اخبار داغ

صادرات ماهی اسپَک از هرمزگان و ارزآوری 42میلیون دلاری برای کشور

صادرات ماهی اسپَک از هرمزگان و ارزآوری 42میلیون دلاری برای کشور
ماهی "اَسپَک" از گونه یال اسبی های حرام گوشت است که طول بلند و دندان های تیز مهم ترین شاخصه آن می باشد از این رو صادرات آن بالغ بر ۲۴ میلیون دلار ارز آوری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛چین کشور پهناور و پرجمعیتی است که علاوه بر تاریخ کهن فرهنگ ها و رسوم متفاوتی را با چهار گوش جهان در خود جای داده که موجب شده فرهنگ غذایی چینی ها متفاوت با سایر کشورها باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

منوی غذای چینی ها را اغلب حشرات چندش آور، مارهای سمی، جنین انسان،سگ و سایر اقلام غیر قابل تصور تشکیل می دهد همچنین مصرف آبزیان و جانوران دریایی که در اکثر کشورها مرسوم نیست عمده غذای چشم بادامی ها را شامل می شود.

,

در ایران اسلامی توجه به غذای حلال باعث شده تا غذای پاک و مطابق با آموزه های دینی در سفره مردم قرار گیرد که این موضوع وجه تمایز کشورمان با سایر نقاط جهان است لذا در استان هرمزگان که صید آبزیان رواج دارد، ماهی ها و جانورانی حرام استفاده نمی شود چنانچه اگر آبزیان حرام گوشت در تور صیادان بومی گرفتار شود، به رسم دیرینه به دریا بازگزدانده می شود.

,

در سال های اخیر به دلیل ارز آوری بالای آبزیان حرام گوشت، توجه به این مقوله مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا با ایجاد صادرات آبزیان، درآمدزایی کلانی برای کشور و صیادان خلیج نشین حاصل شود.

,

با ورود تجار و مهندسین چینی به سواحل خلیج فارس از پارس جنوبی و عسلویه تا جزیره قشم و کیش عرضه آبزیان محبوب چینی ها رواج پیدا می کند که ماهی اسپک نمونه ای از گونه های دریایی است که در منوی غذای چینی ها با قیمتی بالا سرو می شود.

,

"اَسپَک" گونه ای از آبزیان است که طول بلند و دندان های تیز  آن مهم ترین شاخصه این ماهی است و در بین مردم غرب هرمزگان با این نام معروف می باشد؛ این ماهی در واقع از گونه یال اسبی ها و فاقد گوشت است و در بین چینی ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

,
حدود۶۰۰گونه ماهی یال اسبی در خلیج فارس و دریای عمان زیست می کنند که در کشور ما ماهی یال اسبی از ماهیان حرام گوشت به شمار می رود و صید اختصاصی ماهیان یال اسبی هرسال از آبان تا بهمن هرسال است .
,
 
,
, ,

ارمغ یکی از لنجداران لنگه ای است که سال ها در زمینه صیادی فعالیت دارد، می گوید: لنج داران در دوره های پنج یا هفت روزه دل به دریا می زنند تا با صید ماهی امرار معاش کنند که این امر در سال های اخیر با ورود صیادان هندی به غرب هرمزگان معیشت مردم این خطه تحت شعاع قرار گرفته است.

,

وی اظهار کرد: درگذشته در هر دوره صید با انباشتی از ماهی ها به خانه بر می گشتیم که در ماههای اخیر و رواج استفاده از صید ترال در بین صیادان میزان صید نیز کاهش یافته و هر روز با دستان خالی به خانه بر می گردیم.

,

این صیاد اهل شیبکوه یادآور شد:هنگامی که صیاد تورخود را در دریا پهن می کند انواع ماهی ها به دام می افتند لذا تنها آبزیانی برداشت می شود که مصرف خوراکی دارد و حلال است و مابقی صید به دریا بازگردانده می شود.

,

ارمقی ادامه داد: اَسپَک یکی از گونه های دریایی است که اصولا در تور صیادان بندرلنگه گرفتار می شد که به دلیل داشتن دندان های تیز و خطر آسیب به صیاد بلافاصله در دریا رها می شد اما متوجه شدیم این ماهی خشن در بین چینی هایی که خلیج فارس را قرق کرده اند، محبوب است و قیمت بالایی را برای تهیه آن پرداخت می کنند لذا از آن به بعد هر زمان که این ماهی در تور صیادان می افتاد به افرادی که در زمینه خرید این ماهی فعالیت داشتند، فروخته می شد.

,

وی ادامه داد: به ازای هر کیلو ماهی اَسپَک بین 10هزار تا20 هزار تومان پرداخت می شود که پس از جمع آوری به بندر بوشهر فرستاده می شود و از آنجا به کشور چین صادر می شود که بنا به برآوردها هر کیلو اسپک بالغ بر 50هزار تومان ارزآوری دارد که عمده سود آن به جیب واسطه ها می رود.

,

, ,

مسعود بارانی،معاون صید و بنادرماهیگیری اداره کل شیلات هرمزگان گفت : ماهیان یال اسبی با ۲۱ فروند کشتی و۵۲۰ نفرصیاد درآبهای شهرستان جاسک ،سیریک ،بندرلنگه و جنوب هنگام صید می شوند که این میزان صید در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل دوبرابر شده است.

,

وی با بیان اینکه  بیش از هشت هزار و ۷۰۰ تن ماهی یال اسبی به خارج از کشور صادرشده است،اظهار کرد:ارزش این صادرات بیش از۲۴ میلیون دلار است که به کشورهای چین،ویتنام و تایلند صادر شده است.

,

بارانی تصریح کرد: ماهی یال اسبی جزء ماهیان غیر خوراکی و گونه‌های کمتر صید شده در خلیج فارس ودریای عمان است که برای کاهش فشار بر ذخایر دیگر گونه های آبزی صید می شود .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه