اخبار داغ

پاکسازی جاده سنندج ـ کامیاران، دغدغه اصلی پیشمرگان مسلمان کرد

پاکسازی جاده سنندج ـ کامیاران، دغدغه اصلی پیشمرگان مسلمان کرد
یکی از نقاطی که بعد از پاکسازی شهر سنندج باید به صورت کاملتری پاکسازی می شد، جاده سنندج ـ کامیاران بود؛ این جاده به دلیل داشتن کمین گاه های بسیار زیاد می توانست مورد استفاده گروهک های ضدانقلاب قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از بازماندگان سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در گفت و گو با پیشمرگ روح الله خاطره ای از پاکسازی شهر سنندج و اهمیت پاکسازی جاده سنندج ـ کامیاران را این گونه بازگو می کند:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

در طول مدت زمانی که ما به شهر کرمانشاه رفته بودیم، تعدادی از دوستان و هم فکرانمان در شهر سنندج مشغول سازمان دهی نیروهای انقلابی سطح شهر بودند؛ از جمله این افراد می توان به مرحوم خلیل رضایی اشاره کرد. کاک خلیل که گاهی اوقات برای دیدار با ما به کرمانشاه می آمد، مدام پیگیر این مطلب بود که چه زمانی دستور پاکسازی کردستان صادر می شود؟ ما هم می گفتیم: به زودی دوستانمان در سپاه پاسداران تدابیر و اقدامات لازم برای آغاز عملیات را انجام خواهند داد.

,

 

,

کاک خلیل علاوه بر اقوام و بستگان خودش توانسته بود تعداد زیادی از جوانان انقلابی شهر سنندج را برای ملحق شدن به رزمندگان سپاه اسلام آماده کند؛ به طوریکه در مراحل مختلف پاکسازی شهر سنندج با افرادی روبه رو می شدیم که تا آن روز اصلاً آن ها را ندیده بودیم و زمانی که از کاک خلیل سؤال می کردم، با خنده پاسخ می داد: آن مدت که شما در کرمانشاه بودید، من این جوانان را برای ملحق شدن به پیشمرگان مسلمان کرد آماده می کردم و امروز می توانیم با خیال راحت به این جوانان اعتماد کنیم.

,

 

,

پاکسازی شهر سنندج از سه نقطه آغاز شد؛ محور اول از پادگان لشکر 28 آغاز می ­شد و با عبور از استانداری و باشگاه افسران به میدان انقلاب می­ رسید. محور دوم از فرودگاه آغاز می­ شد و به تپه­ دیدگاه و صدا و سیما می­ رسید و از آنجا در دو محور فرعی از سمت چپ به طرف تپه­ غفور و تپه­ حسن آباد پیش می­ رفت و از سمت راست به طرف تپه الله اکبر و بیمارستان توحید ختم می­ شد. محور سوم از گردنه­ صلوات آباد واقع در جاده­ دهگلان آغاز می­ شد و در ادامه از یک سو، به طرف تپه­ عباس آباد و از سوی دیگر، به طرف سیلو و پل قشلاق می­ رسید.

,

 

,

تصمیم بر این بود که بعد از پاکسازی هر محل و هر خیابان، تعدادی از نیروهای سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در مقری که قبلاً متعلق به نیروهای ضدانقلاب بوده ماندگار شوند و مسئولیت هر مقر را نیز بر عهده شخصی قرار می دادیم که در کوچه پس کوچه های همان محل بزرگ شده بود. انتخاب نیروهای بومی برای فرماندهی مقرها باعث می شد که مردم با خیال راحت تری به زندگی روزمره خود ادامه دهند و حداکثر همکاری و همراهی را با رزمندگان سپاه اسلام داشته باشند.

,

 

,

طبق نقشه از پیش طراحی شده، تصمیم گرفته بودیم که راه ورودی و خروجی شهر سنندج به سمت مریوان را برای فرار نیروهای ضدانقلاب باز بگذاریم. در واقع با این تصمیم رزمندگان سپاه اسلام می توانستند بعد از استقرار در شهر سنندج و سازماندهی مجدد نیروها با توان بیشتری به سمت نیروهای ضد انقلاب یورش ببرند.

,

 

,

البته یکی از نقاطی که بعد از پاکسازی شهر سنندج باید به صورت کاملتری پاکسازی می شد، جاده سنندج ـ کامیاران بود؛ علی رغم اینکه شهر کامیاران قبل از سنندج پاکسازی شده بود و تعدادی از نیروها از طریق جاده سنندج ـ کامیاران وارد شهر سنندج شده بودند، اما این جاده به دلیل داشتن کمین گاه های بسیار زیاد می توانست مورد استفاده گروهک های ضدانقلاب قرار گیرد. علاوه بر این گروهک های ضد انقلاب بعد از پاکسازی شهر سنندج تهدید کرده بودند که اجازه نمی دهیم که نیروهای دولتی از شهر سنندج خارج شوند و یا نیروهای بیشتری از طریق این جاده به آن ها ملحق شوند.

,

 

,

بعد از پاکسازی کامل شهر سنندج، نیروهای وابسته به گروهک های ضدانقلاب بعد از تاریکی هوا وارد حاشیه شهر می شدند و با تیراندازی های هوایی و بی هدف سعی در ناامن کردن شهر داشتند. ما هم به خاطر حفظ جان مردم مجبور بودیم با آن ها درگیر نشویم که مردم بیشتر از این اذیت نشوند. البته همین که هوا روشن می شد نیروهای ضد انقلاب فرار را بر قرار ترجیح می دادند و دیگر هیچ اثری از آن ها در شهر پیدا نمی شد.

,

 

,

جاده سنندج ـ کامیاران از مناطق کوهستانی و گردنه های متعددی هم چون گردنه مروارید عبور می کرد. در بخش وسیعی از این مسیر، در یک سوی این جاده ارتفاعات سر به فلک کشیده و در سوی دیگر رودخانه قشلاق و گاومیشان قرار داشت که همین موقعیت برقراری امنیت را در این جاده با مشکل مواجه می کرد.

,

 

,

بعد از پاکسازی شهر سنندج، عملیات پاکسازی جاده سنندج ـ کامیاران در دستور کار قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش قرار گرفت و عملیات پاکسازی جاده سسندج ـ کامیاران در تیرماه سال 1359 کلید خورد. در این عملیات دو گردان از نیروهای سپاه و نیروهای سازمان پیشمرگان مسلمان کرد و یک گردان از نیروهای ارتش با پشتیبانی آتش توپخانه شرکت داشتند.

,

 

,

با حضور گسترده نیروهای شورشی در نقاط مختلف جاده و استحکام سنگرهایشان و جاسازی مواد منفجره در تونل های مسیر جاده، رزمندگان سپاه اسلام موفق شدند در مدت دو روز جاده سنندج ـ کامیاران را از اشغال گروهک های ضدانقلاب و تجزیه طلب پاک نمایند و با استقرار پایگاه و مقرهای ثابت، امنیت تردد را در این جاده برقرار نمایند.

,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه