اخبار داغ

به ‌مناسبت روز جهانی موزه؛

بازدید از موزه های زنجان در روز پنج شنبه رایگان است/موزه های زنجان یادگاری ارزشمند تاریخی

بازدید از موزه های زنجان در روز پنج شنبه رایگان است/موزه های زنجان یادگاری ارزشمند تاریخی
به ‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث ‌فرهنگی، روز پنجشنبه 28 اردیبهشت، بازدید از موزه‌ های سراسر کشور رایگان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا، به ‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث ‌فرهنگی و به‌منظور بزرگداشت این روز، برگزاری برنامه‌ های متنوع فرهنگی در موزه‌ ها و اماکن فرهنگی‌ تاریخی در سطح کشور تدارک دیده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

به ‌منظور ترغیب و تشویق عموم مردم و بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌ها روز 28 اردیبهشت بازدید از تمام موزه‌ها و اماکن تحت ‌پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برای عموم رایگان است.

,

 

,

*موزه  تاریخی رختشویخانه

,

 بنای تاریخی رختشویخانه زنجان از بناهای معروف و منحصر به ‌فرد در مرکز شهر زنجان است که در ایام مختلف سال به‌ ویژه در ایام نوروز و تابستان گردشگران بسیاری از این بنا بازدید می ‎کنند.

,

این بنای بی‎نظیر در کشور توسط علی‌اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان احداث شده است تا بانوان در کمال راحتی و آسایش بتوانند به‌کار شست‎و‎شوی لباس و ظروف خود بپردازند، این بنا دارای قدمتی طولانی است و ساخت آن به اواخر دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی می‎رسد.

,

نام علی‌اکبر توفیقی بر تارک فعالیت‎های عام‎المنفعه زنجان می‎درخشد که این بنا نیز توسط وی در زنجان احداث شده است، بانوان زنجانی به‌دلیل سردی و برودت هوا همواره با مشکلاتی در خصوص شستن البسه و ظروف خود مواجه بودند اما با ساخت این بنای زیبا کار بانوان برای شست‎و‎شو راحت شد و در حال حاضر از آن به‌عنوان موزه‎ای زیبا استفاده می‎شود.

,

 در حال حاضر المان‎هایی در این موزه تاریخی که یادآور نوع پوشش شهرستان‎های مختلف زنجان در آن روزگار است قرار داده شده است که زیبایی خاصی به این مجموعه داده، در واقع هنگام ورود به رختشویخانه بانوانی را مشاهده می‎کنی که در حال شستن ظروف، البسه و گاهی فرزندان کوچک خود هستند که زیبایی این مجموعه را دو چندان کرده است.

,

بنای رختشویخانه دارای 11 ستون سنگی است که کوتاهی و بلندی این این ستون‎ها دارای رمز و رازی است که تنها با بلند کردن صدا متوجه آن می‎شود، چرا که با وجود محوطه بسیار طولانی آن، صدا انعکاس نداشته و به‌راحتی می‎توان صداها را تشخیص داد، معماری بی‎نظیر این مجموعه موجب شده تا با گنجاندن 11 ستون سنگی، صدا شکسته شده و به‌دلیل شلوغی و ازدحام صدای ناهنجاری منتشر نشود.

,

یکی دیگر از زیبایی‎های این بنا شکل‎های نقاشی شده بر روی پنجره‎های آن است که نقوش ویترای در آن موجب می‎شود تا به هنگام تابش نور خورشید زیبایی آن دو چندان شده و رنگین کمانی از رنگ‎های زیبا و گرم بر این بنای زیبا سیطره یابد.

,

برگزاری نمایشگاهی از صنایع‌دستی استان زنجان از دیگر مزیت‎های این بنای تاریخی است که بازدید‌کنندگان می‎توانند ضمن بازدید از این بنا صنایع‌دستی مورد نیاز خود را نیز خریداری کنند، غرفه‎های مختلفی صنعت دست زنجانی‎ها از جمله چارق، ملیله، چرم و چاقو را در معرض دید علاقه‎مندان قرار داده‎اند.

,

یکی دیگر از بخش‎های این بنای تاریخی، آب انبار این مجموعه است که در حال حاضر نمایشگاهی از صنایع‌دستی چرم توسط بانوان زنجانی اداره می‎شود، این مجموعه در گذشته مورد استفاده قرار نمی‎گرفت اما در حال حاضر صنعت چرم زنجان زیبایی دو چندانی به آن داده و با غرفه‎بندی‎های صورت گرفته، علاقه‎مندان و بازدید‌کنندگان می‎توانند لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنند.

,

در قسمت بالای این بنای تاریخی در حال حاضر کارگاه چارق دوزی فعال است و استاد مرد علی حیدری شاگردان خود را در این مجموعه گرد آورده و آموزش چارق را بر در این مجموعه بر عهده دارد، استاد مشغول فعالیت است و هر یک از شاگردان سئوال‎های خود را می‎پرسند و حیدری که بزرگترین چارق جهان کار دست‌های هنرمند اوست، به سئوالات آنها پاسخ می‎دهد.

,

 

,

*موزه مردان نمکی مومیایی های چهر آباد زنجان

,

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده ‌است، در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامهٔ کار معدن با بولدوزر، به‌ شدت آسیب دیده‌اند.

,

 در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست نخورده در معدن باقی ماند.

,

از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی(حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند.

,

 

,

*عمارت ذوالفقاری موزه صنایع دستی زنجان

,

عمارت ذوالفقاری در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محلة "دالان آلتی"در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد، این بنا ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان بوده و از مجموعه بناهای اندرونی و بیرونی و بخشهای مختلفی تشکیل یافته بود.

,

 از این مجموعه در حال حاضر فقط عمارت بیرونی باقی مانده که به نام "عمارت محمود خان ذوالفقاری"معروف است. بنا به روایاتی این خانه توسط سردار اسعدالدوله (پدر محمود خان) دراواخر حکومت قاجار بنا گردیده و پس از وی محمودخان در آن اقامت داشته است. درگذشته این بخش از شهر زنجان محله ­ی اعیان نشین بوده و مجموعه بناهایی در سبک و الگویی همسان همچون خانه وزیری، خانه خدیوی، عمارت دارایی و... در این محل ساخته شده بود.

,

بعد از انقلاب اسلامی، عمارت ذوالفقاری مدتها در اختیار یکی از نهادهای انقلابی بود و تا ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور به دلیل متروک ماندن و عدم مراقبتهای لازم آسیب فراوانی دید.

,

در جریان توسعه و تعریض خیابان طالقانی دیوار و سردر ورودی بنا بطور کامل تخریب شد، در سالهای اخیر نیز با اجرای طرحهای عمران شهری، آسیب زیادی به بنا وارد آمده است. از جمله با احداث خیابان زینبیه و عبور آن از داخل حیاط عمارت، قسمتی از عرصه ی بنا از بین رفت و بخش عمده دیگر به پارک تبدیل شد.

,

در سال 1379 میراث فرهنگی استان زنجان تصمیم به حفاظت و مرمت عمارت ذوالفقاری گرفت و در این راستا بنای مذکور در چندین مرحله مرمت و باز سازی شد، با انتقال مجموعه آثار بدست آمده از معدن نمک چهرآباد در سال 1386 موزه موقت مومیایی­ها در این مکان بوجود آمد و در سال 1388 اولین موزه باستانشناسی استان زنجان در عمارت ذوالفقاری افتتاح گردید.

,

این بنا در تاریخ 25/12/75به شماره 1852 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

موزه صنایع دستی استان زنجان در امارت دارایی بنای متعلق به دوره پهلوی جای گرفته است.

,

یکی از طبقات عمارت دارایی در بافت مرکزی شهر زنجان به کارگاه های صنایع دستی از جمله گلیم بافی، ملیله سازی، چاروق دوزی، مسگری و قلم زنی روی مس اختصای داده شده است.

,

یکی از طبقات عمارت دارایی  نیز به  صنایع دستی خاص زنجان از جمله ملیله، چارق، گلیم و چاقو اختصاص داده شده است و آثار هنرمندان شاخص  در آن به نمایش گذاشته شده است.

,

چاروق هایی از اساتید مجرب، مردعلی حیدری و رضایی، چاقوهای اثر استاد فرجیان و انواع صنایع دستی دیگر در این  موزه وجود دارد.

,

عمارت دارایی ساختمان اداره مالیه دوره حکومت رضا خان بوده و اکنون در بافت مرکزی شهر با دسترسی  مناسب به وسایط حمل و نقل عمومی قرار گرفته است همچنین این عمارت در محور بافت تاریخی زنجان یعنی عمارت ذوالفقاری، بازار تاریخی زنجان و نیز مساجد قدیمی قرار گرفته است.

,

عمارت تاریخی دارایی یا (دیوان استیفاء) در بافت تاریخی شهر زنجان (سبزه میدان) قرار گرفته، ظاهراً این بخش از شهر در اواخر دوره قاجار و اوائل حکومت رضاخانی تقریباً مقارن با اواخر جنگ جهانی دوم از سوی دولت وقت بصورت مجموعه­ ای به اماکن و ساختمان­ های دولتی اختصاص می­ یابد که عبارت بودند از عمارت دارایی در باغی معروف به همین نام­، بنای دخانیات­، اداره غله­، انبار قند و شکر.

,

به هر حال بنای دارایی طبق کتیبه­ ای که بر فراز سر درهای ورودی جبهه شمالی و جنوبی بنا نقش شده تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۱۶ هجری شمسی اوائل حکومت رضا خانی باز می‌ گردد که از همان ابتدا به امور مالیه اختصاص می­ یابد. عمارت دارایی حاصل فعالیت و نوآوری معمارانی چون وارطان هوان سیان، پل آبکار و گابریل گورکیان است که در دهه­‌ های نخست سده قرن بیستم تأثیر بسیار مثبت و مهمی را بر روی معماری نوین ایران داشتند­.

,

 دوران فعالیت آنها مصادف با تحولات عمیق هنری و معماری در اوائل قرن بیستم در اروپا بود در واقع همزمان با اوج فعالیت معماران بزرگ اروپایی که همگی از پیشگامان مکتب هنر نو و جنبش معماری مدرن بوده‌ اند­.

,

 بدین ترتیب این معماران که از ارامنه کشور بودند متأثر از این جریان و روند با فعالیت در رشته معماری به اشاعه اصول و مبانی مکتب هنر نو و جنبش معماری مدرن پرداختند و نهضت جدیدی را در گستره معماری ایران بوجود آوردند و آثار زیبایی را خلق نمودند­.

,

 بر اساس اسناد و مدارک موجود عمارت زیبای دارایی یکی از آثار ارزنده ­ای است که در این رهگذر توسط پل آبکار بوجود آمده و میرزا محمدعلی مستوفی پیشکار خمسه نخستین رئیس مالیه آن بود.

,

این اثر به شماره ۲۳۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه