اخبار داغ

اقتصاد مقاومتی و ویژه خوارها

اقتصاد مقاومتی و ویژه خوارها
در مقیاس کشوری و رقابت های جناحی همواره عده ای هستند که منافعشان در خطر است و دارای میزانی از قدرت و نفوذ به واسطه در اختیار داشتن سرمایه و ابزارهای تاثیرگذاری، می باشند یکی از برجسته ترین این ذی نفع ها، ویژه خواران هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مکریان، کشور ایران همواره دستخوش نوسان ها و تغییرات داخلی زیادی بوده است که از یک طرف حساسیت مرزها، اثرات تحریم ها، چند قومیتی بودن آن و کارشکنی عده ای ذینفع داخلی و از طرف دیگر اقدامات دشمنان و تلاش برای نفوذشان، جنگ نرم و روانی رسانه ای و همچنین قبضه کردن اقتصاد جهانی و… ایجاب نموده تا مجموعه مدیریتی و استراتژیکی کشور و در رأس آن هوشمندی و پیگیری جدّی رهبری معظم به صورت شبانه روز در تلاش و تکاپو باشند. یکی از این تزها، اقتصاد مقاومتی است که در شرایط خاصی چنین نسخه ای برای گذار از تنگناهای دوران و مسیر حرکت، پیچیده و نوشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مکریان,

در مقیاس کشوری و رقابت های جناحی همواره عده ای هستند که منافعشان در خطر است و دارای میزانی از قدرت و نفوذ به واسطه در اختیار داشتن سرمایه و ابزارهای تاثیرگذاری، می باشند یکی از برجسته ترین این ذی نفع ها، ویژه خواران هستند.
ویژگی های ویژه خواران
۱-  ویژه خوار کسانی یا کسی است که به مراکز قدرت نزدیک است و در سایه لطف و چتر حمایت و رانت اطلاعاتی آن حرکت و بهره برداری می کند.
۲-  پیشرفت جامعه، سربلندی کشور، رفاه مردم، قانون مداری و اخلاق گرایی برای ویژه خوارها مضحک و در حد ماسک فریب و تعارفات روزمره است.
۳-  در قالب های مختلف انسان های موجّه، تحصیل کرده، اشک تمساح ریز، آقازاده، نزدیکان علماء و اساتید، کارخانه دار، پیمان کار و… ظاهر می شوند.
۴-  چراغ خاموش، ناشناخته و پشت پرده حرکت می کنند و در صورت علنی شدن مشکلاتشان از مکانیسم هایی مانند پرخاشگری، تهدید، مظلوم نمایی، پناهندگی و… استفاده می کنند.
۵-  اغلب، آثار سوء و عمیق امتیازات این ویژه خوارهای قلیل که خود را زرنگ می پندارند با آثار جهالت در چند نسل کثیر، برابری می کند و به کلیت کشور ضربات سنگینی وارد می سازد.
اکنون که اقتصاد مقاومتی برای شکوفاسازی تولید داخلی، اهتمام به مصرف صحیح، اقتصادی کردن مطالعات دانش بنیان، بهره وری بیشتر و گذر از تحریم ها و فشارهای خارجی طراحی و عملیاتی شده است و به صورت جدی و ریشه ای با ویژه خواری، حقوق نجومی، رانت اطلاعاتی، اختلاس و فساد مالی در تضاد و مبارزه است همان عده سعی در زمین گیر نمودن و ناموفق خواندن آن می نمایند و بیراهه هایی را می پیمایند تا به همان منافع و سودهای کلان و سرشار سابق دست یابند. در ظاهر و واقع امر، قانون هم که همواره مانند پلیس جنایی بعد از کارزار وارد کار می شود و پشت سر خلافکار حرکت می کند قادر به مهار یا پیش گیری و کنترل ویژه خواری نبوده است.
اثرات ویژه خواری بر اقتصاد مقاومتی
۱-  اعتبار نظری و آبروی تئوریکی اقتصاد مقاومتی و قانون مداری را در نظر عموم سست و ضعیف می کند.
۲-  القاکننده ی ذهنیات مسموم واقع گرایانه است که الزامات قانونی و فشار و زحمت و بدبختی برای مردم است و راه و فرصت ها برای ویژه خواران باز و مهیاست.
۳-  چوب لای چرخ عملی شدن اقتصاد مقاومتی می گذارند و به شیوه های مختلف  از فراگیر شدن و پایبندی جامعه جلوگیری می کنند.
۴-  موجبات ایجاد اختلافات داخلی و چندبهم زنی و سست شدن اتحاد و انسجام کشور می گردند چنان که در دوران خلافت حضرت علی، بیشترین معترضین به عدالت وی، کسانی بودند که درخواست های ویژه خوارانه داشتند و درگیری ها را در قبال عدالت گستری وی ایجاد می کردند.
نظر قرآن و اسلام درباره ویژه خواران
خداوند در سوره بقره می فرماید:«وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» اموال یکدیگر را به باطل و به شیوه نامشروع نخورید و به عنوان رشوه به حاکمان (قضّات) ندهید تا بدان وسیله بخشی از اموال مردم به گناه و حرام نخورید در حالیکه خود می دانید چه می کنید». همچنین در سوره توبه نیز می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» اى کسانى که ایمان آورده‏ اید بسیارى از دانشمندان یهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى ‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى دارند و کسانى که زر و سیم را گنجینه مى کنند و آن را در راه خدا هزینه نمى کنند ایشان را از عذابى دردناک خبر ده.
بنابراین در کل مال خوری دیگران به صورت جزء و کل حرام و آفت اقتصاد اسلامی می باشد که مورد نکوهش قرآن و احادیث و روایات فراوانی است.
راهکارها و پیشنهادها
«مبازره با مفاسد اقتصادی و تروریست های این عرصه هر از چند گاه دستاویز دست اندرکاران امور و مسئولین کشور قرار می گیرد و مطبوعات و رسانه ها خوراک تبلیغاتی و رسانه ای از آن می سازند. ولی در عمل حرکت جدّی و پیگیری لازم صورت نمی پذیرد و مافیای اقتصادی و ویژه خواران مانند مارهای سمی جابجا می شوند و چهره عوض می کنند و اقتصاد بیمار ما را دردمندتر از گذشته با مشکل روبرو می سازند و با احتکار، یا انحصار ویژه خواری، حقوق عمومی را به چالش می کشند و در نتیجه دود گرانی ها، تورم و رکود به چشم اقشار آسیب پذیر جامعه می رود و فشار آن بر مردم بیشتر سنگینی می کند که کمترین بهره را با بیشترین تلاش از این سفره گسترده دارند». لذا نیاز به اقدامات جدی و عملی با مراکز قدرت حامی ویژه خواران در مقیاس ملی اصلی ترین راهکار کمک به شکوفاشدن و پیشرفت اقتصاد مقاومتی در زمان حاضر است.
سپس، هماهنگی دستگاه های امنیتی و قضایی کشور در مبارزه و متلاشی نمودن این ویژه خوارها می تواند اعتماد عمومی را افزایش دهد، جامعه را به تحمل مشکلات و فشارها در راستای گذار دلگرم نماید، عدالت گستری را اجرا نمایند و چه بسا با برچیده شدن شرّی، زمینه ظهور فرصت ها و خیرات دیگری مهیا گردد.
همچنین «دولت نیز باید از سرمایه گزاری سالم حمایت کند و فضائی در امنیت اقتصادی در کشور فراهم شود تا آنان که عشق به خدمت همنوعان خود دارند در آبادانی کشور و ایجاد کار و اشتغال راغب شوند و تسهیلات و خدمات و امکانات رونق صنعت و کشاورزی و اشتغال را در اختیار آنها قرار دهند».
غفور شیخی
انتهای پیام/ 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه