اخبار داغ

باز هم کلانشهری بدون شورای تخصصی؛

متخصص چه رشته‌هایی در شورای پنجم عهده‌دار امور شهری شده‌اند؟

متخصص چه رشته‌هایی در شورای پنجم عهده‌دار امور شهری شده‌اند؟
شورای شهر تخصصی‌ترین مکان برای انجام امور کارشناسی جهت توسعه‌ی شهری باز هم قربانی رای‌های حزبی و طایفه‌ای شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شوراهای اسلامی شهر و روستایی در راستای مشارکت دادن مردم در اداره امور شهری و محلی شکل گرفت.  مردم با انتخاب اعضای شوراها در واقع امور شهر و روستای خود را اداره می‌کنند. این نوع سبک از اداره حس ابتکار و ارائه‌ی راهکارها برای پیشرفت امور از سوی افراد می‌شود. افراد تحصیل کرده‌ای که با مسائل، مشکلات و استعدادهای منطقه آشنایی بیشتری دارند و با اتکا به تحصیلات خود می‌توانند زمینه توسعه و تعالی همه جانبه را فراهم سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وظیف شوراها در آیینه قانون اساسی

,

بر اساس ماده 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی شوراهای شهر و روستا وظایفی همچون؛ انتخاب شهردار، نظارت بر حُسن اداره و دارایی‌های نقدی شهرداری، تایید جامع درآمدهای شهرداری، تصویب بودجه شهرداری و موسسات تابعه، تصویب نرخ کرایه وسایط نقلیه درون‌شهری، نظارت بر امور بهداشت، نظارت بر اجرای طرح‌های شهری و.... بر عهده دارند. در واقع می‌توان گفت هر آنچه در پیرامون زندگی شهری می‌گذرد به شورای شهر و تصمیمات کارشناسان این مجمع باز می‌گردد.

,

جمعی که به نظر می‌رسد در دوره‌های اخیر بیش از آنکه از روی تخصص و مهارت در مدیریت امور شهری و آشنایی با علم روز شهرسازی انتخاب شوند از روی ملاک‌های دیگر برگزیده می‌شوند. گزینش ورای تخصص و تحصیلات البته در دوره‌ی قبل تبعات سهمگینی برای شهر تبریز در پی داشت.

,

پیامد رأی به پوستر و آبرو ریزی ملی

,

هنور ماجرای تعلیق 4 عضو شورای کلانشهر تبریز به دلیلی اختلاس و ارتشاء در افکار عمومی و اعلام آن از رسانه‌های ملی به عنوان اتفاقی ناخوشایند در شهر اولین‌ها از خاطر نرفته است. گذشته از آن با حضور در چند جلسه‌ی شورای شهر چهارم کافی بود تا مشخص گردد که ورای تمام وظایف مهمی که بر عهده‌ی اعضای شورا گذاشته شده تقسیم هبه جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که غالب وقت گرانبهای اعضای شورا را به رد یا تایید هبه به افراد مختلف تخصیص می‌دهد.

,

در حالی که رشد نامتوازن شهری در غرب و شهر و چهره‌ی کریه فقر در مناطق حاشیه نشین، کمبود شدید فضای سبز، افزایش ترافیک، رشد نامتوازن و افقی شهر در برخی مناطق، افزایش مجتمع‌های تجاری، تغییر کاربری اراضی، نابسامانی معابر و عدم ثبات نرخ وسایط نقلیه... هر کدام به نحو مستقیم به این مجمع باز می‌گردد اما همچنان شاهد هستیم که در دور پنجم شورا نیز بدون کوچک‌ترین توجه به تخصص افراد انتخاب شده‌اند.

,

حضور تنها یک متخصص شهرسازی در شورای پنجم!

,

با توجه به نقش تعیین کننده شورای شهر در انتخاب شهردار و در نتیجه مدیریت شهر و همچنین تخصصی بودن مدیریت کلانشهر تبریز همچنان شاهد هستیم که افراد غیر متخصص که بیشتر با توجه به مسائل جناحی، حزبی، طایفه‌ای و تعصبات خانوادگی برگزیده شده‌اند. حضور سه پزشک، کارشناسان غیر تخصصی در رشته‌های الکترونیک، کسب‌وکار، صنایع، اقتصاد، مدیریت آموزشی و معدن و تنها یک دکترای تخصصی شهرسازی نمایانگر انتخاب بر اساس معیارهایی غیر از تخصص‌گرایی است.

,

در بین منتخبین دور پنجم معدود افرادی را می‌توان یافت که سابقه‌ی اجرایی در مدیریتِ کلانِ شهری را داشته و حل معضلات شهری در اولویت برنامه‌ها و اهداف آنها قرار گرفته باشد. کسانی که بیشترین تخصص آنها در امور غیر شهری بوده است قطعا نخواهند توانست گره‌های کور شهر تبریز را باز کنند.

,

این در حالی است که تبریز 2018 همتی عالی و توانی مضاعف از سوی مسئولین دولتی و به طور ویژه از سوی شهرداری و شورای شهر می‌طلبد تا در اندک مدت باقی مانده انبوه اهمال‌ و کم‌کاری‌ها مرتفع گردند و گرنه این فرصت غیر قابل تکرار به راحتی رای دادن به یک غیر متخصص از دست خواهد رفت.

,

 انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه