اخبار داغ

مدیرکل هواشناسی مازندران مطرح کرد؛

زنگ خطر افزایش مهاجرت به مازندران/ ییلاقات مازندران با ویلاسازی از بین رفته‌اند

زنگ خطر افزایش مهاجرت به مازندران/ ییلاقات مازندران با ویلاسازی از بین رفته‌اند
مدیرکل هواشناسی مازندران زنگ خطر اصلی برای مازندران را افزایش مهاجرت به این استان دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با بلاغ زنگ خطر اصلی برای مازندران را افزایش مهاجرت به استان دانست و اظهار کرد: افزایش روند مهاجرت به مازندران پیامدهای اجتماعی زیادی دارد و این معضل به دلیل وجود خشکسالی‌های متعدد در دیگر نقاط کشور بوده که موجب مهاجرت مردم دیگر مناطق به استان‌های شمالی به خصوص مازندران شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

وی با بیان اینکه مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد وسعت منطقه خزری کاهش چشمگیری داسته است، افزود: وقتی گرمای 43 درجه در استان خودنمایی می‌کند یقینا از طرف دیگر در زمستان بیشترین کاهش حدی دما را خواهیم داشت که به محصولات کشاورزی خسارت زیادی وارد کرد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با انتقاد از عملکرد موازی دستگاه‌ها در مدیریت منابع آبی، تصریح کرد: متاسفانه هر نهادی در معرفی منابع آبی استان آمار جداگانه می‌دهد، این روند موجب تصمیم‌گیری نادرست در مورد تولید کشاورزی استان خواهد شد.

رضوی به افزایش گرمای زمین پس از انقلاب صنعتی 1950 اشاره کرد و گفت: دمای زمین بدون گاز‌های گلخانه‌ای به 18- درجه سانتی گراد می‌رسد که این مقدار با احتساب وجود گازهای گلخانه‌ای به 15 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

وی تغییر اقیلم در مناطق دیگر را موجب کوچ انسان‌ها دانست و تاکید کرد: مردم همیشه به سمت مکان‌های حاصل‌خیزتر و گرم مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با انتقاد از بهره‌برداری بیش از حد منابع آب در کشور، بیان کرد: در دهلران در عمق 375 متری به چاه نفت می‌رسند اما در سعادت شهر در عمق 700 متری به دنبال دست‌یابی به آب هستند.

این مسؤول با اشاره به حلقه‌های چاه حفر شده در گلستان، گفت: 18 هزار حلقه چاه غیرمجاز در گلستان موجب شد تا امروز اثری از منطقه جلگه‌ای گلستان وجود نداشته باشد.

افزایش نیم درجه‌ای گرمای ایران

رضوی کمبود آب را موجب بروز بحران‌های اجتماعی دانست و تاکید کرد: ییلاقات مازندران از بین رفته و در زمین‌های آن ویلا ساخته‌اند، این نشان از وقوع یک بحران در آینده دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم، منطقه خاورمیانه در آینده گرمتر و خشک‌تر می‌شود، اظهار کرد: از 2 درصد آب شیرین دنیا 36 درصد آن در دریاچه بایکال روسیه قرار دارد لذا ایران در بدترین شرایط ممکن برای بهره‌برداری از منابع آب قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران، ایران را جزو کشورهایی دانست که تغییرات آب و هوایی موجب مرگ و میر بسیاری شده است و تاکید کرد: ایران در میان کشورهایی قرار دارد که بیش از مقدار منابع آبی، در حال برداشت از آنها است.

رضوی با بیان اینکه ایران در بین کشورهایی است که استرس شدیدی برای آب دارند، تصریح کرد: تا سال 2040 گرمای منطقه‌ای ایران نیم درجه افزایش می‌یابد.

وی به تغییرات آب و هوایی استان اشاره کرد و گفت: سال 95 مازندران گرمای 43 درجه‌ای را تجربه کرد اما با افت یک‌باره دمای هوا بیش از هزار میلیارد تومان به اراضی باغی استان خسارت وارد شد.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: 90 هزار هکتار از باغات استان بین 70 تا 90 درصد از بین رفتند چون نمی‌دانیم وقتی سرمای شدید وارد مازندران شد چگونه از بروز خسارت جلوگیری کنیم.

این مسؤول خواستار ارتباط بیشتر کشاورزان با اداره کل هواشناسی استان شد و بیان کرد: اگر با هواشناسی ارتباط بیشتری داشته باشند یقینا هشدارهای این نهاد در پیشگیری از بسیاری آسیب‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

رضوی در مورد تهدیدات تغییر اقلیم، اضافه کرد: منابع آبی، افزایش مخاطرات رخدادهای حدی اقلیمی، محیط زیست و منابع طبیعی، صنعت، کشاوری و امنیت غذایی از مهم‌ترین مواردی هستند که در صورت تغییر اقلیم با تهدیدهای جدی مواجه می‌شوند.

وی گفت: وقتی تغییر اقلیم در مازندران ایجاد شود یقینا شاهد جابه جایی زمان بارش باران، تاخیر در زمان به موقع بارش باران و تغییر زمان کشت خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی مازندران خشکسالی را خزنده‌ترین خطر برای ملت‌ها دانست و تصریح کرد: خشکسالی موجب فرونشست زمین و افزایش 96 درصدی حفر چاه آب در کشور شده است که نشان از یک رویداد فاجعه‌آمیز دارد.

رضوی با بیان اینکه مشکلات پیش آمده به دلیل عدم درست از منابع آبی است، تاکید کرد: وقتی کمبود منابع آب در کشور به خاطر سیاست‌های نادرست به وجود می‌آید دیگر بعید نبود که 70 درصد دشت‌های کشور برای کشت ممنوع شود.

وی میانگین بارش باران در مازندران را 700 میلیمتر دانست و خاطرنشان کرد: این درحالی است که میانگین جهانی 800 میلیمتر و در نواحی کوهستانی 470 میلیمتر و در نواحی جلکه‌ای 830 میلیمتر است.

رضوی با بیان اینکه قدرت تبخیر در ایران 1037 میلیمتر است، اظهار کرد: این مقدار دو برابر بارش سالیانه در مازندران است.

مدیرکل هواشناسی مازندران میران بارش در مازندران را دچار روند کاهشی دانست و تاکید کرد: هر سال شاهد کاهش 10 میلیمتری بارش باران در استان هستیم، این مقدار با توجه به کاهش تعداد بارش باران و برف در استان به دست آمده که نشان می‌دهد منایع آبی استان به تهدید جدی روبرو هستند.

کاهش 10 درصدی مقدار بارش در مازندران

وی در ادامه گفت: آمار 33 ساله هواشناسی حکایت از گرم شدن تدریجی هوا در دامنه‌های کوه دماوند دارد.

رضوی با بیان اینکه مازندران روی 10 درصد منابع آبی مدیریت دارد، اظهار کرد: مابقی آن به دریا می‌ریزد و دیگر به آن دسترسی نداریم.

وی با اشاره به فعالیت اداره کل هواشناس در پایش آب و هوایی مناطق مختلف مازندران گفت: پژوهشی در اداره کل هواشناسی صورت گرفته که نقاط مختلف مازندران را برای کاشت پرتقال و مرکبات بررسی کرده است.

ریسک 20 درصدی تولید باغی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران ریسک تولید باغی استان را 20 درصد دانست و تصریح کرد: وقتی هر پنج سال یک‌بار شاهد خسارت سرما به باغ‌های استان هستیم و هر هفت سال یک‌بار درختان کوچک و متوسط مرکبات استان قطع کف می‌شوند، نشان می‌دهد تغییر اقلیم در مازندران با سرعت زیادی در حال وقوع است.

رضوی با بیان اینکه در هواشناسی داده‌ها به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می‌شود، اظهار کرد: مشکل اینجا است که کشاورز نمی‌داند چگونه از دانش تولید شده استفاده کند حتی تولیدکننده دانش نیز نمی‌داند چگونه می‌تواند با کشاورزی ارتباط داشته باشد.

وی در پایان استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، دادن حق آب به کشاورزان، انسداد چاه‌های غیرمجاز، محافظت از جنگل‌ها و تعدیل چرای دام را از راهکارهای جلوگیری و کاهش تغییر اقلیم در مازندران معرفی کرد و گفت: شاید به تولید 17 میلیون تن گندم دست پیدا کردیم اما از طرفی شاهد کاهش 17 درصدب منابع آب کشور نیز بودیم.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش نیم درجه‌ای گرمای ایران, افزایش نیم درجه‌ای گرمای ایران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش 10 درصدی مقدار بارش در مازندران , کاهش 10 درصدی مقدار بارش در مازندران ,
,
,
,
,
,
,
,
, ریسک 20 درصدی تولید باغی در مازندران , ریسک 20 درصدی تولید باغی در مازندران ,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه