اخبار داغ

گذری بر انتخابات شورای پنجم؛

غافلگیری نامزدها از پیروزی لیست‌ها / نامزدهای بالا معضل انتخابات پنجم

غافلگیری نامزدها از پیروزی لیست‌ها / نامزدهای بالا معضل انتخابات پنجم
سیاسیون که در این سال‌ها همواره از نبود احزاب قوی و قدرتمند گلایه داشتند و مردم‌سالاری را درخطر می‌دیدند، این روزها با مشخص شدن آرای شورای شهر در کلان‌شهرها شاید خود به این مهم پی بردند که باید با کنار گذاشتن برخی اختلاف‌ها به سمت اتحاد و تشکیل احزاب قوی پیش بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی، شهر و روستا در حالی جمعه این هفته برگزار شد که نتایج به‌دست‌آمده در آن نشان می‌دهد لیست‌ها در بیشتر استان‌ها برنده انتخابات هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

برتری لیست‌ها در مقابل نامزدهای مطرح و شناسنامه‌دار در کلان‌شهرها و به‌خصوص تهران، مشهد و احتمالا قم نمایانگر این واقعیت است که مردم شاید زودتر از سیاسیون به سمت احزاب و جریان‌های سیاسی رفته و به لیست‌های آن‌ها اعتماد کرده‌اند.

,

درواقع سیاسیون که در این سال‌ها همواره از نبود احزاب قوی و قدرتمند گلایه داشتند و مردم‌سالاری را درخطر می‌دیدند، این روزها با مشخص شدن آرای شورای شهر در کلان‌شهرها شاید خود به این مهم پی بردند که باید با کنار گذاشتن برخی اختلاف‌ها به سمت اتحاد و تشکیل احزاب قوی پیش بروند.

,

درست در سوی مقابل این پیروزی لیست‌ها در شهرهای بزرگ، نامزدهای مختلف و در برخی مواقع سرشناس بودند که با مشخص شدن آرا نسبت به‌سلامت انتخابات تردید ایجاد کردند.

,

این موضوع در قم بیشتر از سایر شهرها بازتاب داشت و برخی از کاندیداها پیش از انتشار هرگونه لیست رسمی از سوی فرمانداری بدون مقدمه اصل انتخابات را زیر سؤال بردند.

,

البته یکی از کاندیداها پا را فراتر از این گذاشت و با اتهام زنی آشکار و بی‌مقدمه آقای امیرآبادی رئیس هیات عالی نظارت را در مظن اتهام قرار داد، حال این که برگزاری، شمارش و اعلام نتایج از سوی فرمانداری که منصوب دولت اصلاح طلب روحانی است، صورت می‌گیرد و هیات عالی نظارت استان متشکل از 3 نماینده شهر قم تنها وظیفه نظارت عالی را برعهده دارند.

,

به هر حال در آسیب شناسی اتفاقات دو روز گذشته نامزدها در انتخابات شورای اسلامی شهر قم می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد.

,

نخست این که بسیاری از افرادی که ثبت نام کرده بودند نه تنها سابقه کار اجرایی بلکه سابقه انتخابات را ندارند و با دیدن رأی چند صندوق خود را برنده انتخابات می‌دانستند.

,

دوم این که تعداد بالای نامزدهای ثبت نام کرده و تأیید صلاحیت شده بود به هر حال قابل پیش بینی بود که ثبت نام این تعداد و تبلیغ‌های فراوان آن قطعاً تبعات زیادی در پی دارد که اعتراض‌های دو روز اخیر یکی از تبعات آن است.

,

به هر حال هر یک از کاندیداها و طرفدارانشان به دنبال کسب رأی و شهرت بودند، حال این که صندلی‌های شورا تنها برای 13 نفر جا داشت.

,

نکته دیگر این که فرصت زمان محدود تبلیغات شوراها در کنار تعداد بالای نامزدها نه تنها باعث سردرگمی مردم برای انتخاب اصلح شد بلکه آن‌ها بیشتر به سمت لیست‌ها سوق برد، لیست‌هایی که با توجه به نوع بافت شهر قم و تجربه انتخابات مجلس دهم می‌شد پیش بینی کرد که لیست شورای هماهنگی اصولگرایان نسبت به سایر لیست‌ها از شانس بالایی برخوردار است.

,

در پایان باید به این مهم هم اشاره کرد که رعایت قانون برای همه در این شرایط حساس، آن هم در شهر مقدس قم لازم و ضروری است، به هر حال قطعاً قانون گذار برای نامزدهای معترض نیز راه‌هایی را برای اعتراض قرار داده و باید از همین مسیر به دنبال اثبات حقانیت خود باشند نه از راه اتهام زنی و تهمت.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه