اخبار داغ

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

آبخیزداری، مهم ترین نیاز سراوان/کنترل سیل بهترین راه تغذیه سفره های زیرزمینی

آبخیزداری، مهم ترین نیاز سراوان/کنترل سیل بهترین راه تغذیه سفره های زیرزمینی
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان گفت: در راستای از بین بردن مشکلات کم آبی آبخیزداری مهم ترین نیاز سراوان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شستون، آبخیزداری علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,

محمدانور ندرت زهی معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار داشت: کم آبی یکی از مشکلات مهم این شهرستان است و در راستای از بین بردن مشکلات کم آبی آبخیزداری مهم ترین نیاز سراوان است.

, شستون,

وی استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس را از استان های کم آب کشور عنوان کرد و گفت: برای بهره وری بهتر از آب ، آبخیزداری کمک شایانی به این استان ها می کند.

,

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان با اشاره به اینکه سیل سالانه 140 میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند، افزود: تنها راه جلوگیری از خسارات سیل مهار و هدایت آن به سمت سفره های زیرزمینی است.

,

وی خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی سالانه کشور ایران 250 میلی متر است و اگر استفاده درست و بهینه از این آب شود می توانیم سفره های زیر زمینی، قنات و چشمه ها را تقویت کنیم.

,

ندرت زهی در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب دشت شمس آباد سراوان به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده است و فقط برای آب شرب از منابع آبی آن استفاده می شود، تصریح کرد: طبق برآورد های پیزومتری قنات سوران 105 سانتی متر افت داشته است.

,

وی با اشاره به قنات سرجو، بخشان و هوشک اذعان داشت: با تقویت سفره های زیر زمینی و قنات ها می توان از آنها بهره وری خوبی در زمینه کشاورزی  داشت.

,

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان با بیان اینکه کشاورزی سنتی بیشتری راندمان مصرف آب را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: 70 درصد آب صرف کشاورزی سنتی می شود که برای بهینه سازی مصرف باید از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

,

وی ادامه داد: ساخت سدهای بزرگ  در کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا متوقف شده است و برای مهار آب بر روی سد های زیر زمینی و طرح های آبخیزداری کار می کنند.

,

ندرت زهی در پایان گفت: با توجه به تبخیر بالا در این مناطق برای استفاده بهینه از آب باران باید سوراخ های زیادی در پای درختان ایجاد کرد تا آب به  ریشه درخت برسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه