اخبار داغ

گزارش

افزایش حداقلی معضلات آب‌های سطحی در طارم/مهار آبهای سطحی مطالبات امروز کشاورزان طارمی است

افزایش حداقلی معضلات آب‌های سطحی در طارم/مهار آبهای سطحی مطالبات امروز کشاورزان طارمی است
با توجه به اینکه اقتصاد شهرستان طارم به وجود رودخانه قزل اوزن وابسته است شایسته است توجه مسئولین به شریان حیاتی این شهرستان افزایش یابد تا کشاورزان این منطقه کم آبی های سال های گذشته را دوباره تجربه نکنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از برگ زیتون،جاری شدن آب رودخانه قزل اوزن(سفیدرود) شهرستان طارم و عدم مهار آن دل هر بیننده ای را به درد می آورد بنابراین بحث مهار بیش از ۲۰ رودخانه دائمی در این شهرستان که به رودخانه قزل اوزن می پیوندند حق حداقلی مردمان این سرزمین است که بصورت آب شیرین به دریاچه خزر رفته و به آب شور تبدیل می شود و یکی از سرمایه های اصلی کشور است که رسیدگی به این معضل بزرگ در انتظار تدبیر مسئولان کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, برگ زیتون,

شهرستان طارم با توجه به داشتن آب و هوای چهار فصل زمینه مساعدی جهت کاشت محصولات کشاورزی دارد شایسته است مسئولان به این منطقه توجه ویژه ای داشته باشند گفتنی است مشکل کم آبی شهرستان باعث عدم توسعه بخش غیردولتی در این منطقه شده است تا زمانی که مردم اقتصادشان رشد نکند امکان استفاده از این امکانات وجود نخواهد داشت چون زیرساخت اقتصاد شهرستان طارم بحث آب است.

,

IMG_2853

, IMG_2853, IMG_2853,

IMG_2856

, IMG_2856, IMG_2856,

وجود رودخانه قزل اوزن در این شهرستان ظرفیت بسیار خوبی برای انجام فعالیتهای کشاورزی است که در صورت عدم مدیریت آب مشکلاتی را در زمینه اقتصاد ببار آورده و منجر به بیکاری جوانان و تشدید مهاجرت می شود امید است مهار آبهای سطحی و توجه به منابع آبی مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا از بروز چنین آسیب های اجتماعی در سطح این شهرستان جلوگیری شود.

,

شهرستان طارم با توجه به داشتن آب و هوای چهارفصل و عبور رودخانه قزل اوزن (سفیدرود) در این شهرستان با تولید محصولات متنوع بعنوان قطب کشاورزی استان زنجان نامگذاری شده است گفتنی است شغل بیشتر مردمان این شهرستان کشاورزی و دامداری بوده که بیشتر خانواده ها از این طریق امرار و معاش می کنند.

,

بدیهی است با بارش باران در فصل پاییز و زمستان آب این رودخانه بیشتر شده ولی با آمدن فصل تابستان و افزایش گرما کم کم رو به کم آبی می رود که این خود یک تهدید جدی برای کشاورزان این منطقه بشمار می آید.

,

کشاورزانی که با هزاران رنج و مشقت محصول خود را به مرحله کاشت رسانده و امیدی به برداشت آن ندارند و تنها امتیاز این منطقه سد تنظیمی پاوه رود است که از سال ۱۳۸۹ شروع شده و بیش از ۴۰میلیارد تومان هزینه شده است که طبق بازدید کارشناسان از این سد حدود ۴۰ درصد از کار انجام شده و بلاتکلیف مانده است.

,

شایسته است مسئولین زیربط با راه اندازی این سد آب رودخانه قزل اوزن را که از کوههای چهل چشمه کردستان سرچشمه گرفته و بعد از عبور از این منطقه به سد سفید رود منجیل می ریزد مهار و ذخیره نمایند تا کشاورزان زحمتکش این منطقه بیش از این متحمل خسارت نشوند.

,

گفتنی است اقتصاد شهرستان طارم به وجود آب رودخانه قزل اوزن (سفیدرود) وابسته است شایسته است توجه مسئولین به شریان حیاتی طارم افزایش یابد تا کشاورزان این منطقه کم آبی های سال های گذشته را دوباره تجربه نکنند.

,

موسوی یکی از کشاورزان شهرستان طارم در گفت و گو با خبرنگار برگ زیتون، اظهارداشت: خداوند معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران را رحمت کند که به فکر این قشر زحمت کش جامعه بود اما الآن مسئولین آنچنان که کشاورزان از آنها انتظاردارند به این قشر رسیدگی نمی کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: بعنوان عضو کوچکی از کشاورزان این شهرستان از مسئولین انتظاردارم در راه اندازی سد تنظیمی امام رضا(ع) پاورود شهرستان طارم تلاش نمایند تا بیشتر از این شاهد خسارت طارمی ها نبوده و طارمی گلستان و آباد داشته باشیم.

,

موسی حیدری از کشاورزان زحمتکش شهرستان طارم در گفت و گو با این خبرنگار ابراز کرد: بارها مسئولین و نمایندگان مجلس وعده هایی مبنی بر راه اندازی این  سد تنظیمی در بازدید و سخنرانی های خود به کشاورزان و مردمان شهرستان طارم داده اند ولی متأسفانه اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام نشده است و این کار در حد شعار باقی مانده و چنانچه مشخص است طبق گزارشات واصله مردم و نمایندگان استان گیلان مانع از گسترش این کار شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه