اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

غارت گونه‌های کمیاب گیاهی توسط سودجویان/ زنگ خطر مدتهاست به صدا در آمد

غارت گونه‌های کمیاب گیاهی توسط سودجویان/ زنگ خطر مدتهاست به صدا در آمد
هر سال با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع شهرستان ساوه برداشت بی رویه آن‌ها توسط برخی افراد سودجوانجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با آمدن بهار تمام مراتع، دشتها و کوه‌های ساوه  زیبایی خاص و منحصر به فردی را شاهد خواهد بود، جالب است بدانید تاکنون ۲۱ گونه از انواع گیاهان دارویی در شهرستان ساوه شناسایی شده است که  این گیاهان شامل باریجه، مریم گلی، بومادران، آنقوزه، آویشن، ریواس، سلمه تره و شاهدانه است.

آشنایی با قارچ دنبلان کوهی

دنبلان کوهی گیاهی است از شاخه قارچ های کیسه ای و از زیر شاخه قارچ های فنجانی که از تیره دنبلانان می باشد. دنبلان در رده پزیزومیست و راسته پزیزالس جای دارد. رنگ دنبلان کوهی در گونه های متفاوت از قرمز تیره تا بنفش، خاکستری،سفید و سیاه دیده می شود. دنبلان، قارچی زیر زمینی است که مصرف خوراکی در صنایع غذایی دارد. دنبلان کوهی سیاه از انواع لذیذتر قارچ است که در طبیعت به صورت خودرو رشد می کند.

به لحاظ شکل ظاهری، دنبلان کوهی شباهت بسیاری با سیب زمینی دارد ولی هم خواص قارچ دنبلان و هم قیمت دنبلان کوهی بسیار بیشتر از سیب زمینی است. دنبلان کوهی در طبیعت به اندازه های کوچک و بزرگ دیده می شود و همه قارچ ها به یک اندازه مشخص رشد نمی کنند. کشت قارچ دنبلان زیرزمینی خوراکی (توبر) منجر به برداشت گونه بزرگ تر می شود.

مهدی فرقانی پور مدیر عامل سازمان مردم نهاد دوستداران طبیعت ساوه و زرندیه در گفتگویی اظهار داشت: گیاهان دارویی، خوراکی و قارچ‌های طبیعی و گران قیمت طبیعت ساوه و زرندیه متاسفانه توسط افراد غیربومی غارت می‌شود و ادامه این روند زنگ هشداری برای حیات گونه های کمیاب گیاهی است.

 وی با اشاره به رویش گیاهان کمیاب در این منطقه افزود: بالامبو یکی از گیاهان باارزش این منطقه است که در ارتفاعات بخش نوبران و خرقان می‌روید ولی برداشت بیش از اندازه بخصوص توسط افراد غیرمحلی و غیردلسوز موجب کاهش هر ساله آن می شود.

فرقانی پور در ادامه با بیان اینکه متاسفانه هرسال، بهره برداری بی رویه و سود جویانه از منابع طبیعی و سرمایه های ملی بیشتر می شود که اثرش را سال های آینده می بینند، گفت: زمین با دیدن دست و دلبازی آسمان، خودی نشان می‌دهد و هر چه دارد را به تازه ترین شکل ممکن تقدیم ساکنان طبیعت می‌کند، صحیح نیست انسان از این محبت، سواستفاده کند.

این دوستدار طبیعت درآمدزایی به قیمت نابودی طبیعت را خطرناک دانست و اظهار کرد: هجوم عده‌ای سودجو که غریبه با این اقلیم هستند و برداشت بی رویه جهت فروش این گیاه در شهرهای اطراف، سال به سال رو به افزایش است و طبیعتا این گونه افراد نه نگران انقراض گیاهان دارویی هستند و نه بقای زیستگاه‌های طبیعی منطقه ما برایشان مهم است و فقط به منافع شخصی خود می اندیشند.

برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی تخلف است

سهراب پاژنامه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه نیز در این باره گفت: برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در این شهرستان با توجه به خطر انقراض این گونه‌ها تخلف است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند زیرا رویشگاه این گونه ها محدود است و قابلیت کاشت زراعی ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از انقراض آنها، نظارت بر برداشت صحیح و بهره‌برداری اصولی از این گیاهان و همچنین جلوگیری از شیوه‌های نامناسب استفاده از این گونه‌های دارویی ضروری است، گفت: گیاه باریجه یا بالامبو به دلیل تثبیت بافت خاک و جلوگیری از شسته شدن بستر خاک در ارتفاعات، اهمیت بسیاری در حوزه آبخیزداری دارد و از طرفی جزو گیاهان دارویی مهم در عرصه‌ صادرات است.

وی با اشاره رویش ۵۰۰ گونه گیاهی در ساوه افزود: این شهرستان از تنوع گیاهی بالایی به دلیل شرایط اقلیمی متنوع، برخوردار است اما دخالت‌های انسانی و خشکسالی سال‌های اخیر خطر انقراض برخی از گونه‌های گیاهی را تشدید کرده است، به‌ویژه ۲۰ گونه‌ اصلی که دارای خاصیت خوراکی و دارویی هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه