اخبار داغ

یادداشت/

تاثیر فضاهای جمعی و عمومی بر تعاملات اجتماعی شهروندان

تاثیر فضاهای جمعی و عمومی بر تعاملات اجتماعی شهروندان
انسان ها همواره به دنبال ایجاد ارتباط با یکدیگر بوده اند چرا که نیاز به با جمع بودن و برقرار ارتباط با سایر افراد از جمله نیاز های بنیادی انسان می باشد؛ ماهیت بنیادی وی اجتماعی بودن را طلب می کرده است در همین راستا آنان اقدام به ایجاد فضاهایی جمعی برای پاسخگویی به نیاز خود کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تنگستان نما، انسان ها همواره به دنبال ایجاد ارتباط با یکدیگر بوده اند چرا که نیاز به با جمع بودن و برقرار ارتباط با سایر افراد از جمله نیاز های بنیادی انسان می باشد؛ ماهیت بنیادی وی اجتماعی بودن را طلب میکرده است در همین راستا آنان اقدام به ایجاد فضاهایی جمعی برای پاسخگویی به نیاز خود کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تنگستان نما,

چهره، شمایل، وکارکرد فضاهای جمعی با گذشت زمان دستخوش تغییرات فراوان شده است، چرا که عوامل گوناگونی بر روی آن اثر گذار بوده اند، به تدریج و با شدت گرفتن روابط، نیاز به فضا تشدید یافت.

,

, ,

در گذشته مکان های عمومی شامل بازار، تکیه ها، مسیر، مساجد، مراکز محلات و... مکان هایی برای برقراری ارتباط وگذران اوقات افراد بوده اند به تدریج و با پیشرفت هایی که در زمینه شهرسازی و صورت گرفت؛ بستر روابط اجتماعی شهروندان را دچار تغییرات فراوان نمود این فضاهاو روابط شکل جدید تری به خود گرفته اند.

,

خیابان ها، میادین و پارک های یک شهر فعالیت های انسانی را شکل می دهند.این فضاهای پویا در مقابل فضاهای ثابت و بی تحرک محل کارو سکونت اجزای اصلی وحیاتی یک شهر راتشکیل داده. شبکه های حرکت، مراکز ارتباطی، وفضاهای عمومی بازی وتفریح را در شهر تأمین می کنند.(بحرینی، 313، 1377)

,

, ,

بیشترین ارتباطات امروزه در این فضاها شکل میگیرد بیشترین تعامل و ارتباط در مسیر یا خیابان ها اتفاق می افتد.وجودفضاهایی برای تعامل و مراوده و پاسخ گویی به نیازهای مادی و روحی امری غیر قابل اجتناب است ,شهر اهرم با مساحت 476/2هکتار، دارای چهار پارک بعنوان فضای عمومی میباشد که از  وضعیت مطلوبی برخودار نیستند و برای داشتن پارک هایی موفق که بتوانند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند.

,

بعنوان یک فضای عمومی  نقش خود را به خوبی ایفا کنند می بایست علاوه برداشتن مبلمان خوب و مناسب و فضای سبز؛ توان پاسخگویی به تمامی مراجعین خود را داشته باشد و در واقع اصل همه شمولی فضا در آن رعایت شده باشد فضایی همه شمول است که بتواند استقبال کننده معلولین، سالمندان،بانوان، خردسالان و قشر جوان و.... باشند به جرات می توان گفت جوانان اهرمی اوقات فراغت خود را به ندرت در پارک های شهر خود سپری می کنند چرا که این پارک ها صرفا فضای سبز هستند و وسایل بازی برای کودکان که این دو نیز وضعیت مطلوبی ندارند نپرداختن و عدم بی توجهی به  اوقات فراغت  و سرگرمی و تفریح قشر جوان مشکلات فراوانی را در بلند مدت به دنبال خواهد داشت.

,

, ,

مسئولین در حوزه شهر و شهرسازی می بایست نگاهی دقیق تر به این امر داشته باشند و اقدام به چاره اندیشی نمایند با توجه به اینکه ما در شهر خود فضاها و مکان هایی  مناسب برای تفریح و سرگرمی نداریم و این امر برای بانوان بیشتر تشدید کننده ست, فضا و جو حاکم بر مکان های عمومی به  نحوی ست که امنیت روحی بانوان را تا حدودی کاهش می دهد که این مساله میبایست هنگام طراحی فضاهای شهری و عمومی لحاظ گردد، تعاملات و مراودات اجتماعی همانگونه که در بالا نیز اشاره شد صرفا در پارک ها ایجاد نمی شود پیاده روها، خیابان ها، مساجد و... نیز بستری هستند برای شکل گیری روابط بین شهروندان که متاسفانه وضعیت پیاده روها در شهر اهرم نیز چندان مطلوب نیستند عرض کم؛ کفسازی نامناسب، استفاده از آن بعنوان پارکینگ علی رغم کمبود فضا ازجمله مشکلات مربوط به پیاده رو ها هستند که در نگاهی گذرا بدان اشاره شد .

,

تمامی اینها نیازمند توجه بیشتر، دلسوزانه تر وتخصصی تر مسئولان شهری به شهر می باشد که به طور قطع مشارکت مردمی را نیز می طلبد.

,

******************
یادداشت: عاطفه جعفری
******************

,
,
,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه