اخبار داغ

به مناسبت 19 اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی

شیخ کُلینی را بیشتر بشناسید

شیخ کُلینی را بیشتر بشناسید
شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه محدث شیعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز،شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی  صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه محدث شیعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز،شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی  صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه محدث شیعه است., باشت نیوز, باشت نیوز,

 زندگی نامه شیخ کلینی:

,  زندگی نامه شیخ کلینی:,

کلینی، در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و نزدیک حسن‌آباد قم، و در زمان امام عسکری به دنیا آمد. به همین جهت، او را به لقب رازی، منسوب به ری هم می‌خوانند. در ابتدا علوم اسلامی  را نزد پدر و دایی خود، گذراند. بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجایی و حدیثی آشنا شد، برای ادامه تحصیل خود به شهر ری رفت.

,

در آن دوران بیشتر مردمان شهر ری شافعی وحنفی مذهب بودند، ولی روستاهای شیعه  نشین بودند و اکثراهل تسنن آن شهر، همواره تحت تأثیر آنان بودند، از این روری به شهر شیعه نشین معروف بود. در آن دوران شهر ری، مرکز برخورد آراء و اندیشه‌های اسمائیلیه، حنفی، شافعی و شیعه شده بود.

,

استادان شیخ کلینی:

, استادان شیخ کلینی:,

ثقةالاسلام کلینی در ری، قم، بغداد، کوفه و دیگر نقاط ممالک اسلامی در نیمه دوم سده سوم هجری، دانشمندان بزرگ، فقها و محدثان بسیاری را ملاقات کرده و از آنان به اجازاتی دریافت کرده‌است. در کتب رجال و تراجم، بالغ بر ۴۰نفر از فقها و محدثان را نام می‌برند که از استادان و مشایخ اجازه وی به شمار رفته‌اند و کلینی در نزد آنها شرایط شاگردی به جای آورده‌است.

,

برخی از اساتید شیخ کلینی عبارتند از: احمد بن محمد بن عاصم کوفی،حسن بن فضل بن زید یمانی،محمد بن حسن صفار،سهل بن زیاد آدمی رازی،محمد بن حسن طایی،محمد بن اسماعیل نیشابوری،احمد بن مهران،احمد بن ادریس قمی،عبدالله بن جعفر حمیری

,

درگذشت شیخ کلینی:

, درگذشت شیخ کلینی:,

کلینی در سال 328 قمری برابر با 319 خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری امام زمان است در سن ۷۰ سالگی در بغداد، درگذشت. ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در «باب الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.

,

انتهای پیام/7044

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه