقه و به تناسب نیاز خود، اجاره و رهن را تعیین و به متقاضیان تحمیل کنند.

,

, ,

جدای از این موضوع که مغازه ها در پارس آباد در چه منطقه ای واقع شده و این منطقه تا چه حد به عنوان مرکز خرید در میان مردم جا افتاده است، قاعدتا می توان اینطور تصور کرد که متراژ مغازه هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت آن است و هرچه مغازه بزرگ تر باشد و ویترین بزرگتری داشته باشد، گران تر خواهد بود و به همان نسبت هم مشتری های بیشتری به خود جذب خواهد کرد اما این تفکر در تمام مناطق پارس آباد حاکم نیست و بعضأ در مناطق مرکزی شهر قیمت ها بر اساس سلیقه و نه منطق خاصی افزایش می یابد.

,

به عنوان مثال یک مغازه 25 متری در چهارراه امام خمینی (ره) تا بازار تیمورپور پارس آباد برای مدت یک سال چیزی حدود 10 میلیون تومان ودیعه و اجاره بالای یک الی دو میلیون تومان از سوی مالک دریافت می شود و در طرف مقابل می توان یک مغازه 40 متری را با همان قیمت در 100 متر بالاتر اجاره کرد.

,

به همین دلیل در بسیاری از مغازه های سطح شهر کلا خرید و فروش در مغازه ها به صورت ساکن درآمده و بازار اجاره هم چندان داغ نیست و افراد فعال در این مغازه ها صراحتا این مطلب را بیان می کنند که کاسبی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بسیاری از آنها از شرایط موجود به حدی ناراضی هستند که معتقدند اگر شرایط بدین شکل ادامه یابد قطعا ناچار خواهند بود مغازه های خود را تحویل دهند و به شکلی از ورشکستگی احتمالی می ترسند.

,

///

, ///,

البته این موضوع به ظاهر ساده مشکلاتی را برای مردم هم به وجود آورده که از آنجمله می توان به کاهش اطمینان مردم به بازار در جریان کاسبی هایی با طعم تقلب و اجناس بدل اشاره کرد. این در حالی است که بررسی‌های خبرنگار ما نشان از آن دارد که این امر ناشی از بالا بودن نرخ اجاره مغازه‌هاست که موجب شده است تا مغازه‌داران برای پرداخت اجاره بهای مغازه‌هایشان به کارهایی از قبیل فروش اجناس درجه دوم و یا اجناسی با قیمت های بالا دست بزنند، زیرا بدون وجود این رفتارها سخت می‌توان اجاره های بالا را پرداخت کرد.

,

البته این مشکل مختص کل شهر نیست و فقط در حوالی چهارراه امام خمینی (ره) تا بازار تیمورپور اجاره بها بالا است و شاید بتوان ریشه مشکل را در محصور شدن بازار شهرستان به این نقطه و مرکزیت شهر دانست و همین دلبستگی صنوف به این منطقه باعث معضلاتی از این قبیل شده است که می طلبد مسئولین شهرستان برای توسعه رونق اقتصادی و ایجاد موازنه در بازار شهرستان چاره ای بیاندیشند که هر ساله مردم و کسبه شاهد بروز این مشکل در بازار نباشند.

,

///

, ///,

این در حالی است که به گفته برخی از کسبه پارس آباد، صعود قیمت اجاره بهای مغازه ها در پارس آباد به یک معضل جدی تبدیل شده و از سویی نیز برخی افراد که تازه به جرگه کسب و کار در بازار اضافه می شوند خواه یا ناخواه در همان ابتدای عقد قرار داد، مبلغ هنگفتی را برای اجاره کردن مغازه امضا می کنند که بعد از چند ماه و عدم نتیجه گیری در این راه اقدام به تخلیه مغازه می کنند و در این میان تنها دودش به چشم کسبه هایی می رود که چندین سال در بازار مشغول فعالیت بود و بایستی یا مثل این افراد در موقع تمدید قرارداد افزایش اجاره بها را پرداخت کرده یا مجبورا اقدام به تخلیه مغازه کنند و به نظر می رسد این مساله با فقدان نظارت و کم توجهی مسوولان شهرستان این معضل روز به روز پیچیده تر می شود.

,

شاید اگر اداراتی مانند شهرداری و شورای شهر و اداره دارایی که براساس ارزش ملک عوارض و مالیات می گیرند برای اجاره بها نیز نظارت می کردند و براساس ارزش مغازه و مکان قرار گیری و امکانات آن و بر مقدار اجاره بها مالیات تعیین می شد دیگر هیچ مغازه ای اینگونه در میدان قیمت گذاری یکه تازی نمی کرد و وضعیت اجاره بها اینگونه اسفناک نمی شد.

,

///

, ///,

///

, ///,

چه بسیار از مستاجرین مغازه ها که به خاطر همین اجاره های سنگین پس از چند ماه ورشکست شده و مجبور به تخلیه مغازه شده اند که این معضل باعث افزوده شدن به شمار بیکاران منطقه شده است.

,

از فراخور این مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد بگذریم، اگر اندکی در خرید مردم دقیق تر بشیم به وضوح می بینیم که تمایل برای خرید کردن از یک طرف و خودنمایی رکود از اقتصاد کشور تا جیب مردم، بخش زیادی از خریداران را نیز سردرگم پیدا کردن مغازه هایی با اجناس مناسب تر کرده است و این کاهش توان خرید مردم گاها تا آنجا حس میشد که مردم بیش از اینکه مشتری خوبی برای مغازه دارها باشند جایگاهشان تا حد ببیننده اجناس پشت ویترین ها تنزل یافته بود.

,

گزارش از مرتضی بری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه