اخبار داغ

سرپرست ایرانی هیأت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان خبر داد

کشف تونل دوران میانی اسلام در معدن چهرآباد زنجان/ ادامه فصل مشترک کاوش زنجان و آلمان تا اواخر خرداد

کشف تونل دوران میانی اسلام در معدن چهرآباد زنجان/ ادامه فصل مشترک کاوش زنجان و آلمان تا اواخر خرداد
سرپرست ایرانی هیأت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان از کشف تونل بزرگ دوران میانی اسلام در معدن چهرآباد زنجان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا; ابوالفضل  عالی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چهارمین فصل کاوش باستان‌شناسی هیأت مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان از فروردین‌ماه از سرگرفته شده و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده این فصل از پژوهش در معدن چهرآباد تا خردادماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود: هیأت باستان‌شناسی شامل باستانشناسان و متخصصین مختلف ایرانی و آلمانی هستند که برای چهارمین فصل پژوهش در معدن نمک حضور یافته و در زمینه مطالعات باستانشناسی کهن و برخی علوم میان رشته‌ای فعالیت خواهند کرد.

,

سرپرست ایرانی هیأت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان فعالیت تیم باستان شناسی در این محوطه را در ادامه پژوهش‌هایی دانست که از چندین سال پیش آغاز شده است و گفت: در فصل سوم پژوهش که در پائیز سال گذشته انجام یافت، بخش‌هایی از محدوده تاریخی معدن نمک شامل آثار معدنی دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی مورد کاوش قرار گرفت.

,

 

,

 *در جستجوی شناسایی قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک

,  *در جستجوی شناسایی قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک,

عالی یادآور شد: در این فصل نیز همچون فصل گذشته ادامه کاوش عمقی در محدوده کاوش شده در سال‌های پیش برای بدست آوردن آگاهی بیشتر از قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک در چهرآباد و نیز افزایش دانسته‌ها از معدن‌کاوی نمک در دوره هخامنشی و ساسانی خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه در فصول گذشته همچنان لایه‌های مربوط به معدن‌کاوی دوره هخامنشی در زیر سطحی که مردان نمکی کشف شده‌اند، ادامه دارد، تصریح کرد: حفاری باستان‌شناختی با هدف روشن ساختن جزئیات معدن‌کاوی دوره هخامنشی و کشف آثار احتمالی پیش از این دوره مد نظر قرار خواهد گرفت. 

,

سرپرست ایرانی هیأت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان ادامه داد: با توجه به این که در فصل گذشته عملیات گسترده ژئوفیزیکی در بخشی بزرگی از گنبد نمکی موسوم به دوزلاخ (معدن نمک چهرآباد) انجام یافت و اطلاعات جالب توجهی از ساختار زمین‌شناختی و محدوده فعالیت معدنکاوی کهن به دست آمد، لذا در این فصل از کاوش از نتایج پژوهش‌های ژئوالکتریک نیز بهره گرفته خواهد شد.

,

عالی معدن نمک چهرآباد را تنها معدن تاریخی شناخته شده از دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی در ایران دانست و افزود: اهمیت و شهرت آن نه تنها به دلیل دارا بودن آثار معدنکاوی از ایران پیش و پس از اسلام است، بلکه یافته‌های ارزشمند و منحصر به فرد آن از جمله بقایای 6 مومیایی طبیعی انسانی و شمار زیادی اشیا از جنس مواد آلی از جمله پارچه، چرم، چوب، و... بر اهمیت آن افزوده است.

,

وی افزود: طی 15 روز کاوش فصل جدید، بخش‌های مختلف محدوده کاوش شده در سال‌های گذشته، به منظور به دست آوردن اطلاعات بیشتر از معدن‌کاوی دوران باستان و نیز آگاهی از قدیمی‌ترین دوره استخراج نمک کاوش شد.

,

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه در برنامه امسال همچنان کاوش در لایه‌های مختلف مربوط به معدن‌کاوی دوره هخامنشی و دوره ساسانی ادامه دارد، گفت: همچون گذشته یافته‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های معدن‌کاوی به ویژه اشیای تهیه شده از مواد ارگانیک همچون یافته‌های گیاهی (دسته‌های چوبی ابزار، شاخه‌ها و بوته‌ها، بذرها، هسته میوه‌ها و ...)، بقایای جانوری، پوست و چرم و بافته‌های مختلف پشمی و پنبه‌ای به دست آمده است.

,

عالی از جالب‌ترین کشفیات این فصل کاوش را کشف تونلی بزرگ با چند فضای مرتبط با هم اعلام کرد که احتمالا مربوط به دوران میانی اسلام( سلجوقی) است و افزود: فضاهای جدید مکشوفه که در دل کوه کنده شده‌اند در طی چند روز گذشته مشخص شده و هنوز کاوش و پژوهش چندانی در آن انجام نیافته است.

,

وی اظهار داشت: تونل یاد شده در بخش شمال غرب محدوده کاوش شده در سال‌های گذشته قرار دارد و طبق مشاهدات اولیه و بررسی اشیای مکشوفه از داخل فضاهای مختلف آن، احتمالا تونل در دوره سلجوقی مورد استفاده معدن‌کاران بوده و در دوره‌ای که هنوز مشخص نیست، به دلیل ریزش بخش‌هایی از آن فرو ریخته و تخریب شده است. 

,

سرپرست ایرانی هیأت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان تصریح کرد: در صورت قطعی شدن قدمت تونل تازه کشف شده، برای نخستین بار مدارکی از استخراج نمک و حضور معدن‌کاران دوران میانی اسلام در معدن نمک چهرآباد( دوزلاخ) دیده می‌شود.

,

عالی ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی در معدن نمک چهرآباد زنجان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه