اخبار داغ

شاخص گزارش می‌دهد؛

کارگران قزوینی در همایش روز کارگر عزا گرفتند/ عینک بزنید تا بتوانید بحران کارگری در استان را ببینید

کارگران قزوینی در همایش روز کارگر عزا گرفتند/ عینک بزنید تا بتوانید بحران کارگری در استان را ببینید
کارگران یکی از قشرهای زحمت کش و با اهمیت هر جامعه‌ای هستند که با وجود ارزشمندی، معمولا قدر آنان چنان که باید و شاید دانسته نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، اولین روز از ماه “می” هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولا با روزهای ۱۱ یا ۱۲۲ اردیبهشت ماه مصادف می‌شود، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

دلیل نامگذاری این روز به نام قشر زحمت‌کش، این است که در سال ۱۸۸۶ میلادی در چنین روزهایی شماری از کارگران در شهر شیکاگو آمریکا علیه شرایط سخت و ناعادلانه کاری خود دست به اعتراضاتی زدند که این اعتراضات موجب قتل تعدادی از آنان شد؛ با این حال قشر کارگر مبارزات خود را برای احقاق حقوقشان ادامه دادند تا اینکه سرانجام به نتایج مطلوبی دست یافتند.

,

بدین ترتیب اکنون سالهاست که در بسیاری از کشورهای جهان روز کارگر جشن گرفته می‌شود و اهمیت این قشر برای همه اثبات شده است اما متاسفانه هنوز هم کارگران زیادی هستند که در شهرها و کشورهای مختلف حقوق آن‌ها ضایع می‌شود.

,

کارگران یکی از قشرهای زحمت کش و با اهمیت هر جامعه‌ای هستند که با وجود ارزشمندی، معمولا قدر آنان چنان که باید و شاید دانسته نمی‌شود.

,

اسلام حقوق کارگر را محترم می‌شمارد

,

در احادیث و روایات اسلامی از کار کردن به عنوان عملی دنیوی و اخروی یاد شده که دارای اجر و ثواب بسیار است و نسبت به آن توصیه‌های بسیاری شده است به طوری که عنوان «جهاد کننده در راه خدا» بر کارگری که برای اداره زندگی خانواده‌اش سعی و تلاش می‌کند اطلاق شده است.

,

کار کردن در اسلام عبادت است و اگر با انگیزه کسب درآمد حلال به جهت اداره آبرومندانه زندگی همراه باشد اجر و ثواب جهاد در راه خدا را در پی دارد و لذا نقل شده است که پیامبر دست کارگر را می‌بوسید چون دست مجاهد فی سبیل الله بود.

,

, , ,

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در روایات اسلامی نیز حقوقی برای زیر دستان ذکر شده که مناسب است در این جا نمونه‌ای را تحت عنوان حقوق کارگران یادآور شویم .

,

پیش از خشک شدن عرق کارگر مزدش پرداخت شود

,

حنان بن شبیب می‌گوید: چند نفر کارگر جهت کار در یکی از باغ‌های امام صادق (ع) اجیر کرده بودیم که تا عصر کار کنند؛ چون کارشان به اتمام رسید، حضرت به نماینده خود فرمود: «پیش از آن که عرقشان بخشکد مزدشان را بپرداز».

,

مسئله‌ امنیت شغلی کارگر موضوعی بسیار مهمی است زیرا اگر قشر کارگر از این حمایت محروم باشد زندگی خود را با این نگرانی می‌گذراند که آیا فردا در این کارگاه خواهد بود یا نه؟ بنابراین علاوه بر وزارت کار باید سایر مسئولین دولتی و کارفرمایان این مهم را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند امنیت شغلی برای کارگران به وجود آورند.

,

, , ,

کارگر ستون فقرات اقتصاد است

,

در ادامه به گوشه‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در دهم اردیبهشت ماه سال جاری به مناسبت روز کارگر در جمع کارگران می‌پردازیم؛  کارگر، ستون فقرات اقتصاد است؛ نقش کارگر را به‌ عنوان محور کار و اشتغال در کشور باید ارزش معرفی کرد که مایه‌ سربلندی باشد. اگر از یک جوانی بپرسند پدرت چه کاره است؟ باید با افتخار بگوید کارگر است.

,

امنیت کاری کارگران و معیشت کارگران مهم است… این حرف بنده به‌عنوان موعظه نیست؛ این برای این است که یک تفکر و خواست عمومی به‌ وجود بیاید که همه بخواهند این مسئله تحقق پیدا کند.

,

مسئله‌ اشتغال یک مسئله‌ وسیع‌تری از مسئله‌ کارگری است؛ اشتغال مسئله‌ مهمی برای کشور است.

,

دولت آینده باید از روز اول به مسئله اشتغال بپردازد

,

در حال حاضر به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم؛ هر فردی که در دولت آینده، مسئول کشور یا مسئول دولت یا مسئول بخش‌های اقتصادی دولت بشود، بایستی از روز اول، همت خود را به مسئله‌ اشتغال بگمارد. این چیزی نیست که تأخیر در آن جایز باشد.

,

اگر مسئولین ما توانستند اشتغال را در کشور تأمین کنند،‌ آسیب‌های اجتماعی و مشکلات دیگر هم کم خواهد شد.

,

نگاهی اجمالی به وضعیت کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی کشور در سال گذشته

,

رییس‌جمهور در خردادماه سال ۹۲ و اندکی قبل از انتخابات دولت یازدهم گفته بود: ما برای اشتغال یک برنامه جدی خواهیم داشت و من جدی‌ترین برنامه اقتصادی‌ام در ماه‌های اول حل معضل اشتغال است و مخصوصاً برای آنهایی که تحصیلکرده دانشگاه‌ها هستند و وقتی این مشکل حل شد خود به خود ما می‌توانیم دانشجویان تحصیلکرده خارج از کشور را هم به داخل کشور جذب و از خدمات آن‌ها استفاده کنیم. کارگران کارخانه‌های ما بیکار بودند اما برای کارخانه‌های چین اشتغال ایجاد کردیم و به دولت سازندگی و اصلاحات ایراد گرفتیم و تهمت زدیم.

,

, , ,

در تابستان سال ۹۲ و همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، حسن روحانی وعده داد اشتغال‌زایی و حل معضل بیکاری را به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت یازدهم دنبال خواهد کرد؛ اما حالا در ۴ سالگی دولت تعداد بیکاران نه تنها کم نشده بلکه بر جمعیت متقاضیان شغل کشور هم افزوده شده و حالا تعداد بیکاران مطلق کشور به بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده و به بیان دیگر رکورد بیکاری که از بهار سال ۹۱ تاکنون کمتر از ۱۲.۷ درصد بوده شکسته شد.

,

رییس‌جمهور در ابتدای کار وعده داده بود دولت تدبیر و امید در ۱۰۰ روز اول نیز اقداماتی را در جهت حل معضل بیکاری انجام و درباره آن به مردم گزارش خواهد داد که البته چنین نشد.

,

, , ,

لیست کارخانه‌هایی که در دولت روحانی تعطیل، واگذار و یا در آستانه تعطیلی هستند و این مهر تاییدی بر توقف چرخ‌های صنعت در دولت روحانی است.

,

*ارج تعطیل

,

*کارخانه لوازم خانگی آزمایش تعطیل

,

*پارس الکتریک تعطیل

,

*کارخانه سیمان ایلام تعطیل

,

*قند ورامین  تعطیل

,

*دوچرخه سازی ایساک تعطیل

,

*کارخانه ایران چوب تعطیل

,

*هپکو اراک تعطیل

,

*کاشی کویر یزد  در آستانه تعطیلی

,

*کاشی حافظ  در آستانه تعطیلی

,

*کاشی ایرانا در آستانه تعطیلی

,

*ماشین سازی تبریز درآستانه تعطیلی

,

*شرکت چینی حمید در آستانه تعطیلی

,

*کارخانه “چیت سازی ری در آستانه تعطیلی

,

*شرکت قدیمی تاژ واگذاری به شرکت آلمانی

,

*کارخانه قند کرج  تعطیل

,

*کارخانه قند کردستان تعطیل

,

*کارخانه قند فریمان تعطیل

,

*کارخانه زاگرس خودرو  تعطیل

,

*کارخانه تولید ماء الشعیر “ایستک” تعطیل

,

*کارخانه فولاد سهند  تعطیل

,

*شیرینی شکلات کیوان تعطیل

,

*کارخانه پلی‌اکریل اصفهان تعطیل

,

*۶ کارخانه بزرگ سیمان کشور اعم از سیمان اردبیل، تهران، ارومیه، مازندران، شرق و سیمان پیوند گلستان تعطیل

,

*تعطیلی هلدینگ داروگر شامل کارخانه های شوینده، بهداشتی و آرایشی کف، تولی پرس، تولید دارو، روغن نباتی جهان تعطیل

,

این در حالی است که روحانی در در مصاحبه زنده کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۶ وعده ایجاد ۴ میلیون شغل و برنامه ۱۰۰ روزه در سال ۹۲ را منکر شد.

,

تعطیلی ۱۰۰۰ کارگاه تولیدی در سال ۹۵بهدلیل سیاست‌های غلط دولت

,

سیدمحمد یاراحمدیان،‌ رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در نشستی با خبرنگاران که در ششم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: ۱۰۰۰ کارگاه تحت پوشش مجمع نمایندگان به دلیل سیاست‌های غلط دولت در سال گذشته تعطیل شده است.

,

یاراحمدیان ابراز کرد: این در حالی است که مابقی کارگاه‌های تولیدی ۶۰ درصد از ظرفیت تولیدی‌شان را کاهش دادند که این موضوع به دلیل از دست رفتن فرصت‌های شغلی به دلیل واردات انبوه و قاچاق کالا بود.

,

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم توجه به مطالبات جامعه کارگری و همچنین افزایش مشکلات در بازار کار ایران باید مردم را از عملکرد و اقدامات دولت در ۴ سال گذشته آگاه کنیم، گفت: یکی از مشکلاتی که هم اکنون گریبان جامعه کارگری را گرفته موضوع اصلاح قانون کار است که در دولت گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود و با تأیید دولت فعلی و پس از تغییر مجلس به جریان افتاد و لایحه ضد کارگری اصلاح قانون کار با تأیید دولت فعلی به جریان افتاد.

,

وی با بیان اینکه وضعیت سازمان تأمین اجتماعی بحرانی است، افزود: هم اکنون پرداخت‌های سازمان تأمین اجتماعی یا از محل فروش اموال و دارایی و یا از محل استقراض و انجام می‌شود که جای تأسف دارد.

,

, , ,

نگاهی به وضعیت کارگران قزوین به عنوان قطب صنعتی در کشور

,

استان قزوین دارای ۱۰ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی در فضایی به وسعت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار است که شهر صنعتی البرز با حدود ۸۰۰۰ هکتار یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای صنعتی در کشور محسوب می‌شود.

,

همچنین مجتمع صنعتی تاکستان، مجتمع صنعتی شهید رجایی و مجتمع صنعتی لیا نیز در استان قبل از تشکیل شرکت شهرک‌ها، احداث شده که مجتمع صنعتی لیا در جوار شهرک صنعتی لیا در حال ادغام با این مجموعه است.

,

در برخی از مناطق استان نیز تجمع واحدهای صنعتی وجود دارد که از جمله آن می‌توان مسیر قزوین به شهر صنعتی البرز، محور قزوین تاکستان و تاکستان به زنجان را نام برد.

,

فریدون همتی استاندار قزوین در دیدار عمومی خود با مردم که در هجدهم فردین ماه سال ۹۵ که در استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: یکی از اولویت‌های استانداری قزوین و دولت یازدهم ایجاد اشتغال و تقویت معیشت مردم است که باید با تقویت بخش خصوصی محقق شود که امسال در برنامه‌ها ایجاد ۲۰ هزار شغل طرح‌ریزی شده است.

,

استاندار قزوین در آیین افتتاح طرح‌های اقتصادی استان قزوین در سوم اردیبشهت ماه سال جاری که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: با حمایت های دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته ۲۲ هزار اشتغال جدید در استان ایجاد شده است.

,

, ,

ادعاهای تکراری استاندار قزوین ادامه دارد

,

احیای یک هزار و ۱۱۱ واحد تولیدی در کارنامه اقتصادی قزوین بی‌سابقه بوده است!

,

همتی در پنجم اردیبهشت ماه که به منظور شرکت در جشن مبعث و دیدار مردمی به محمودآباد نمونه از توابع بخش مرکزی قزوین سفر کرده بود گفت: در سال ۹۵، یک‌هزار و ۱۱۱ واحد تولیدی در استان، احیا و ساماندهی شدند که این اقدام در ۳۸ سال گذشته و در کارنامه اقتصادی قزوین بی‌سابقه بوده است.

,

این آمار و ارقام در حالی مطرح می‌شود که قزوین در یک سال اخیر شاهد تعطیلی کارخانجات متعدد و تجمع‌های اعتراضی کارگران بیکار بوده است.

,

سال گذشته وضعیت شرکت‌ها در استان وضعیت مناسبی نداشت به طوری‌ که کارگران برای دفاع از حقوق خود و تامین معیشت زندگی بارها در مقابل استانداری تجمع کردند.

,

شرکت‌های فرنخ و نازنخ، کنتورسازی، رسانور ، شیشه و لوله و اتصالات کلاچ از جمله شرکت‌هایی بودند که صدای اعتراض کارگران آنها به گوش استاندار هم رسید.

,

در بیست و یکم اسفندماه سال ۹۵ شاهد بودیم که  کارگران کنتورسازی به نشانه اعتراض سفره‌ خالی در مقابل استانداری قزوین پهن کرده و کنار آن صف کشیده‌اند تا شاید مسوولان پاسخی برای رفع مشکلات آن‌ها داشته باشند.

,

, , ,

شرکت تولیدی کنتورسازی ایران که بزرگ‌ترین تولید‌کننده کنتور در ایران است، به دلیل مشکلات مالی و بدهی تعطیل شد.

,

شرکت تولیدی کنتورسازی ایران که در شهرک صنعتی البرز استان قزوین، یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده کنتور در ایران بوده و امروز به دلیل بدهی و مشکلات مالی در نخستین روز از دهه فجر تعطیل شد.

,

این شرکت به دلیل بدهی‌هایی که به سازمان تأمین اجتماعی داشته است توسط این سازمان پلمپ شد.

,

گفتنی است، کارگران کارخانه‌های کنتورسازی و رسانور که وابسته به هم بوده، چندی است به دلیل عدم پرداخت حقوق و مطالبات و اخراج کارگران دست به تجمع و اعتراض زده بودند.

,

یکی از کارگران این شرکت به خبرنگاران می‌گوید: انتظار کارگران از استاندار قزوین و دولت این است که فقط صدای کارگران را بشنوند.

,

واحدهای صنعتی بسیاری از جمله نازنخ، فرنخ، مه‌نخ، سپهرالکتریک و دیگر شرکت‌ها هم با مشکلات مشابه‌ای دست به گریبان بوده و کارگران آنان هر از چندی دست به تجمع و اعتراض می‌زنند.

,

گفتنی است، استاندار قزوین در آخرین اظهار‌نظر خود در جمع صنعتگران و صاحبان صنایع کوچک از اعطای تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار خبر داده بود و هنوز مسؤولان استانی و شرکت کنتورسازی در خصوص تعطیلی این کارخانه اظهارنظری نکرده‌اند.

,

مسئولین و دولتمردان ادعاهای گوناگونی در خصوص اشتغال‌زایی و رفع بیکاری می‌کنند اما واقعیات چیز دیگری را نشان می‌هد؟!

,

بیکاری و نیاز مالی دو جوان قزوینی را به فکر فروش کلیه انداخت/ سهم این جوانان از ۱۵هزار اشتغال ایجاد شده توسط استاندار چقدر است؟!

,

 

,

, , ,

خودکشی جوانی۲۸ ساله به علت بیکاری در استان قزوین

,

چهارم اردیبهشت ماه سال جاری جوانی ۲۸ ساله(متاهل و دارای یک فرزند) در خیابان هادی وهابی(چهار راه زاهدان) اقبالیه خودکشی کرد.

,

, , ,

شواهد حاکی از آن دارد که این جوان به علت بیکاری و عدم پرداخت بدهی ۲ میلیون تومانی خود را به دار آویخته است.

,

و اما با این همه تناقض در گفتار دولت، مردم چگونه می‌توانند اعتماد کنند؟!

,

امیدوارم تمامی اقشار زحمت کش اجتماعی به ویژه قشر کارگر در هر لباسی که هستند بتوانند به حقوق مسلم مادی و معنوی خود به طور تمام و کمال دست یابند و به چرخیدن هرچه بهتر چرخ اقتصاد شهرها و کشورهای خود کمک کنند.

,

یکشنبه دهم اردیبهشت ماه در حاشیه همایش بزرگداشت روز کارگر که با حضور  همتی استاندار قزوین در تالار شهر الوند برگزار شد کارگران اعتراض خود را با این جمله که  “آقای استاندار امروز به جای تبریک باید به ما تسلیت بگویید!!” در قالب نامه‌ای عنوان کردند که سرانجام با  اعتراض شدید کارگران حین سخنرانی، استاندار قزوین مجبور به ترک سالن شد.

,

, , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه