اخبار داغ

گفتگو با کارشناس سیاسی پرس تی وی:

تفاوت های انتخابات ایران و امریکا

تفاوت های انتخابات ایران و امریکا
بُرنا دانش کارشناس شبکه پرس تی وی، خود از ایرانیان ساکن امریکا است که با ما به گفتگو نشست. او اغلب عمر خود را در امریکا گذرانده و در رشته روابط بین الملل به‌تحصیل پرداخته است. وی اکنون سه سال است به ایران آمده و در شبکه پرس تی وی به عنوان کارشناس حضور دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان انتخابات در ایران به فاصله چند ماه بعد از انتخابات در امریکا برگزار شد. انتخابات امریکا با رای‌گیری الکترال برای خیلی‌ها سوال ایجاد کرد که چه تفاوتی بین انتخابات ما و آنها وجود دارد به همین بهانه ندای اصفهان  با «برنا دانش» کارشناس شبکه پرس تی وی که خود از ایرانیان ساکن در امریکاست به گفتگو نشست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برنا دانش که اغلب عمر خود را در امریکا گذرانده در شهر دالاس ایالت تگزاس بزرگ شده است و در دانشگاه دولتی این ایالت در رشته روابط بین الملل به‌تحصیل پرداخته است. او اکنون سه سال است به ایران آمده و در شبکه پرس تی وی به عنوان کارشناس حضور دارد. در جریان انتخابات امریکا آقای دانش برنامه اختصاصی‌ای در مورد روند انتخابات در امریکا داشت.

,

, ,

به نظر شما بین انتخابات در ایران و آمریکا چه تفاوتهایی وجود دارد؟

,

– تفاوت‌های زیادی هست بین انتخاب‌ در ایران و آمریکا ولی اصلی‌ترین تفاوت اینکه در انتخابات امریکا مردم در ریاست جمهوری مستقیم رای نمی‌دهند و به یک الکترال کالج رای می‌دهند ولی مردم در ایران دقیق به رئیس جمهور رای می‌دهند.

,

مسئله دیگر اینکه در امریکا خیلی سخت است که کسی رئیس جمهور بشود بدون اینکه سرمایه زیادی داشته باشد یعنی باید تبلیغ بخرد و این نیست که فضای حضور در چنین جایگاهی برای همه مساوی باشد.

,

مقصود از الکترال کالج چیست و نواقص این روش چیست؟

,

– یک سری افرادی هستند که کسی به آنها رای نداده است و مردم به اینها رای می‌دهند و سابقه داشته است که مثلا به ترامپ رای می‌دهند ولی الکترال کالج می‌گوید ما از ترامپ خوشمان نمی‌آید و رای می‌دهیم به کسی دیگر و اکثرا حزب‌ها الکترال کالج انتخاب می‌کنند و در هر ایالتی قانون خودش را دارد. در بعضی از ایالتها حزب انتخاب می‌کند، یا فرماندار یا استاندار هستند که انتخاب می‌کنند و مشکلاتش آن است که مردم آن را انتخاب نمی‌کنند.

,

, ,

یعنی من در الکترال چی را انتخاب می‌کنم؟

,

– در امریکا مردم به رئیس جمهور رای نمی‌دهند بلکه به یک سری افرادی رای می‌دهند که به آنها الکترال می گویند؛ یعنی شما به آن افراد می گویید مثلا نظر من با ترامپ است و آنها تصمیم می‌گیرند که به ترامپ رای بدهند یا نه، یعنی الکترال ها رئیس جمهور را انتخاب می‌کند.

,

نظارت در انتخابات امریکا چطور است؟

,

– آنها شورای نگهبان ندارند و الکترال کالج نزدیکترین گزینه به آن است.

,

چند نفر در انتخابات می‌توانند کاندیدا بشوند و این افراد چطوری مشخص می‌شوند؟

,

– هر چند نفر می‌تواند کاندیدا بشود.

,

آیا در انتخابات امریکا شائبه تقلب هم بوده؟

,

– تقلب خاصی نبوده ولی همانطور که گفتم کلا سیستم به گونه‌ای است که فقط افرادی که پول دارند می‌توانند رئیس جمهور باشند. مثلا در ایران همه به طور مساوی وقت برای تبلیغ از طریق صدا وسیما دارند ولی در امریکا این گونه نیست؛ هر کسی که پول بیشتری دارد می‌تواند از تلویزیون استفاده کند و انتخابات را ببرد و تقلب بیشتر به این صورت است که هر کسی که بیشتر پول دارد برنده است.

,

, ,

مشارکت عمومی در انتخابات امریکا چطوری است؟

,

– در انتخابات مردم خیلی کم شرکت می‌کنند. مثلا در ریاست جمهوری یک موقع حدود 50 درصد شرکت کردند که این رقم خیلی کم است. اما در انتخابات در ایران خیلی کم شرکت کنند حدود 70 یا 80 درصد شرکت می‌کنند. ما حتی در سال 88 یک رکورد جهانی داشتیم و 85 درصد مردم شرکت کردند که در دنیا این بی سابقه است.

,

سال 88 مردم ایران بیشتر از 85 درصد مشارکت داشتند که رکورد جهانی بود. بازتاب این رکورد در امریکا چطور بود؟

,

– در این موارد اصلا صحبتی نمی‌کنند چون رسانه‌ها در اختیار خودشان است و نمی‌آیند بگویند در ایران 85 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. برای همین هم بیشتر سران فتنه و فتنه‌گران را پوشش می‌دادند.

,

 آیا این امکان هست که ترامپ از ریاست جمهوری برداشته شود و اگر بله به چه شکلی؟

,

– صهیونیستها اهدافی که دارند با وجود ترامپ برایشان کمی سخت تر است ولی اگر هیلاری کلینتون می‌آمد و می‌خواست جنگی را شروع کند خیلی برایش راحت‌تر بود؛ می‌گفتند زن است، سیاستمدار است و اگر یک زنی می‌خواهد جنگ شروع کند حتما وضع خیلی بد است.

,

ولی ترامپ این خصوصیت را ندارد و اگر جنگ شروع بشود تمام دنیا سر و صدایشان در می‌آید و در خود امریکا از تظاهرات مردم پر می‌شود و صهیونیست‌ها هم دوست دارند که کارها را راحت‌تر انجام بدهند و بعضی هم پیش بینی می‌کنند که ممکن است برکنار با استیضاح شود ولی به نظر من این کار فعلا انجام نمی‌شود مگر اینکه اتفاق جدیدی بیافتد.

,

چه تخلفاتی رئیس جمهور می‌تواند داشته باشه که منجر به برداشته شدنش شود؟

,

– در بحث استیضاح باید دو سوم کنگره با ام پیچ یا استیضاح موافق باشند و سنا هم باید رای بدهد و برای این کار باید اتفاقی افتاده باشد مثلا الان می‌گویند که برنامه‌های سری امریکا را به روسیه داده است که به نظر من صد درصد این کار را نکرده است. اگر رئیس جمهوری این کار را انجام داده باشد برکنار می‌شود یا اینکه دروغی گفته باشد ذیل سوگند ریاست جمهوری و یک کار غیر قانونی یا ناجوری از نظر دولت امریکا انجام داده باشی تا برکنار شوی.

,

, ,

در سریال خانه پوشالی و سریال فرار از زندان دیدم که رئیس جمهور امریکا بعد از استعفا یا مرگش (به هر دلیل) تا زمان انتخابات بعد، معاون اول رئیس جمهور است؛ آیا این باعث همان اتفاقاتی که در این دو سریال دیدیم نمی‌شود مثل ترور رئیس جمهور یا بیمار شدن رییس جمهور و…؟

,

– وقتی رئیس جمهور ترور یا برکنار می‌شود مثلا در زمانی فرانکلین دلانو روزولت(FDR) در سال اول ریاست جمهوری‌اش درگذشت و «هری ترومن» معاون اول او بود که تا آخر دوره به جای رئیس جمهور نشست؛ یعنی حدود سه سال و در انتخابات سال 48 برنده انتخابات شد که یک انتخابات تاریخی بود. (ترومن همان کسی است که از بمب اتم استفاده کرد).

,

یا وقتی کندی ترور شد نزدیک پایان دوره‌اش بود و معاون اولش جانسون وقتی رئیس جمهور شد فقط 6 ماه رئیس جمهور بود و در انتخابات سال 64 درگذشت و نیکسون در سال 74 برکنار و استیضاح شد چون دنبال حزب دموکرات بود و به صحبتهای آنها گوش می‌داد و قبل از اینکه استیضاح شود خودش استعفا داد، بعد فورد که رئیس جمهور شد دو سال رئیس جمهور بود که در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد به جیمی کارتر باخت و قانونی در امریکا است که می‌گوید معاون اول باید دوره رئیس جمهور را تمام کند که ممکن است چند سال جایگزین رئیس جمهور باشد یا یک روز آخر ریاست جمهوری رئیس خود باشد.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه