اخبار داغ

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر:

خیران برای اموال و املاک اهدایی خود وقفنامه تنظیم کنند

خیران برای اموال و املاک اهدایی خود وقفنامه تنظیم کنند
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: مواردی داشته‌ایم که یک فرد نیکوکار، ملکی را برای یک موضوع خاص هدیه کرده اما وقفنامه تنظیم نکرده است و حالا دستگاه متولی، از این مکان به عنوان محل مسکونی کارمندان خود استفاده می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام صادق خلیلی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که خیران و نیکوکاران در عرصه‌های مختلف از جمله بخش سلامت، مدرسه‌سازی و کتابخانه‌سازی وارد صحنه شده و کمک‌های خوبی در این زمینه‌ها داشته‌اند که منجر به حل بسیاری از معضلات و کمبودهای موجود در این حوزه‌ها شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

وی افزود: نکته‌ای که باید مد نظر این خیران باشد آن است که به منظور ایجاد ضمانت اجرا برای دستگاه‌هایی که متولی امور هستند بهتر است برای هدایای خود به ویژه املاکی که هدیه می کنند، وقفنامه تنظیم کرده و آن‌ها را وقف شرعی کنند.

,

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر ادامه داد: بین وقف و اهدا دو تفاوت شرعی و قانونی وجود دارد و تفاوت شرعی آن این است که وقتی ملکی وقف می شود، دقیقاً در همان چارچوبی که واقف نیت کرده است باید هزینه شود و حق استفاده از این پول در راهی غیر از آن چیزی که واقف اعلام کرده  است وجود ندارد مگر اینکه خود واقف اختیارات لازم را بدهد ولی در هدیه چنین قید و بندهایی وجود ندارد.

,

خلیلی خاطرنشان کرد: تفاوت قانونی وقف و اهداء نیز آن است که وقتی یک ملک در زمینه مشخصی مانند بهداشت و درمان و یا مدرسه‌سازی و ... وقف شد، ناظر بر عملکرد آن دستگاه متولی، اداره اوقاف و امور خیریه خواهد بود و این اداره، تحقق نیت واقف را پیگیری و نظارت خواهد کرد.

,

وی تصریح کرد: مواردی داشته‌ایم که برخی خیران، هدایای خود را وقف نکرده‌اند با این استناد که اداره اوقاف و امور خیریه سخت‌گیری می کند در صورتی که سخت‌گیری ما در جهت اجرای نیت واقف است و حتی خود ما برای اینکه در آینده مشکلی برای دستگاه‌های متولی پیش نیاید به برخی واقفان توصیه کرده و مشاوره داده‌ایم که وقفنامه را به گونه‌ای تنظیم کنند تا دست دستگاه متولی باز باشد اما اجازه عدول از نیت اساسی و اصلی واقف وجود نداشته باشد.

,

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر افزود: همچنین ما مواردی داشته‌ایم که یک فرد نیکوکار، ملکی را برای یک موضوع خاص هدیه کرده اما وقفنامه تنظیم نکرده است و حالا دستگاه متولی، از این مکان به عنوان محل مسکونی کارمندان خود استفاده می‌کند و ما هم به عنوان اداره اوقاف امکان دخالت و نظارت نداریم.

,

وی تأکید کرد: خاصیت تنظیم وقفنامه این است که ضمانت اجرایی لازم را برای نیت واقف به وجود می‌آورد و در آینده کسی نمی تواند در نیت واقف دخل و تصرف کرده و اموال و املاک اهدایی را در مسیر دیگری هزینه کند و البته می توان وقفنامه را هم به گونه ای تنظیم کرد که دست آن دستگاه متولی برای هزینه کردن موقوفه بازتر باشد ولی امکان انحراف از نیت اصلی واقف هم وجود نداشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه