اخبار داغ

شورای شهر مرجعی برای تصمیم سازی/انتخاب احساسی یا عاقلانه؟

شورای شهر مرجعی برای تصمیم سازی/انتخاب احساسی یا عاقلانه؟
انتخاب دقیق و عاقلانه مردم امری مهم است تا افراد یک جامعه با انتخاب اصلح در سرنوشت بهتر شهر و روستایشان سهیم باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش، انتخابات شورای شهر و روستا در پیش است و تا ساعاتی دیگر افرادی برای سیاست‌گذاری، هدایت و برنامه‌ریزی شهر و روستاها انتخاب و راهی شورای شهر و روستا می‌شوند که بایدها و نبایدهای شهر و روستاها را تعیین و بر انجام آن‌ ها نظارت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

شورای اسلامی شهر و روستا از چنان اهمیتی برخوردار است که بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تاکید شده‌ است. فصل هفتم قانون اساسی ایران به فعالیت شوراها اختصاص دارد، این فصل شامل اصول صدم تا ۱۰۶قانون اساسی است. اصل صدم قانون اساسی به این نکته تاکید دارد که برای پیشبرد سریع برنامه ‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌ کنند.

,

در این میان توجه به این نکته مهم است که شهر و روستاها به دست چه افرادی سپرده شوند و چه معیارهایی در انتخاب مدنظر قرار گیرد.

,

انتخاب احساسی یا عاقلانه؟

, انتخاب احساسی یا عاقلانه؟,

این روزها مراسم و محافل عمومی، با مانور حضور نامزدهای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها همراه شده است و چهره های مشهور و غیرمشهور، مجرب و غیرمجرب، توانمند و غیرتوانمند، از نفس افتاده ها و تازه نفس ها، شیفتگان خدمت و تشنگان قدرت، آقازاده ها و بی نام و نشان‌ها، داراها و ندارها، یادگاران رزم و اهالی بزم، طایفه گراها و تخصص گراها، شورائیان و شورا ندیده‌ها، قلم بدست‌ها و سخنورها و زبان بازها و... همه از ریز و درشت وارد گود شده و با به کارگیری تازه ترین شگردها، درصددند تا کرسی‌های شورای شهر و روستاها را از آن خود کنند.

,

در این میان انتخاب دقیق و عاقلانه مردم امری مهم است تا مردم با انتخاب اصلح در سرنوشت بهتر شهر و روستایشان سهیم باشند.

,

فراوانی نامزدها، افکار عمومی را دچار گیجی، تردید و سردرگمی کرده است؛ ولی در این میان باید به این مسئله توجه کرد که سپردن شورای اسلامی شهر و روستا به دست افراد غیر اصلح، موجب توقف، کندی و کج‌روی ماشین توسعه و استمرار عقب ماندگی گذشته می‌شود.

,

شوراها محلی برای فعالیت‌ها و بنگاه‌داری اقتصادی اشخاص نیست

, شوراها محلی برای فعالیت‌ها و بنگاه‌داری اقتصادی اشخاص نیست,

مسئله حائز اهمیت آن است که مردم در انتخابات نباید به صورت احساسی و از سر رو دربایستی اقدام کنند؛ چراکه شورای شهر محل آزمون و خطا نبوده و جایی برای اشتغال نیست. شورای شهر، محلی برای فعالیت ها و بنگاه‌داری اقتصادی اشخاص نیست. شورای شهر محلی برای کار آموزی و هزینه کردن از جیب ملت نیست. شورای شهر محلی برای کسب در آمد و تحصیل مال برای برج سازی و…نیست.

,

مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر انتخاب عاقلانه در انتخابات فرموده اند: «مردم وظیفه دارند به ملاک­های دینی و شرعی و انقلابی نگاه کنند؛ به روابط قوم و خویشی و ایل و طایفه‌­ای و این طور چیزها نگاه نکنند. ببینند واقعاً چه کسی با معیارهای الهی و انقلابی، مناسب­‌تر و به آن نزدیک‌­تر است، او را برگزینند و با شور و شوق به عنوان یک وظیفه در این کار دخالت کنند. هیچ رابطه­‌ای را غیر از رابطه دینی و الهی و وظیفه شرعی دخالت ندهند. فلان فرد با ما رفیق است، فلان فرد با ما دوست است، فلان فرد فایده­ به ما می رساند؛ ابداً این چیزها را در نظر نگیرند.» (بیانات در دیدار اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان- ۱۴/۱۱/۱۳۷۴)

,

چه افرادی را برای شورای شهر و روستا انتخاب کنیم؟

, چه افرادی را برای شورای شهر و روستا انتخاب کنیم؟,

اصل انتخابات؛ حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است. حضور در انتخابات حق طبیعی هر شهروند و اصل مهم و اساسی در جامعه است؛ لذا این مسئله مهم است که مردم باید در روز انتخابات احساس مسئولیت داشته و توانایی تشخیص درست از نادرست را داشته باشند، تا با حساسیت بیشتر نسبت به گذشته، آرای خود را به صندوق‌ها بریزند.

,

از آنجایی که شوراهای شهر و روستا از اهمیت بالایی در تصمیم سازی، نظارت و هدایت برنامه و فعالیت‌های شهری برخوردارند، لذا باید اعضای آن با دقت بیشتری انتخاب شوند.

,

حالا با این اوصاف سؤالی مطرح می شود و آن اینکه، چه کسانی را برای مدیریت شهر یا روستای‌مان انتخاب کنیم تا از فرصت‌های شخصی و اجتماعی‌مان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

,

رهبر معظم انقلاب در این خصوص معتقدند که باید افرادی انتخاب شوند که دلسوز، مؤمن و علاقه مند باشند و براساس وجدان، دین و وظایف انقلابی عمل کند.

,

یکی از نکاتی که می بایست مردم در انتخاب شوراها به آن توجه کنند این است که افراد در سوابق خود تا چه اندازه برای رفع مشکلات مردم گام برداشته اند و چه برنامه هایی برای آینده شهری دارند. برای اثبات صدق گفتار نامزدها تنها نباید به ظواهر و شعارها اکتفا شود بلکه دقت نظر در کارها و سوابق شخص کاندیداها می تواند منجر به انتخاب اصلح شود.

,

از سویی دیگر، در انتخاب اعضا برای شورای شهر و روستا باید دقت کرد که کدام نامزد علاوه بر برخورداری از آگاهی و برنامه محوری، خود را از جنس مردم می داند و درد مردم را بیشتر درک می کند. به عبارت بهتر منتخبین شورای شهر و روستاها باید مردم محور و فقرستیز باشند و برای رفع تبعیض و بی عدالتی در مدیریت شهری برنامه عملی ارایه دهند.

,

شورای شهر مرجعی برای تصمیم‌سازی

, شورای شهر مرجعی برای تصمیم‌سازی,

همچنین فردی لایق شورای شهر است که به جای خودمحوری و خودپردازی، دگرخواهی و دگرپردازی را در دستور کار قرار داده و به شدت از انتقام کشی، مطالبات مادی، انحصارگرایی، تک‌روی، اختلاف اندازی، باندسازی و بازی سیاسی بپرهیزد. چراکه شورای شهر مرجعی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی است و مرجعی برای سیاسی کاری نیست؛ ولی می تواند به عنوان ابزاری برای بازیهای سیاسی در شهر استفاده شود.

,

در این میان بیان این نکته مهم است که مردم هر کسى را انتخاب مى‌ کنند، مسئولیت هایى در مقابل این انتخاب بر دوش آنهاست؛ اگر انتخابشان انتخاب خوبى باشد و به‌وسیله‌ آن شخصِ منتخب، کارهاى خوبى براى مردم و کشور انجام گیرد، ثوابها و اجرهایى هم به آنها منتقل مى‌ شود. به همین علّت است که باید حقیقتاً دقّت کرد تا افراد دلسوز، متدیّن و کارآمدى را که متناسب با این کارند، انتخاب شوند.

,

در پایان، با توجه به اهمیت انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا انتظار می رود تا شهروندان در این عرصه نیز به خوبی درخشیده و حضور پرشور خود را در پای صندوق های رای به اثبات برسانند؛ در کنار این حضور پررنگ، انتخاب شایسته و به حقی داشته باشند و بدانند که شهر و روستا، محلی برای زندگی خود و فرزندانشان است و براین اساس این باغچه زیبا را به دست هر باغبانی نسپارند.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه