مشروح گفتگوی خبرنگار دزفول امروز با “محسن ریاضی” استاد دانشگاه و عضو دو دوره شورای اسلامی شهر دزفول را در ادامه تقدیم حضورتان می کنیم.

رویکرد سیاست خارجی دولت کار و کرامت در صورت پیروزی در انتخابات چگونه خواهد بود؟

ریاضی: در ارتباط با سیاست خارجی باید برنامه ها را مبنا بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت تنظیم کنیم که برنامه ی دولت کار و کرامت هم مبتنی بر همین اصول است.

این که ما بخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم ولی عزتمان زیر سوال برود با این سه اصل متضاد هست، چیزی که در دولت فعلی شاهد آن نیستیم.

همان طور که در حادثه های منا، تفلیس و غیره شاهد آن بودیم، پاسپورت ایرانی ۱۳ پله سقوط کرد و این برازنده ی ملت ما نیست.

حجت الاسلام رئیسی در وعده های انتخاباتی خود، وعده ی یک میلیون شغل در سال را داده اند درحالی که بر اساس آمار مرکز آمار ایران در دوره ی چهار ساله ی دولت یازدهم به طور کلی یک میلیون و چهارصد و بیست و هفت هزار شغل ایجاد شده است، بر پایه ی چه فرمولی این وعده عملیاتی خواهد شد؟

ریاضی: در کشور ظرفیت هایی وجود دارد که اگر شرایط بهره گیری از این ظرفیت ها فراهم شود قطع به یقین سالانه یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

به عنوان مثال اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود به اذعان خود مسئولین ۲/۵ میلیون شغل می توان ایجاد کرد. اگر ما شرایط برای سرمایه گذاری زیرساختی و صنایع کوچک فراهم کنیم می توان معضل بیکاری را در کشور حل کرد.

دولت کار و کرامت چه برنامه ای برای حل مشکل ریزگردها اندیشدیده است؟

ریاضی: مشکل ریزگردها دارای دو بعد داخلی و خارجی است که مشکل خارجی را می توان با قرارداد با کشورهای همسایه و مالچ پاشی حل کرد و بعد داخلی آن هم که ایجاد پوشش گیاهی و احیای تالاب های خشک شده ی استان خوزستان می باشد.

هزینه های ستاد حجت الاسلام رئیسی از کجا تامین می شود؟

ریاضی: منبع اصلی هزینه ها از طریق کمک های مردمی است. کل بودجه ی ستاد های مستقر در خوزستان ۱۵ میلیون تومان بوده است که مقدار بسیار کمی از آن سهم شهرستان دزفول هست.

اخیرا شبهاتی در مورد آقای رئیسی در حال انتشار است، چه پاسخی در جواب به این شبهات دارید.

ریاضی: مهم ترین شبهه مربوط به اعدام های سال شصت و هفت و کشتار منافقینی است که با شرارت تمام هفده هزار ایرانی را ترور کردند و در روز عاشورا مضجع شریف علی بن موسی الرضا علیه السلام را به‌ وسیله ی بمب منفجر کردند.

من سوالم از پخش کنندگان شبهه این است. مجازات اینان چیست؟ و در ثانی حجت الاسلام رئیسی حاکم شرع نبوده که بتواند حکم صادر کند.

دومین شبهه در مورد تخصص وی هست که دکتر رئیسی از نظر مدیریت و کار آمدی توانمندی بسیار بالایی دارد که در حکم انتصاب او به عنوان تولیت آستان قدس توسط رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است.