اخبار داغ

گزارشی از بحران پیری در کشور؛

دود سیاست غلط جمعیت به چشم مردم می‌رود/ احتمال کاهش قدرت نظامی و اقتصادی در صورت بی‌توجهی مسئولین

دود سیاست غلط جمعیت به چشم مردم می‌رود/ احتمال کاهش قدرت نظامی و اقتصادی در صورت بی‌توجهی مسئولین
در سال‌های اخیر با کاهش نرخ فرزند آوری و افزایش میزان سالمندی کشور با بحران مواجه است که در دهه اخیر به صورت کامل با این بحران رو در رو خواهیم شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، پیری و سالخوردگی یکی از فرآیندهای طبیعی انسان و به دنبال آن جامعه است. علی الخصوص در دهه‌های  اخیر به دلیل کاهش نرخ فرزندآوری و بهبود شرایط بهداشت و افزایش امید به زندگی جمعیت سالخوردگان روبه افزایش است ایران نیز از قاعده این کشورها مستثنی نیست کشوری که تا همین یک دهه اخیر یک کشور جوان به شمار می‌رفت با سرعت قابل توجهی در حال از دست دادن این شهرت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در جامعه امروزی ایران با توجه به بهبود کیفیت بهداشت نسبت به دهه‌های اخیر و عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و تک فرزندی در بیشتر خانواده‌ها با یک بحران سالمندی در کشور روبرو هستیم که تا یک دهه اخیر جز کشورهای پیر محسوب خواهیم شد.

,

افزایش سالمندی یعنی کاهش رشد و توسعه اقتصادی

,

اولین معضل در این روند پیری کاهش رشد و توسعه اقتصادی است زیرا هر کشوری برای توسعه اقتصاد در وهله اول نیاز به منابع انسانی دارد و این منابع انسانی باید نیروهای جوان و تازه نفسی باشند که چرخ‌های اقتصاد را به کار می‌گیرند.

,

, ,

با افزایش میزان سالخوردگی نه تنها رشد اقتصادی با کاهش روبرو خواهد شد بلکه ممکن است طی چندین سال آتی نبود نیروی کار جای معضل بیکاری این روزها را بگیرد و این یعنی فاجعه‌ای بزرگتر از این روزها به صورتی که ممکن است مجبور شویم برای نیرو کار هم دست به واردات بزنیم!

,

عدم رشد جمعیت نتیجه سالخوردگی جامعه/ هشدار نسل ایرانی در خطر است

,

امروزه بر خلاف دهه‌های پنجاه و شصت و یا حتی هفتاد خانواده‌ها دیگر دغدغه فرزند آوری ندارند و دیگر وقتی خانواده جوانی چندین فرزند داشته باشند شاید به چشم یک الگوی ملی به آنها پرداخت شود درحالی که در نزدیکی دهه شصت اکثر خانواده‌ها علی رغم وجود جنگ و مشکلات مالی تمایل زیادی به فرزندآوری داشتند و جمعیت خانواده‌ها بسیار زیاد بود.

,

نسل جدید اما به طور محسوس با والدین خود متفاوت هستند بهانه مشکلات مالی، عدم وجود وقت کافی و بی‌حوصلگی از جمله دلایلی است که نسل جدید را از پذیرفتن شرایط به مانند قبل باز میدارد و موج عجیب تک فرزندی جامعه ایران را فرا گرفت است.

,

وجود مشکلات مسلما بر کسی پوشیده نیست اما سوال اصلی اینجاست که آیا مشکلات به شدت دهه شصت هست یا این‌ها تنها بهانه‌ای است برای توجیه شرایط فعلی خانواده‌ها؟ هشدار جدی که در این مورد باید به مردم داده شود این است که با ادامه چنین روند در چند دهه آتی نه تنها با جمعیت سالخورده‌ای روبرو خواهیم بود بلکه با رشد منفی جمعیت،نسل ایرانی رو به انقراض خواهد گذاشت و با ادامه همین سیاست شاید تنها یادی از ما باقی بماند!

,

هزینه‌ای که امروز برای فرزند آوری نمی‌پردازیم برای خانه سالمندان خواهیم پرداخت!

,

برخلاف فرزندان دهه شصتی که به علت جمعیت زیاد و فرهنگ موجود در آن سال‌ها فرزندان امروزی در چند دهه پیش رو حاضر نخواهند بود که از والدین خود مراقبت کنند، کودکانی که در انزوا و تنهایی بزرگ می‌شوند بدون شک برای دوران سالمندی پدر و مادر حوصله چندانی نخواهند داشت.

,

, ,

مشکلات امروزی که بخاطر آنها از فرزند آوری سرباز میزنیم گریبان خودمان را خواهد گرفت ودر دوران سالمندی باید هزینه‌هایی که برای فرزندآوری و روز پیری خرج می‌کردیم برای خانه سالمندان و تنهایی آنجا خرج کنیم. به نظر می‌رسد دود این فرهنگ غلط تک فرزندی علاوه بر جامعه ابتدا در چشم خود خانواده‌ها خواهد رفت زیرا در دوران سالمندی علاوه بر تنهایی باید هزینه‌های هنگفتی برای نگهداری پرداخت کنند.

,

کاهش جمعیت نخبه جوان یعنی سقوط علمی، اجتماعی و نظامی

,

افزایش سالخوردگی علاوه بر مشکلات فوق مشکلات بیشماری را نیز در پی خواهد داشت از جمله کاهش جمعیت نخبه جوان که کشور را با یک رکود علمی فاجعه بار مواجه خواهد کرد، از معیارهای قدرت یک کشور رشد علمی آن جامعه است اما با افزایش سالخوردگی این جمعیت کاهش می‌یابد و به تبع آن بار علمی جامعه نیز کاهش پیدا می‌کند.

,

از دیگر مشکلات این افزایش سالمندی کاهش قدرت نظامی است؛ زمانی که یک کشور با انبوه افراد سالخورده مواجه است برای کارهای نظامی و دفاعی با مشکل روبرو خواهد بود این یعنی تضعیف کشور و شکننده بودن امنیت کشور.

,

مشکلات فرهنگی و اجتماعی این افزایش سالمندی بسیار زیاد است اما باید به صورت اورژانسی این معضل بزرگ تحت عمل جراحی قرار بگیرد و علاوه بر فرهنگ سازی و آگاهی خانواده‌ها دولت مشوق‌‌های اقتصادی لازم را برای فرزندآوری تعیین کند تا بتوان با این بحران بزرگ مقابله کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه