اخبار داغ

گزارش دانا از تخلفات گسترده در گمرک های ایران؛

دست های پشت پرده در قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور/ حیف و میل بیت المال با اهمال کاری گمرک!

دست های پشت پرده در قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور/ حیف و میل بیت المال با اهمال کاری گمرک!
در حال حاضر تخلفات گسترده ای مانند کم اظهاری و یا جا به جا زدن تعرفه ها در گمرک وجود دارد و یا وزن کالایی که وارد می شود را کمتر ثبت می کنند. اینهاست که باعث قاچاق می شود. شاید اگر قانون ایران کد در کشور اجرا می شد تخلفات گمرکی تا حد زیادی پایین می آمد اما در دولت یازدهم با حذف ایران کد و طرح شبنم فضا برای فروش کالاهای قاچاق در کشور باز شد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اقتصاد مقاومتی یکی از شعارها و مبانی اقتصادی است که طی چند سال گذشته بارها و بارها از زبان مسئولان شنیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

رهبر انقلاب هم با ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی بر اجرای آن تاکید کردند؛ یکی از مواردی که در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش داشت مبارزه با قاچاق در کشور بود؛ در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای تقویت تولید داخلی باید بتوان قاچاق کالا که ناقض سیاست های حمایتی و تجاری کشور است را مهار کرد.

,

 

,

بررسی مبادی رسمی و غیر رسمی ورود کالا به کشور نشان می دهد که بسیاری از کالاهای قاچاق از طریق مبادی رسمی یعنی گمرک ها وارد کشور می شود. موضوعی که طیب نیا وزیر اقتصاد هم طی ماه های گذشته به این موضوع اشاره کرده و گفت: گزارش های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد که بخش عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن از خارج از مبادی رسمی و تحت نظارت گمرک به کشور وارد می شود؛ بخشی از این کالاهای قاچاق از مبادی غیرقانونی عبور کرده که گمرک هیچگونه نظارتی بر آنها ندارد.

, بخش عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن از خارج از مبادی رسمی و تحت نظارت گمرک به کشور وارد می شود,

 

,

ورود این حجم کالای قاچاق از گمرک در سال های گذشته نشان از تخلفات و بی قانونی های وسیع میان گمرک های کشور دارد در حالی که استان های لب مرزی تا حد زیادی درگیر واردات کالا هستند، فعالیت های غیر قانونی در گمرک ها منجر به بروز چنین حجم گسترده ای از تخلفات در گمرک شده است.

,

 

,

ورود این حجم از کالای قاچاق در حالی است که در سال گذشته برخی از کارمندان گمرک ها به خاطر تخلفات اداری و اهمال در این زمینه بازداشت و محاکمه شده‌اند؛ به عنوان مثال در پرونده گمرک پرویزخان 10 نفر از کارمندان این گمرک که فساد گسترده‌ای را هدایت می‌کردند دستگیر و مجازات شدند.ژ

,

 

,

نقش گمرکات در ایجاد شرایط قاچاق در کشور بر کسی پوشیده نیست؛ اما دولت تا کنون تلاشی برای ساماندهی گمرک‌ها نداشته و شاید مبارزات با عوامل قاچاق در گمرکات کشور به شکل درستی پیش نرفته است.

,

 

,
در همین راستا، مسعود میرکاظمی وزیر اسبق بازرگانی می گوید: قاچاق از طریق خود گمرک انجام می شود. دولتمردان می‌توانند به گمرک بروند و این مسئله را بررسی کنند تا مشخص شود چه کسانی دست اندرکار ورود کالای قاچاق به کشور هستند. گاهی 200 تن کالا وارد کشور می‌شود اما گمرک آن را 20 تن ثبت می‌کند.
,
 
,
پیشنهاد کارشناسان در این زمینه بسیار زیاد بوده  شاید بهتر باشد گمرک تلاش بیشتری کند و از ممیزهای بهتری استفاده کند.
,
 
,
پیشنهاد میرکاظمی هم در این زمینه این است که نباید از افراد مسئله دار در گمرک استفاده کرد؛  چرا سه سال است که قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز که گمرک را در مقابله قاچاق تجهیز می‌کند، را تعلیق کرده‌اند و اجرا نمی‌کنند. به جای اینکه نهادی و با گروهی را که هیچ نقشی در قاچاق ندارند را هدف قرار دهیم به قانون تمکین کنیم.
,
 
,
 
,
در حال حاضر تخلفات گسترده ای مانند کم اظهاری و یا جا به جا زدن تعرفه ها در گمرک وجود دارد و یا وزن کالایی که وارد می شود را کمتر ثبت می کنند. اینهاست که باعث قاچاق می شود. شاید اگر قانون ایران کد در کشور اجرا می شد تخلفات گمرکی تا حد زیادی پایین می آمد اما در دولت یازدهم با حذف ایران کد و طرح شبنم  فضا برای فروش کالاهای قاچاق در کشور باز شد.
,
 
,

انتهیا پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه