اخبار داغ

ناکارآمدی دولت روحانی؛

ظلم بزرگ دولت تدبیر و امید به راه آهن خراسان جنوبی/ عقب‌گرد مسیر توسعه خراسان جنوبی در دولت یازدهم

ظلم بزرگ دولت تدبیر و امید به راه آهن خراسان جنوبی/ عقب‌گرد مسیر توسعه خراسان جنوبی در دولت یازدهم
متاسفانه دولت یازدهم؛ دولت رانت است و در این بین استان‌های محروم که دستشان از همه جا کوتاه بود، به هیچ نان و نوایی نرسیدند و حتی مسیر توسعه‌ای آن عقبگرد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ خراسان جنوبی علی رغم ظرفیت‌های متعددی که در حوزه‌های مختلف دارد، یکی از استان‌های محروم و دور از توسعه است که تاکنون مورد بی مهری‌های فراوانی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان؛,

 

,

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان؛ معادن غنی آن است که اگر زیرساخت‌ها فراهم شود؛ می‌تواند توسعه چشمگیری به دنبال داشته باشد.
 

,
,

اما یکی از مهم‌ترین نیازها و زیرساخت‌ها در این خصوص راه آهن است. اتصال این استان به راه آهن زاهدان-چا بهار که ارتباط ریلی مشهد-زاهدان –چابهار را برقرار می‌کند موضوعی است که مدتها مطرح بوده و پیگیری شده و بالاخره در سفردوم هیات دولت نهم به این استان مصوب شد.
 

,
,

از سال 94 هم با تهدید به استعفای نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، دولت مجبور شد تا راه آهن خراسان جنوبی را در ردیف بودجه قرار دهد.
 

,
,

اما از سال 94 که این طرح ردیف بودجه‌ای گرفته تا کنون؛ تنها قسمتی از مطالعات آن انجام شده  و نه تنها اعتبار 10 میلیارد تومانی سال 94 و 9 میلیارد و 400 میلیونی سال 95 تخصیص پیدا نکرد، بلکه اعتبار اختصاص یافته دولت برای این طرح در سال 96، به نصف کاهش پیدا کرد و 5 میلیارد و 680 میلبیون تومان مصوب شد.
 

,
,

اعتبار مصوب شده دولت برای راه آهن خراسان جنوبی طی سه سال روی هم 25 میلیارد تومان می‌شود که تاکنون از این میزان هیچ نقدینگی اختصاص نیافته است، در حالی که دولت برای استان یکی از دولتمردان خود، طی این سه سال حدود یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار مصوب و تخصیص داده است که این موضوع عدالت، تدبیر و اعتدال دولت یازدهم را زیر سؤال می‌برد.

,

 

,

حجت الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی 11 بهمن ماه 95 و قبل از سفر رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ گفته بود: سفر دکتر روحانی بدون کلنگ زدن پروژه راه آهن و آب سفری ابتر خواهد بود.

,

 

,

اما رئیس جمهور در دومین سفر خود به خراسان جنوبی در دوم فروردین 96 گفت: در صورت جذب «فاینانس» قول می‌دهیم برای پروژه راه آهن خراسان جنوبی از محل صندوق توسعه ملی اعتبار تأمین کنیم.

,

 

,

این در حالی بود که پرویزی استاندار خراسان جنوبی سوم اردیبهشت ماه در نشست خبری خود خبر از کلنگ زنی پروژه راه آهن داد و گفت: در 6-7 ماه گذشته در این حوزه تلاش‌های خوبی انجام شده و اسناد مناقصه دو قطعه آماده شده است که امیدواریم قبل از پایان دولت یازدهم مناقصات آن برگزار، پیمانکاران مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

,

 

,

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص این صحبت‌های استاندار هم گفت: این حرف‌ها و صحبت‌های دقیقه نود و در آستانه انتخابات؛ اصلاً نیازی به بحث ندارد و خود مردم درک می‌کنند که چقدر صحت دارد و اگر خبری می‌بود رئیس جمهور در جریان سفر به استان اعلام می‌کرد.

,

 

,

عبادی بیان کرد: همچنین رئیس جمهور درسفر به استان درخصوص راه آهن گفت؛ راه آهن از چابهار شروع شده؛ در حالی که آغاز اجرای راه آهن از چابهار از دولت قبل شروع شده است و آنجا هم جنوب شرق است نه شرق؛ شما راه آهن خراسان جنوبی را به راه آهن سراسری وصل کنید؛ حالا راه آهن چابهار هروقت آمد.

,

 

,

وی افزود: ردیف بودجه‌ای هم که برای راه آهن خراسان جنوبی گذاشته شد، نه آقای نوبخت و نه دولت موافق نبودند و ما نمایندگان مجلس در دور قبل همه تهدید به استعفا کردیم وموضوع را به آیت الله رئیسی منتقل کردیم، که ایشان هم پشتیبانی بسیار خوبی داشتند، و مذاکراتی با نوبخت داشتند. در نهایت دولت از سر استیصال و اجبار برای راه آهن ردیف بودجه‌ای قرار داد، اگر نه که این موضوع به دل آنها نبود و به همین دلیل هم تاکنون حتی قانون را اجرا نکرده‌اند و اعتبار راه آهن را تخصیص نداده‌اند.

,

 

,

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه راه‌آهن گفته شد کار آن آغاز شده است اما سؤال این جاست که دولتی‌ها برای راه‌آهن خراسان جنوبی چه کاری انجام داده‌اند؟ رئیس دولت دو سفر به خراسان جنوبی سفر کرد اما هیچ اتفاقی در زمینه راه‌آهن خراسان جنوبی نیفتاد. تاکنون حتی یک ریال هم برای راه‌آهن خراسان جنوبی گذاشته نشده است.

,

 

,

بر این اساس دولت یازدهم هیچ گام مثبتی در راستای توسعه خراسان جنوبی برنداشته و همین راه آهنی را هم که از سراجبار در ردیف بودجه قرار داده است را؛ هنوز نقدینگی برای آن اختصاص نداده است.

,

 

,

متاسفانه دولت یازدهم؛ دولت رانت است و در این بین استان‌های محروم که دستشان از همه جا کوتاه بود، به هیچ نان و نوایی نرسیدند و حتی مسیر توسعه‌ای آن عقبگرد بود. اما آنچه که مطرح است؛ این است که خراسان جنوبی همچنان نیازمند توسعه است و برای تحقق این مسیر دولتی کارآمد و متعهد لازم است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه