اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

سهل انگاری دولت در ماجرای "کاسپین"/ مجوز بی اعتباری که سرمایه مردم را بر باد داد

سهل انگاری دولت در ماجرای "کاسپین"/ مجوز بی اعتباری که سرمایه مردم را بر باد داد
عملکرد ضعیف بانک مرکزی در این خصوص و دادن مجوز به بانکی که مشکلات مالی زیادی داشت باعث سردرگمی بسیاری از سپرده گذاران در این بانک شده است؛ سیاست های پولی و مالی غلط دولت و بانک مرکزی امروز باعث آواره شدن بسیاری از سپرده گذاران در موسسه کاسپین شده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسسه کاسپین اسفندماه سال ۹۴ با تجمیع هشت تعاونی فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامـــداران و کـــشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امیر جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران تشکیل شد و با دریافت مجوز از بانک مرکزی، مسئولیت حساب ها و تعهدات تمامی تعاونی های تشکیل دهنده خود را که باید منحل می شدند، بر عهده گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

اما روند انتقال دارایی های هشت تعاونی  زیرمجموعه به موسسه کاسپین با کندی پیش رفت و همین موجب آغاز حواشی و تجمع چندباره سپرده گذاران کاسپین در مقابل مجلس شورای اسلامی یا ساختمان مرکزی موسسه شد، چراکه سپرده گذاران این موسسه در این مدت هیچ وجه یا سودی دریافت نکرده و مدیران موسسه بارها اعلام کرده بودند که این امر پس از انتقال کامل تعاونی ها به کاسپین و مشخص شدن وضعیت دارایی و نقدینگی آنها انجام می شود.

,

 

,

با اعلام معاون نظارتی بانک مرکزی و انتقال دارایی های پنج تعاونی الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات و امیدجلین به موسسه کاسپین، این موسسه رسما مکلف به پاسخگویی به این سپرده گذاران شده بود اما تجمعات گسترده سپرده گذاران در این موسسه نشان می دهد که هنوز نتوانسته اند به حقوق خود دست پیدا کنند.

,

 

,

اواخر اسفند ماه بود که سپرده گذاران موسسه کاسپین مقابل ساختمان مرکزی این موسسه در سعادت آباد چادر زده و خواستار رسیدگی به وضعیت شان شدند که در ادامه این تجمع ها، بانک مرکزی اعلام کرد که سپرده گذاران پنج تعاونی از هشت تعاونی زیرمجموعه موسسه کاسپین می توانند برای دریافت سپرده هایشان به این موسسه مراجعه کنند.

,

 

,

اگرچه موسسات مالی غیرمجاز در سال های گذشته بزرگ ترین مشکل بازار پولی کشور بوده اند و بانک مرکزی با انحلال این موسسات و سپردن تعهدات آنها به بانک های دیگر سعی در ساماندهی و مدیریت معضل موسسات مالی فاقد مجوز داشته است. اما نکته ای که موسسه کاسپین را از سایر موسسات غیرمجاز جدا می کند، مجوزی است که بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته برای این موسسه صادر کرده و در پلاکاردهای تجـــمعات سپرده گذاران کاسپین نیز همواره به چشم  خورده است: «من به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده ام».

,

 

,

در حقیقت بعد از کشاکش های فراوان در اواخراسفند سال ۹۴ با اخذ مجوز رسمی فعالیت به شماره ۳۹۰۵۳۹/۹۴ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه اعتباری کاسپین رسمأ به شبکه بزرگ بانکی کشور پیوست و سرمایه گذاران با اعتمادی که به بانک مرکزی داشتند اقدام به سپرده گذاری در این بانک کردند.

,

 

,

 این در حالی بود که اخباری مبنی بر دستگیری دو نفر از افراد حقیقی در این بانک حاکی شوک زیادی به سپرده گذاران وارد کرده بود و در ادامه آن بانک مرکزی به یکباره مجوز این موسسه را نا‌دیده گرفت و مجوزی را که صادر کرده بود، مشروط خواند و با  این رفتار بسیاری از سپرده‌گذاران مؤسسه مذکور را با احتمال زیان مالی و سر‌درگمی در رابطه با آینده‌ سرمایه و سپرده های شان روبه‌رو کرده است .

,

 

,

حال و بعد از آنکه ورق ارائه مجوزهای رسمی برگشت و روی دیگر سکه نمایان شد مردمی که سرمایه های خود را در کاسپین گذاشته اند و چند ماهیست دنبال برداشتن سپرده هایشان در این موسسه هستند خود را این بار فریب خورده توسط مجوز بانک مرکزی می دانند که با بازی های پشت پرده و بی تدبیری موجب آسیب های مالی و معنوی بر آنها گردیده است. آنطور که در تجمعات اعلام می شود تصور عمومی مردم متضرر در اقصی نقاط کشور از این حادثه تلخ آن است که سرمایه و پول شان به واسطه مجوز بانک مرکزی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و  آنها فریب داده شده اند حال به دلیل غفلت آگاهانه یا نآگاهانه مسولان امر در بانک مرکزی.

,

 

,

سوال اصلی مردم و البته رسانه ها از بانک مرکزی این است که چرا از همان ابتدای امر اعلام نکرد مردم در موسسه کاسپین سپرده گذاری نکنند و در کنار نام این موسسه در سایت خود درج نکرد که مجوز این موسسه مشروط است تا برای مردم "سوءتفاهمی ایجاد نشود؟"

, سوال اصلی مردم و البته رسانه ها از بانک مرکزی این است که چرا از همان ابتدای امر اعلام نکرد مردم در موسسه کاسپین سپرده گذاری نکنند و در کنار نام این موسسه در سایت خود درج نکرد که مجوز این موسسه مشروط است تا برای مردم "سوءتفاهمی ایجاد نشود؟" , سوال اصلی مردم و البته رسانه ها از بانک مرکزی این است که چرا از همان ابتدای امر اعلام نکرد مردم در موسسه کاسپین سپرده گذاری نکنند و در کنار نام این موسسه در سایت خود درج نکرد که مجوز این موسسه مشروط است تا برای مردم "سوءتفاهمی ایجاد نشود؟" ,

 

,

عملکرد ضعیف بانک مرکزی در این خصوص و دادن مجوز به بانکی که مشکلات مالی زیادی داشت باعث سردرگمی بسیاری از سپرده گذاران در این بانک شده است؛ سیاست های پولی و مالی غلط دولت و بانک مرکزی امروز باعث آواره شدن بسیاری از سپرده گذاران در موسسه کاسپین شده است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه