اخبار داغ

استاد دانشگاه هنراسلامی تبریز عنوان کرد؛

تبریز پایتخت نگارگری ایران است/ برگزاری نمایشگاه نگارگری ملی در دانشگاه هنر تبریز

تبریز پایتخت نگارگری ایران است/ برگزاری نمایشگاه نگارگری ملی در دانشگاه هنر تبریز
چرخی گفت: تبریز در دوره‌های زیادی پایتخت نگاری ایران بوده و تاثیر بر سایر مکاتب نگارگری کشور داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحیم چرخی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آناج در خصوص برگزاری جشنواره ملی نگارگری در تبریز، اظهار داشت: جشنواره‌ی ملی نگارگری با دریافت بیش از 640 اثر از تمامی استان‌های کشور در چهار رشته گل و مرغ، تذهیب، تشعیر و نگارگری و داوری طی دو مرحله برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی با ارزیابی مطلوب آثار رسیده به دبیرخانه، ادامه داد: این جشنواره پس از دوسالانه نگارگری که در تهران برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین گردهم آیی نگارگران ایران است.

,

استاد دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با بیان اینکه آثار پس از دو دوره داوری به جشنواره راه یافته‌اند، اذعان کرد: در نهایت از بین آثار ارسالی 290 اثر منتخب گردید که از این تعداد نیز در نهایت 180 اثر جهت شرکت در نمایشگاه ملی نگارگری برگزیده شد، از بین این آثار و با داوری اساتید بین المللی، رتبه‌های برتر در هر رشته معرفی خواهند شد.

,

وی در تبریز با اشاره به مشارکت مطلوب هنرمندان استانی، ابراز داشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی منجر به افزایش کیفیت آثار هنرمندان استانی می‌گردد زیرا هنرمندان و دانشجویان می‌توانند آثار خود را در سطح ملی مورد ارزیابی قرار دهند.

,

نماینده انجمن نگارگران ایران با اشاره به قدمت این هنر در تبریز، گفت: تبریز پایتخت نگارگری ایران است و در دوره‌های مختلف تاثیر بسزایی بر مکاتب نگارگری کشور و برخی از کشورهای همسایه همچون عثمانی و در برهه‌ای بر هند داشته است.

,

وی تاکید کرد: این رشته هم اکنون در تبریز هم به صورت دانشگاهی و هم به شیوه‌ی سنتیِ استاد شاگردی در حال پیگیری است، از این منظر که آموزش علمی و نظری به صورت هم‌زمان در این رشته‌ی هنری انجام می‌پذیرد نیز مختص شهر تبریز است.

,

چرخی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مطلوبی جهت تعامل اساتید هنر نگارگری و دانشجویان دانشگاه هنر تبریز است، تصریح کرد: با آنالیز این نمایشگاه می‌توان به وضعیت هنر نگارگری در سطح کشور دست یافت.

,

این استاد دانشگاه هنر در خصوص هنر نگارگری یادآور شد: نگارگری تا اواخر دوره‌ی صفویه به دو رشته تهذیت و نقاشی ایرانی یا همان مینیاتور تقسیم می‌شد اما پس از صفویه گل و مرغ نیز رواج یافت، تشعیر نیز جزئی از نگارگری است، می‌توان گفت در دوره معاصر این چهار قسم در نقاشی ایرانی رواج دارد.

,

وی با بیان اینکه پیش از این فقط منابع غربی در این رشته وجود داشت، متذکر شد: این بخش طی دوسال گذشته در دانشگاه هنر تبریز راه‌اندازی گردیده است که با استقابل خوب هنرمندان و دانشجواین مواجه شده و طی این دوسال به لحاظ پژوهشی دانشگاه هنر تبریز رتبه نخست کشورا را احراز نموده است و در حال سوق‌دادن پژوهش‌ها به سمت تالیف کتاب هستیم.

,

گفتنی است همزمان با اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی، نفرات منتخب جنشنواره‌ی ملی نگارگری معرفی خواهند شد.

,

بر این اساس نمایشگاه ملی نگارگری تا 14 اردیبهشت ماه در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز در حال برگزاری است و عموم مردم می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 7 عصر می‌توانند از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه