اخبار داغ

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان:

قدمت ۲ هزار و پانصد ساله قبرستان گشت/حوزه علمیه این شهرستان قدیمی ترین حوزه علمیه سراوان

قدمت ۲ هزار و پانصد ساله قبرستان گشت/حوزه علمیه این شهرستان قدیمی ترین حوزه علمیه سراوان
مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان گفت: قبرستان شهر گشت از زمان دوره اشکانی و ساسانی است و در حدود 2هزار و پانصد سال قدمت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شستون، شهرگشت ما بین دو شهرستان سراوان و خاش و در مسیر جاده ایی این دو شهر قرار دارد. از طرف جنوب شرقی به شهرستان سراوان با مسافت ۶۵ کیلو متر و از طرف شمال غربی به شهرستان خاش با مسافت ۹۵ کیلو متر محدود است، در طول جغرافیایی ۶۱ درجه و ۵۷ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۴۷ دقیقه شرقی قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۵۰متر است، جمعیت کلی شهر گشت در حدود بیش از ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,

محمدعظیم بارک زایی مسئول موزه بمحلی و مردم شناسی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون گفت: شهر گشت با توجه با آثاری که در آن قرار دارد یک شهر تاریخی و باستانی است و از قدمت زیادی برخوردار می باشد.

, شستون,

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قبرستان شهر گشت از زمان دوره اشکانی و ساسانی است و در حدود 2هزار و پانصد سال قدمت دارد.

,

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان با اشاره به تپه نمکی گشت تصریح کرد: مردم در زمان ها درو آب چشمه را جمع آوری و خشک می کردند و از آن به عنوان نمک طعام استفاده می کردند.

,

وی با اشاره به سنگ نگاره های بندیک و رزک شهر گشت اذعان داشت: این سنگ نگاره ها مانند سنگ نگاره سراوان هستند و مربوط به هزاره هشتم قبل از میلاد می باشند.

,

بارک زایی با بیان اینکه چشمه گشت از جاذبه ها و آثار طبیعی این شهر است، اظهار داشت: آب کشاورزی این شهر از دو قنات قدیمی و پر آب تامین می‌شود.

,

وی با بیان اینکه حوزه علمیه گشت جز اولین حوزه های علمیه شهرستان سراوان محسوب می شود، افزود: اکثریت ساکنین این شهر دارای قومیت بلوچ هستند که طایفه حسین بر و ریگی در زندگی می کنند و از هوش بالایی برخوردار می باشند.

,

مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان در پایان گفت: قبرستان قدیمی گشت تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سراوان قرار دارد و با توجه به آثار تاریخی فراوان دارای تاریخچه کهنی می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه