اخبار داغ

معرفی مقاله؛

چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی

چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی
قربانعلی جعفری با ارائه مقاله ای در خصوص نقش تعارض احساسات زنانه با روحیه جهادی در اولین دوره از مسابقات مقاله نویسی «لشگر فرشتگان» با محوریت الگوی سوم زنان که به همت بسیج زنان کشور برگزار شد، توانست رتبه سوم این مسابقه را کسب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «بسیج زنان کشور»؛ با ظهور موج های فمنیستی در جهت احقاق حقوق زنان در غرب، ارتعاش این حرکت ها به کشورهای آسیایی هم رسید و زنان  که تا آن زمان به دور از جامعه نگه داشته می شدند و منزلت آنان هرچه بالاتر می رفت، از جامعه دورتر می شدند، با الگوی جدیدی مواجه شدند که به زنان نگاه دیگری داشت و حضور زنان در جامعه را بسیار با اهمیت و البته در شرایط خاص می پسندید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بسیج زنان کشور,

این الگو از زنان غربی نگاه ابزاری به زن را شکل داد و زنان در قالب مبلغان اجناس و کارگران کم قیمت اما در زرورق حضور در جامعه از خانه ها بیرون آمدند، ولی این زرورق چندان نتوانست هویت اصلی بهره کشی از زن را پنهان کند و زنان جهان که با ایدئولوژی و فرهنگ فمنیست و اهداف آن آشنا شدند در یافتن الگوی دیگری کوشیدند، الگویی که نه مانند زن شرقی دور از جامعه نگه داشته شده و منفعل است و نه مثل زن غربی حضورش با بهره کشی همراه است، الگوی سوم!

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت اولین کنگره هفت هزار زن شهید کشور ارسال داشتند، برای نخستین بار و در تاریخ 15 اسفند 91 الگوی سوم را که همان زنان مسلمان انقلابی ایران هستند، معرفی کرد، بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به منظور شناساندن این الگو در بین قشر فرهیخته و دانشگاهی در سال 1393 مسابقه مقاله نویسی با عنوان «لشگر فرشتگان» را با محوریت تبیین الگوی سوم برگزار کرد.

قربانعلی جعفری کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، با مقاله «چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی» در این مسابقه توانست رتبه سوم را کسب کند.

جعفری در خلاصه این مقاله آورده است: فعالیت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تا کنون از واقعیت های غیرقابل انکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به مظنظور دفاع از جان خیوش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر(ص) انجام شده، مخالفتی ابراز نشده است.

پیامبر اسلام(ص) در دو جنگ تبوک و احد از زنان در جهاد استفاده کرد. از همان صدر اسلام، زنان شهادت طلب و ایثارگر حتی در بحرانی ترین شرایط از ذیل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگری های زینب(س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بین کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوه ای از روح شهادت طلبی در زنان مسلمان است.

زنان ایران نیز به تاثی از زنان صدر اسلام همچون زهرای اطهر(س) و زینب کبری(س) از همان ابتدای ورود اسلام در این مرز و بوم گرفته تا دوران حمله مغولان که سربداران نمونه ای از دلاوری های ایرانیان است و سپس ایستادگی در برابر حملات روم شرقی که توسط شیعیان صوفی هرچند در بار اول شکست خوردند اما شهادت زنان در میدان جنگ چنان هراسی به اندام دشمن انداخت که در جنگ های بعدی پی در پی شکست را پذیرفتند.

همچنین در دوران مشروطه زنان ایرانی با شکستن قلیان ها چنان ترسی بر اندام انگلیسی ها انداختند که سریع پا پس کشیده و قرارداد تنباکو را لغو کردند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با شروع انقلاب در سال 1342 و در اوج زمان انقلاب یعنی چندسال قبل از پیروزی، زنان و ختران ایرانی همچون برادران خود بلکه مستحکم تر از آنان در زیر شکنجه های دژخیم ساواک چنان مقاومتی از خود نشان دادند که رژیم منحوس پهلوی را کمر شکستند و حامیانشان را مایوس کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز زنان پا به پای مردان از کردستان گرفته که نمونه بارز آن شهیده فوزیه شیردل، تا شمال کشور که شهیده سیده طاهره هاشمی از نمونه های دیگر می باشد، و همچنین در سایر نقاط کشور همچون خورشید درخشان به این انقلاب گرما می بخشیدند و با خون خود این نهال نوپا را سیراب می کردند.

در طی هشت سال جنگ تحمیلی هم از نبرد در خرمشهر گرفته تا مقاومت و شجاعت زنان سوسنگرد، بستان، آبادان و همچنین دزفول که با توجه به بمباران شدیدی که این شهر می شد مردم شهر را ترک نکردند و دشمن را به ستوه آورده بودند. در دوران سازندگی و پیشرفت نیز دست از مقاومت نکشیده و همچنان آماده جانفشانی هستند.

با توجه به احادیث و روایات، همچنین نظر دانشمندان روانشناسی، احساسات لطیف زنانه نه تنها با روحیه جهادی و شهادت زنان تعارض ندارد، بلکه در همه زنان از جمله زنان مسلمان، خصوصا ایرانی باعث می شود عواطف لطیفشان کاستی هایی که نسبت به مردان دارند را نیز جبران کند، چون سبب افزایش ایمان و تقوای الهی آنان می شود و از این رو روح و جسم زنان ایرانی از بدو ورود اسلام به ایران با ایثار، جهاد و شهادت عجین شده و از 1400 سال پیش تاکنون کماکن این راه را ادامه دادند و همواره در کنار مردان خود و گاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادت طلبی سربلند بیرون آمده اند.

این مقاله با 17 منبع فارسی و 3 تارنمای اینترنتی در ابعاد مختلف به بررسی حضور زنانه در عرصه جهاد پرداخته است.

انتهای پیام/

,

این الگو از زنان غربی نگاه ابزاری به زن را شکل داد و زنان در قالب مبلغان اجناس و کارگران کم قیمت اما در زرورق حضور در جامعه از خانه ها بیرون آمدند، ولی این زرورق چندان نتوانست هویت اصلی بهره کشی از زن را پنهان کند و زنان جهان که با ایدئولوژی و فرهنگ فمنیست و اهداف آن آشنا شدند در یافتن الگوی دیگری کوشیدند، الگویی که نه مانند زن شرقی دور از جامعه نگه داشته شده و منفعل است و نه مثل زن غربی حضورش با بهره کشی همراه است، الگوی سوم!

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت اولین کنگره هفت هزار زن شهید کشور ارسال داشتند، برای نخستین بار و در تاریخ 15 اسفند 91 الگوی سوم را که همان زنان مسلمان انقلابی ایران هستند، معرفی کرد، بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به منظور شناساندن این الگو در بین قشر فرهیخته و دانشگاهی در سال 1393 مسابقه مقاله نویسی با عنوان «لشگر فرشتگان» را با محوریت تبیین الگوی سوم برگزار کرد.

قربانعلی جعفری کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، با مقاله «چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی» در این مسابقه توانست رتبه سوم را کسب کند.

جعفری در خلاصه این مقاله آورده است: فعالیت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تا کنون از واقعیت های غیرقابل انکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به مظنظور دفاع از جان خیوش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر(ص) انجام شده، مخالفتی ابراز نشده است.

پیامبر اسلام(ص) در دو جنگ تبوک و احد از زنان در جهاد استفاده کرد. از همان صدر اسلام، زنان شهادت طلب و ایثارگر حتی در بحرانی ترین شرایط از ذیل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگری های زینب(س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بین کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوه ای از روح شهادت طلبی در زنان مسلمان است.

زنان ایران نیز به تاثی از زنان صدر اسلام همچون زهرای اطهر(س) و زینب کبری(س) از همان ابتدای ورود اسلام در این مرز و بوم گرفته تا دوران حمله مغولان که سربداران نمونه ای از دلاوری های ایرانیان است و سپس ایستادگی در برابر حملات روم شرقی که توسط شیعیان صوفی هرچند در بار اول شکست خوردند اما شهادت زنان در میدان جنگ چنان هراسی به اندام دشمن انداخت که در جنگ های بعدی پی در پی شکست را پذیرفتند.

همچنین در دوران مشروطه زنان ایرانی با شکستن قلیان ها چنان ترسی بر اندام انگلیسی ها انداختند که سریع پا پس کشیده و قرارداد تنباکو را لغو کردند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با شروع انقلاب در سال 1342 و در اوج زمان انقلاب یعنی چندسال قبل از پیروزی، زنان و ختران ایرانی همچون برادران خود بلکه مستحکم تر از آنان در زیر شکنجه های دژخیم ساواک چنان مقاومتی از خود نشان دادند که رژیم منحوس پهلوی را کمر شکستند و حامیانشان را مایوس کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز زنان پا به پای مردان از کردستان گرفته که نمونه بارز آن شهیده فوزیه شیردل، تا شمال کشور که شهیده سیده طاهره هاشمی از نمونه های دیگر می باشد، و همچنین در سایر نقاط کشور همچون خورشید درخشان به این انقلاب گرما می بخشیدند و با خون خود این نهال نوپا را سیراب می کردند.

در طی هشت سال جنگ تحمیلی هم از نبرد در خرمشهر گرفته تا مقاومت و شجاعت زنان سوسنگرد، بستان، آبادان و همچنین دزفول که با توجه به بمباران شدیدی که این شهر می شد مردم شهر را ترک نکردند و دشمن را به ستوه آورده بودند. در دوران سازندگی و پیشرفت نیز دست از مقاومت نکشیده و همچنان آماده جانفشانی هستند.

با توجه به احادیث و روایات، همچنین نظر دانشمندان روانشناسی، احساسات لطیف زنانه نه تنها با روحیه جهادی و شهادت زنان تعارض ندارد، بلکه در همه زنان از جمله زنان مسلمان، خصوصا ایرانی باعث می شود عواطف لطیفشان کاستی هایی که نسبت به مردان دارند را نیز جبران کند، چون سبب افزایش ایمان و تقوای الهی آنان می شود و از این رو روح و جسم زنان ایرانی از بدو ورود اسلام به ایران با ایثار، جهاد و شهادت عجین شده و از 1400 سال پیش تاکنون کماکن این راه را ادامه دادند و همواره در کنار مردان خود و گاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادت طلبی سربلند بیرون آمده اند.

این مقاله با 17 منبع فارسی و 3 تارنمای اینترنتی در ابعاد مختلف به بررسی حضور زنانه در عرصه جهاد پرداخته است.

انتهای پیام/

,

این الگو از زنان غربی نگاه ابزاری به زن را شکل داد و زنان در قالب مبلغان اجناس و کارگران کم قیمت اما در زرورق حضور در جامعه از خانه ها بیرون آمدند، ولی این زرورق چندان نتوانست هویت اصلی بهره کشی از زن را پنهان کند و زنان جهان که با ایدئولوژی و فرهنگ فمنیست و اهداف آن آشنا شدند در یافتن الگوی دیگری کوشیدند، الگویی که نه مانند زن شرقی دور از جامعه نگه داشته شده و منفعل است و نه مثل زن غربی حضورش با بهره کشی همراه است، الگوی سوم!

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت اولین کنگره هفت هزار زن شهید کشور ارسال داشتند، برای نخستین بار و در تاریخ 15 اسفند 91 الگوی سوم را که همان زنان مسلمان انقلابی ایران هستند، معرفی کرد، بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به منظور شناساندن این الگو در بین قشر فرهیخته و دانشگاهی در سال 1393 مسابقه مقاله نویسی با عنوان «لشگر فرشتگان» را با محوریت تبیین الگوی سوم برگزار کرد.

قربانعلی جعفری کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، با مقاله «چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی» در این مسابقه توانست رتبه سوم را کسب کند.

جعفری در خلاصه این مقاله آورده است: فعالیت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تا کنون از واقعیت های غیرقابل انکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به مظنظور دفاع از جان خیوش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر(ص) انجام شده، مخالفتی ابراز نشده است.

پیامبر اسلام(ص) در دو جنگ تبوک و احد از زنان در جهاد استفاده کرد. از همان صدر اسلام، زنان شهادت طلب و ایثارگر حتی در بحرانی ترین شرایط از ذیل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگری های زینب(س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بین کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوه ای از روح شهادت طلبی در زنان مسلمان است.

زنان ایران نیز به تاثی از زنان صدر اسلام همچون زهرای اطهر(س) و زینب کبری(س) از همان ابتدای ورود اسلام در این مرز و بوم گرفته تا دوران حمله مغولان که سربداران نمونه ای از دلاوری های ایرانیان است و سپس ایستادگی در برابر حملات روم شرقی که توسط شیعیان صوفی هرچند در بار اول شکست خوردند اما شهادت زنان در میدان جنگ چنان هراسی به اندام دشمن انداخت که در جنگ های بعدی پی در پی شکست را پذیرفتند.

همچنین در دوران مشروطه زنان ایرانی با شکستن قلیان ها چنان ترسی بر اندام انگلیسی ها انداختند که سریع پا پس کشیده و قرارداد تنباکو را لغو کردند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با شروع انقلاب در سال 1342 و در اوج زمان انقلاب یعنی چندسال قبل از پیروزی، زنان و ختران ایرانی همچون برادران خود بلکه مستحکم تر از آنان در زیر شکنجه های دژخیم ساواک چنان مقاومتی از خود نشان دادند که رژیم منحوس پهلوی را کمر شکستند و حامیانشان را مایوس کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز زنان پا به پای مردان از کردستان گرفته که نمونه بارز آن شهیده فوزیه شیردل، تا شمال کشور که شهیده سیده طاهره هاشمی از نمونه های دیگر می باشد، و همچنین در سایر نقاط کشور همچون خورشید درخشان به این انقلاب گرما می بخشیدند و با خون خود این نهال نوپا را سیراب می کردند.

در طی هشت سال جنگ تحمیلی هم از نبرد در خرمشهر گرفته تا مقاومت و شجاعت زنان سوسنگرد، بستان، آبادان و همچنین دزفول که با توجه به بمباران شدیدی که این شهر می شد مردم شهر را ترک نکردند و دشمن را به ستوه آورده بودند. در دوران سازندگی و پیشرفت نیز دست از مقاومت نکشیده و همچنان آماده جانفشانی هستند.

با توجه به احادیث و روایات، همچنین نظر دانشمندان روانشناسی، احساسات لطیف زنانه نه تنها با روحیه جهادی و شهادت زنان تعارض ندارد، بلکه در همه زنان از جمله زنان مسلمان، خصوصا ایرانی باعث می شود عواطف لطیفشان کاستی هایی که نسبت به مردان دارند را نیز جبران کند، چون سبب افزایش ایمان و تقوای الهی آنان می شود و از این رو روح و جسم زنان ایرانی از بدو ورود اسلام به ایران با ایثار، جهاد و شهادت عجین شده و از 1400 سال پیش تاکنون کماکن این راه را ادامه دادند و همواره در کنار مردان خود و گاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادت طلبی سربلند بیرون آمده اند.

این مقاله با 17 منبع فارسی و 3 تارنمای اینترنتی در ابعاد مختلف به بررسی حضور زنانه در عرصه جهاد پرداخته است.

انتهای پیام/

,

این الگو از زنان غربی نگاه ابزاری به زن را شکل داد و زنان در قالب مبلغان اجناس و کارگران کم قیمت اما در زرورق حضور در جامعه از خانه ها بیرون آمدند، ولی این زرورق چندان نتوانست هویت اصلی بهره کشی از زن را پنهان کند و زنان جهان که با ایدئولوژی و فرهنگ فمنیست و اهداف آن آشنا شدند در یافتن الگوی دیگری کوشیدند، الگویی که نه مانند زن شرقی دور از جامعه نگه داشته شده و منفعل است و نه مثل زن غربی حضورش با بهره کشی همراه است، الگوی سوم!

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت اولین کنگره هفت هزار زن شهید کشور ارسال داشتند، برای نخستین بار و در تاریخ 15 اسفند 91 الگوی سوم را که همان زنان مسلمان انقلابی ایران هستند، معرفی کرد، بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به منظور شناساندن این الگو در بین قشر فرهیخته و دانشگاهی در سال 1393 مسابقه مقاله نویسی با عنوان «لشگر فرشتگان» را با محوریت تبیین الگوی سوم برگزار کرد.

قربانعلی جعفری کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، با مقاله «چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی» در این مسابقه توانست رتبه سوم را کسب کند.

جعفری در خلاصه این مقاله آورده است: فعالیت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تا کنون از واقعیت های غیرقابل انکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به مظنظور دفاع از جان خیوش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر(ص) انجام شده، مخالفتی ابراز نشده است.

پیامبر اسلام(ص) در دو جنگ تبوک و احد از زنان در جهاد استفاده کرد. از همان صدر اسلام، زنان شهادت طلب و ایثارگر حتی در بحرانی ترین شرایط از ذیل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگری های زینب(س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بین کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوه ای از روح شهادت طلبی در زنان مسلمان است.

زنان ایران نیز به تاثی از زنان صدر اسلام همچون زهرای اطهر(س) و زینب کبری(س) از همان ابتدای ورود اسلام در این مرز و بوم گرفته تا دوران حمله مغولان که سربداران نمونه ای از دلاوری های ایرانیان است و سپس ایستادگی در برابر حملات روم شرقی که توسط شیعیان صوفی هرچند در بار اول شکست خوردند اما شهادت زنان در میدان جنگ چنان هراسی به اندام دشمن انداخت که در جنگ های بعدی پی در پی شکست را پذیرفتند.

همچنین در دوران مشروطه زنان ایرانی با شکستن قلیان ها چنان ترسی بر اندام انگلیسی ها انداختند که سریع پا پس کشیده و قرارداد تنباکو را لغو کردند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با شروع انقلاب در سال 1342 و در اوج زمان انقلاب یعنی چندسال قبل از پیروزی، زنان و ختران ایرانی همچون برادران خود بلکه مستحکم تر از آنان در زیر شکنجه های دژخیم ساواک چنان مقاومتی از خود نشان دادند که رژیم منحوس پهلوی را کمر شکستند و حامیانشان را مایوس کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز زنان پا به پای مردان از کردستان گرفته که نمونه بارز آن شهیده فوزیه شیردل، تا شمال کشور که شهیده سیده طاهره هاشمی از نمونه های دیگر می باشد، و همچنین در سایر نقاط کشور همچون خورشید درخشان به این انقلاب گرما می بخشیدند و با خون خود این نهال نوپا را سیراب می کردند.

در طی هشت سال جنگ تحمیلی هم از نبرد در خرمشهر گرفته تا مقاومت و شجاعت زنان سوسنگرد، بستان، آبادان و همچنین دزفول که با توجه به بمباران شدیدی که این شهر می شد مردم شهر را ترک نکردند و دشمن را به ستوه آورده بودند. در دوران سازندگی و پیشرفت نیز دست از مقاومت نکشیده و همچنان آماده جانفشانی هستند.

با توجه به احادیث و روایات، همچنین نظر دانشمندان روانشناسی، احساسات لطیف زنانه نه تنها با روحیه جهادی و شهادت زنان تعارض ندارد، بلکه در همه زنان از جمله زنان مسلمان، خصوصا ایرانی باعث می شود عواطف لطیفشان کاستی هایی که نسبت به مردان دارند را نیز جبران کند، چون سبب افزایش ایمان و تقوای الهی آنان می شود و از این رو روح و جسم زنان ایرانی از بدو ورود اسلام به ایران با ایثار، جهاد و شهادت عجین شده و از 1400 سال پیش تاکنون کماکن این راه را ادامه دادند و همواره در کنار مردان خود و گاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادت طلبی سربلند بیرون آمده اند.

این مقاله با 17 منبع فارسی و 3 تارنمای اینترنتی در ابعاد مختلف به بررسی حضور زنانه در عرصه جهاد پرداخته است.

انتهای پیام/

,

این الگو از زنان غربی نگاه ابزاری به زن را شکل داد و زنان در قالب مبلغان اجناس و کارگران کم قیمت اما در زرورق حضور در جامعه از خانه ها بیرون آمدند، ولی این زرورق چندان نتوانست هویت اصلی بهره کشی از زن را پنهان کند و زنان جهان که با ایدئولوژی و فرهنگ فمنیست و اهداف آن آشنا شدند در یافتن الگوی دیگری کوشیدند، الگویی که نه مانند زن شرقی دور از جامعه نگه داشته شده و منفعل است و نه مثل زن غربی حضورش با بهره کشی همراه است، الگوی سوم!

,

رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت اولین کنگره هفت هزار زن شهید کشور ارسال داشتند، برای نخستین بار و در تاریخ 15 اسفند 91 الگوی سوم را که همان زنان مسلمان انقلابی ایران هستند، معرفی کرد، بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به منظور شناساندن این الگو در بین قشر فرهیخته و دانشگاهی در سال 1393 مسابقه مقاله نویسی با عنوان «لشگر فرشتگان» را با محوریت تبیین الگوی سوم برگزار کرد.

,

قربانعلی جعفری کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، با مقاله «چگونگی حل تعارض احساسات لطیف زنانه با روحیه جهادی و شهادت زن مجاهد مسلمان ایرانی» در این مسابقه توانست رتبه سوم را کسب کند.

,

جعفری در خلاصه این مقاله آورده است: فعالیت زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تا کنون از واقعیت های غیرقابل انکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به مظنظور دفاع از جان خیوش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر(ص) انجام شده، مخالفتی ابراز نشده است.

,

پیامبر اسلام(ص) در دو جنگ تبوک و احد از زنان در جهاد استفاده کرد. از همان صدر اسلام، زنان شهادت طلب و ایثارگر حتی در بحرانی ترین شرایط از ذیل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگری های زینب(س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بین کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوه ای از روح شهادت طلبی در زنان مسلمان است.

,

زنان ایران نیز به تاثی از زنان صدر اسلام همچون زهرای اطهر(س) و زینب کبری(س) از همان ابتدای ورود اسلام در این مرز و بوم گرفته تا دوران حمله مغولان که سربداران نمونه ای از دلاوری های ایرانیان است و سپس ایستادگی در برابر حملات روم شرقی که توسط شیعیان صوفی هرچند در بار اول شکست خوردند اما شهادت زنان در میدان جنگ چنان هراسی به اندام دشمن انداخت که در جنگ های بعدی پی در پی شکست را پذیرفتند.

,

همچنین در دوران مشروطه زنان ایرانی با شکستن قلیان ها چنان ترسی بر اندام انگلیسی ها انداختند که سریع پا پس کشیده و قرارداد تنباکو را لغو کردند. در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با شروع انقلاب در سال 1342 و در اوج زمان انقلاب یعنی چندسال قبل از پیروزی، زنان و ختران ایرانی همچون برادران خود بلکه مستحکم تر از آنان در زیر شکنجه های دژخیم ساواک چنان مقاومتی از خود نشان دادند که رژیم منحوس پهلوی را کمر شکستند و حامیانشان را مایوس کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز زنان پا به پای مردان از کردستان گرفته که نمونه بارز آن شهیده فوزیه شیردل، تا شمال کشور که شهیده سیده طاهره هاشمی از نمونه های دیگر می باشد، و همچنین در سایر نقاط کشور همچون خورشید درخشان به این انقلاب گرما می بخشیدند و با خون خود این نهال نوپا را سیراب می کردند.

,

در طی هشت سال جنگ تحمیلی هم از نبرد در خرمشهر گرفته تا مقاومت و شجاعت زنان سوسنگرد، بستان، آبادان و همچنین دزفول که با توجه به بمباران شدیدی که این شهر می شد مردم شهر را ترک نکردند و دشمن را به ستوه آورده بودند. در دوران سازندگی و پیشرفت نیز دست از مقاومت نکشیده و همچنان آماده جانفشانی هستند.

,

با توجه به احادیث و روایات، همچنین نظر دانشمندان روانشناسی، احساسات لطیف زنانه نه تنها با روحیه جهادی و شهادت زنان تعارض ندارد، بلکه در همه زنان از جمله زنان مسلمان، خصوصا ایرانی باعث می شود عواطف لطیفشان کاستی هایی که نسبت به مردان دارند را نیز جبران کند، چون سبب افزایش ایمان و تقوای الهی آنان می شود و از این رو روح و جسم زنان ایرانی از بدو ورود اسلام به ایران با ایثار، جهاد و شهادت عجین شده و از 1400 سال پیش تاکنون کماکن این راه را ادامه دادند و همواره در کنار مردان خود و گاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادت طلبی سربلند بیرون آمده اند.

,

این مقاله با 17 منبع فارسی و 3 تارنمای اینترنتی در ابعاد مختلف به بررسی حضور زنانه در عرصه جهاد پرداخته است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه