اخبار داغ

کُردستان نفس ندارد /غلظت گرد و غبار 3 برابر حالت مجاز است

کُردستان نفس ندارد /غلظت گرد و غبار 3 برابر حالت مجاز است
این روزها، کُردستان هوای خوبی ندارد و رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان در این باره بیان کرده است که؛ شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های سنندج و سقز در شرایط ناسالم قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، ریزگردها این روزها بیشتر از هر زمانی نفس کردستان را به شماره انداخته و آسمانش را تیره و تار کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


ریز گردها؛ مهمانان ناخوانده‌ای که حال دیگر گاه‌وبیگاه می‌آیند و نفس مردمان مناطق غرب نشین را به شماره انداخته‌اند و گویی هیچ تدبیری برای آن‌ها نیست.

,
,

 

,


نفس کردستان این روزها بدجور گرفته است و مردم این استان حال باید در کنار معضلاتی چون بیکاری و محرومیت، حتی برای نفس کشیدن با معضلی بس بزرگ دست‌وپنجه نرم کنند.

,
,

 

,


حال با هجوم همه‌جانبه ریز گردها در فصل بهار این ضرب‌المثل در ذهن تداعی می‌شود که«سالی که نکوست از بهارش پیداست» و اینک به نظر می‌رسد ریز گردهایی که حتی زمستان گذشته نیز کردستانی ها را از وجود خود بی‌نصیب نگذاشتند با آغاز فصل گرما بیش‌ازپیش خود را به مردم این استان تحمیل کنند.

,
,


چیستی و چگونگی ریزگردها در آسمان
گرد و غبار در اثر بادهای قوی بر سطح خاک ایجاد و موجب معلق شدن ذرات ریز خاک در هوا می‌شود که این رویداد یک امر طبیعی در بیابان‌ها محسوب می‌شود. از چهار دهه پیش تاکنون به دلیل بروز خشکسالی‌های مداوم، کاهش بارندگی، از بین رفتن جنگل‌ها، وقوع جنگ، بیابان‌زایی و ... گرد و خاک در مناطق وسیعی از جهان به‌ویژه غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب غرب آمریکای شمالی و شمال آفریقا که کمربند گرد و غبار جهانی نامیده می‌شود، افزایش زیادی داشته است.

,
,
,

 

,


منشاء ریزگردها در ایران داخلی و خارجی است. در منشاء خارجی گرد و غبارها بیرون از خاک ایران در کشورهایی مانند عراق، عربستان و سوریه تشکیل و بوسیله باد به سوی ایران سرازیر می‌شود که این موضوع از سال 85 به بعد تشدید شده و یکی از دلایل اصلی گرد و خاک در شهرهای کشور محسوب می‌شود. در همین راستا پرفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران عنوان می‌کند «منشاء ریزگردهایی که تا 23 استان کشور را فرا می‌گیرد، کانون‌های خارجی است».

,
,

 

,


در منشاء داخلی نیز گرد و خاک در داخل کشور تشکیل می‌شود که علت آن از بین رفتن پوشش‌های گیاهی اطراف شهر، بیابان‌زایی، خشکسالی و ... است.

,
,

غلظت گرد و غبار 3 برابر حالت مجاز است

,

رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: با رسیدن میزان ذرات معلق به سه برابر حد مجاز، شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های سنندج و سقز در شرایط ناسالم قرار گرفت.

,

 

,

کژال حبیب‌زاده افزود: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کردستان، میزان گرد و غبار امروز یکشنبه افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: این وضعیت برای همه افراد بویژه کودکان، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن خطرناک است و مردم باید موارد ایمنی و بهداشتی را بدقت رعایت کنند.

,

 

,

 

,

حبیب‌زاده گفت: خارج نشدن از منزل، کاهش فعالیت بیماران قلبی و ریوی و مبتلا به آسم بویژه در فضای باز، کاهش فعالیت‌های بدنی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از رفتارهای تاکید شده در وضعیت هشدار آلودگی هواست.

,

 

,


با توجه به در پیش بودن فصل گرما، هجوم ریز گردها به آسمان استان‌های غربی در ماه‌های پیش رو محتمل است و به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها راه‌حل، کنار آمدن با معضل ریز گردها است.

,
,

 

,


حال باید دید در چه زمانی برای رفع این معضل که گویی تمامی ندارد چاره‌ای اندیشیده خواهد شد.

,
,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه