اخبار داغ

جای خالی زنان در شورای شهر یاسوج / 11 کاندید زن از حضور در شورای شهر یاسوج بازماندند

جای خالی زنان در شورای شهر یاسوج / 11 کاندید زن از حضور در شورای شهر یاسوج بازماندند
زنان نیمی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند و در سالهای اخیر فعالیت در عرصه سیاسی را نیز در دستور کار قرار داده اند و برخی از انها نیز در پارلمان های محلی همچون شورای شهر راه یافته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، زنان نیمی از جمعیت 750 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند و در سالهای اخیر فعالیت در عرصه سیاسی را نیز در دستور کار قرار داده اند و برخی از انها نیز در پارلمان های محلی همچون شورای شهر راه یافته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

برخورداری از تحصیلات عالی و رشته های تخصصی تا مقطع دکتری برخی از کاندیداهای زن این انگیزه را برای آنها بوجود آورده است تا با استفاده از ان در کنار سایر تجربیاتی که در حرفه خود و جامعه کسب کرده اند آماده رقابت در عرصه سیاسی با رقبا شوند.

,

آنچه در انتخابات دوره پنجم شورای شهر یاسوج اتفاق افتاد این است که  کاندیداهای زن این دوره شهر یاسوج با وجود داشتن تحصیلات عالی و محبوبیت در حرفه خود در کنار تبلیغات مناسبی که در سطح رسانه ها و محیط داشتند اما هیچکدام بازهم نتوانستند حتی یک کرسی از کرسی های شورای شهر یاسوج را تصاحب کند و یا حد نصاب آرای لازم برای عضو علی الابدل را کسب کند که این امر نیازمند کالبدشکافی و تحلیل های زیادی است.

,

از ابتدای آغاز به کار شورای شهر در یاسوج تاکنون تنها یک زن ( زهرا زمانی) در دور چهارم  با اکثریت آرا توانست در این پارلمان حضور یابد و  در دور پنجم نیز زمانی نامزد انتخابات شد که نتوانست از میان رقبا کاری از پیش ببرد و از حضور در شورای شهر پنجم یاسوج بازماند.

,

 آزیتا حکمتی اصل چهره جدیدی که به دلیل قهرمانی در ورزش کینک بوکسینگ پا به عرصه انتخابات پنجمین دوره شهر یاسوج گذاشت اما در پایان نتوانست نیجه دلخواه را کسب کند.

,

حمیده زعیمی، معصومه رامی، طیبه نظری، زهرا عزیزپور، شیرین‌بانو زرین، الهه شیروانی، محبوبه آذرگشسب،اعظم السادات مرادی، مریم برهمن از دیگر بانوانی بودند که برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یاسوج بخت آزمایی کردند اما نتوانستند رقبای خود را شکست دهند تا اعضای شورای شهر یاسوج از بافتی کاملا مردانه تشکیل شود.

,
به گفته یک زن فعال فرهنگی و سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد علت اصلی عدم راه یابی بانوان در شورای شهر یاسوج این بود که اکثر افراد شرکت کننده از جامعه زنان بخش اعظم اتکاءشون به کلیشه های جنسیتی بود چون دیده بودند که دور قبل انتخابات شورای شهر در یاسوج این ترفند جواب داده است.
,
 
,
این کارشناس حوزه زنان و خانواده افزود: ولی متاسفانه این دوره عکس های آرایش کرده و دور ازشأن یک زن مسلمان و لر کارایی اش را از دست داده بود و نتوانست رای مردان و زنان این شهر رو به سمت خود جلب کنند.
,
 
,
 هر چند می توان نظر این کارشناس را تنها یک یا دو دلیل از عدم راهیابی زنان به شورای شهر عنوان کرد اما مسائل و مولفه های زیادی در این موضوع دخیل هستند که از جمله آنها باورناپذیری به توانمندی های بانوان، بافت قومی و قبیله ای در کهگیلویه و بویراحمد و رای دادن بر این اساس، ناشناخته بودن بانوان و نبود فعالیت چشمگیر انها در عرصه سیاست را می توان در این زمینه دخیل دانست.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه