اخبار داغ

ضعف سیستم نوبت دهی کلینیک های پزشکی/ طرح تحول سلامتی که درانتظار ساماندهی است

ضعف سیستم نوبت دهی کلینیک های پزشکی/ طرح تحول سلامتی که درانتظار ساماندهی است
با وجود راه اندازی کلینیک های تخصصی پزشکی در سطح شهر ما همچنان شاهد ان هستیم که حرمت بیمار در این مکان ها حفظ نمی شود و عواملی همچون نبود پارکینیگ مناسب و یا موفق نشدن بیماران به گرفتن نوبت آنان را اذیت می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ همزمان با پیشرفت علم  پزشکی وجود مرکز درمانی بهداشتی که بتواند پاسخگوی نیازهاتی مردم باشد یکی از نکاتی است که همواره مورد توجه است. در این بین کلینیک های پزشکی دولتی  می توانند بستری مناسب جهت استفاده عموم مردم از جمله قشر ضعیف جامعه را فراهم اورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

متاسفانه در حال حاضر در کلینیک های پزشکی شاهد خدمات رسانی به موقع و حفظ حرمت بیمار در این مراکز نیستیم.

,

 

,

همه روز شاهد تجمع زیاد افراد  جلوی درب کلینیک ها هستیم به دلیل نحوه ضعف در نوبتدهی کلینیک ها هستیم

,

 

,

دراین میان برخی هم از نداشتن پارکینگ گلایه مند هستند که باید قبل از تاسیس انها برای ساخت پارکینگ برای این مراکز فکری میشد.

,

 

,

جهت جویا شدن بیشتر وضعیت سری به کلینیک شیخ الرییس زدم. این کلینیک از جمله کلینیک هایی هست که خدمات ارتوپدی توسط قهارترین پزشکان غرب کشور به بیماران داده میشود که اما علی رغم وجود این پزشکان  آنها پاسخگوی حجم عظیم مراجعه کنندگان نیستند همواره  معطل شدن بیش از حد بیماران جهت ویزیت توسط این پزشکان هستیم.

,

 

,

جمعیت موج میزد کاغذی نظرم را جلب کرد که اسم هایی را بر روی ان نوشته بودند و مداوم منشی با صدای بلند می گفت که این کاغذ را قبول ندارد و باید از مدتها قبل نوبت می گرفتید.

,

 

,

, ,

 

,

*بیماران: ساعت ها جهت ویزیت منتظر مانده ایم

, *بیماران: ساعت ها جهت ویزیت منتظر مانده ایم, *بیماران: ساعت ها جهت ویزیت منتظر مانده ایم,

 

,

یکی از بیماران حاضر در جمع که جهت زانو درد به دکتراز شهرستان اسداباد مراجعه کرده بود افزود: یک هفته است تلفنی جهت شماره گیری تماس گرفته ایم  اما موفق نشدیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه از صبح امده ایم و اسم خود را بر روی کاغذ نوشته ایم . الان که ساعت 14:30 هست می گویند این لیسترا قبول ندارند و مجدد باید  منتظر بنشینیم.

,

 

,

, ,

 

,

* جهت رزور تلفنی تاکنون موفق نشده ام

, * جهت رزور تلفنی تاکنون موفق نشده ام, * جهت رزور تلفنی تاکنون موفق نشده ام,

 

,

وی افزود: سیستم تلفنی مشکل دارد و از صبح باید کلی تماس گرفت بلکه بتوانی نوبت بگیری.

,

 

,

بیمار دیگری که در پایش پلاتین بود افزود: همین دکتر پلاتین رادر پای من گذاشته است و حال که امده ام می پویند باید از قبل نوبت می گرفتی.

,

 

,

وی افزود: الان که حضوری آمده ام می گویند باید سیستمی وقت می گرفتی و هم اکنون هم قبول نمی کنند.

,

 

,

, ,

 

,

پیرمردی که جلوی درب کلینیک نشسته بود نظرم را به خود جلب کرد این پیرمرد که به عکس پزشکی از زانوی خود بر دست داشت افزود: الان برای ویزیت امده ام و پرستار عکسم را دیده و به من نوبت داده است و معلوم نیست کی نوبت من بشود و شاید تا اخرهای شب طول بکشد.

,

 

,

, ,

 

,

* حدود 50 هزار تومان جهت ویزیت داده ام/دفترچه ام را قبول نکرده اند

, * حدود 50 هزار تومان جهت ویزیت داده ام/دفترچه ام را قبول نکرده اند, * حدود 50 هزار تومان جهت ویزیت داده ام/دفترچه ام را قبول نکرده اند,

 

,

خانم دیگری که دستش موترگ شده بود افزود: می گویند خدمات در این کلینیک ها رایگان است در صورتی که بنده تا الان حدود 50 هزار تومان پول ویزیت دکتر داده ام و دفترچه ام را قبول نکرده اند.

,

 

,

به طبقه فوقانی که مربوط به بخش چشم بود رفتم در این بخش برخلاف بخش ارتوپدی بیمارها تقریبا راضی بودند ومی گفتند که هر وقت به اینجا مراجعه کرده اند با کمترین معطلی ویزیت شده اند.

,

 

,

, ,

 

,

*مسئول کلینیک شیخ الرئیس: سیستم پاسخگویی ثایت ولی مراجعه کننده زیاد است

, *مسئول کلینیک شیخ الرئیس: سیستم پاسخگویی ثایت ولی مراجعه کننده زیاد است, مسئول کلینیک شیخ الرئیس: سیستم پاسخگویی ثایت ولی مراجعه کننده زیاد است,

 

,

در ادامه با مسئول  جهت جویا شدن بیشتر موضوع  با مسئول کلینک شیخ الرییس مصاحبه ای صورت گرفت .

,

 

,

ایوب عبادی با اشاره به سیستم پاسخگویی موجود در کلینیک افزود:  سیستم پاسخگویی ما ثابت است اما مراجعه کننده زیاد است.

,

 

,

وی با بیان اینکه با هزینه های زیادی نوبت دهی رادراین کلینیک سیستمی کرده ایم افزود: در این کلینیک سعی کرده ایم با داشتن بهترین پزشکان متخصص خدمات مناسبی را ارائه دهیم.

,

 

,

, ,

 

,

*محدودیت فضای فیزیکی ما را هم اذیت می کند

, *محدودیت فضای فیزیکی ما را هم اذیت می کند, *محدودیت فضای فیزیکی ما را هم اذیت می کند,

 

,

مسئول کلینیک شیخ الرییس با بیان اینکه محدودیت فضای فیزیکی خود ما هم اذیت می کند افزود:متاسفانه خیلی از مردم برای یک بیماری کوچک به متخصص مراجعه می کنند که باید این طرز فکر حل شود

,

 

,

 

,

عبادی در خصوص محدویت فضا در کلینیک شیخ الرییس افزود: ما امادگی این را داریم به ساختمانی که مناسب تر باشد با هماهنگی مسئولین دانشگاه جابه جا شویم.

,

 

,

وی در پایان اظهار کرد: برای رفع این مشکل  باید همه دست به دست هم دهیم و به دید نقطه ضعف نگاه نکنیم.

,

 

,

 

,

*مسئول کلینیک امام خمینی (ره): ازسال 94 سیستم نوبت دهی را تلفنی کرده ایم

, *مسئول کلینیک امام خمینی (ره): ازسال 94 سیستم نوبت دهی را تلفنی کرده ایم, *مسئول کلینیک امام خمینی (ره): ازسال 94 سیستم نوبت دهی را تلفنی کرده ایم,

 

,

کلینیک امام خمینی همدان هم با داشتن بخش های تخصص خون یکی دیگر از کلینیک های پر تردد همدان هست به همین منظور مصاحبه ای با مسئول این کلینیک هم صورت گرفت .

,

 

,

رمضان شمس  با بیان اینکه از اول سال 94 سیستم نوبت دهی راه اندازی شده است افزود: قبل از این نوبتدهی حضوری بود ومشکلات فراوانی داشت.

,

 

,

وی با بیان اینکه بعضی اوقات پیش می اید تلفنی حدود 85 نفر که وقت گرفته اند و مراجعه نمی کنند افزود: دراین صورت مریض واقعی به پزشک دسترسی ندارد  و پزشک هم ناراضی می شود  و انوقت مردم دیگر  در بیمارستانها  دنبال دکتر می گردند.

,

 

,

وی افزود: برخی اوقات میشد افراد نوبت ها خود را می فروختند و بعد از ان جهت نوبت دهی کد ملی خواستیم و ما برای بهبود سیستم نوبت دهی آزمون و خطا انجام میدهیم.

,

 

,

, ,

 

,

*آمار بیماران زیاد و پزشکان محدود هستند

, *آمار بیماران زیاد و پزشکان محدود هستند, *آمار بیماران زیاد و پزشکان محدود هستند,

مسئول کلینیک امام خمینی(ره)  با بیان اینکه امار زیاداست و پزشک محدوداست افزود: اگر ما به قانون بیمه توجه کنیم نصف این افراد هم ویزیت نخواهند شد و گاهی اوقات ما سه متخصص در خصوص یک بیماری داریم اما همه دنبال یک متخصص هستند.

,

 

,

شمس افزود: یکی دیگر از مشکلات ما بیماران سربار از نقاط همجواراست  و جالب این است که ما اینجا سهتا متخصص داریم اما همه فقط متقاضی یک متخصص خاص هستند.

,

 

,

وی در پایان اظهار کرد: داشتن پزشک خانواده به خلوتی کلینیکهای تخصصی بسیار کمک می کند زیرا ما روزانه شاهد مراجعه افرادی هستیم که شاید با مراجعه به یک پزشک عمومی هم مشکل  انها  حل میشد.

,

 

,

 در پایان مصاحبه ای با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان  که مسئولاصلی این کلینیک ها می باشد صورت گرفت

,

 

,

, ,

 

,

*معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان: در تلاش جهت رفع مشکل فیزیکی کلینیک ها هستیم

, *معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان: در تلاش جهت رفع مشکل فیزیکی کلینیک ها هستیم, *معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان: در تلاش جهت رفع مشکل فیزیکی کلینیک ها هستیم,

 

,

محمدرضا عبادی  اظهار کرد: طرح تحول نطام سلامت در حوزه درمان با کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش بستری شروع  و توسعه به سایر خدمات  کرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه کلینیک های ویژه به سرعت در سراسر کشور طراحی و شکل گرفتند  افزود: در سالهای قبل کلینیک ویژه و مستقلی نداشتیم ولی الان در شهر همدان درفاصله دو سال دو کلینیک ویژه دیگراضافه شده است.

,

 

,

عبادی  با بیان اینکه دربرخی از  از کلینیک ویژه شهرستانی  در  روز بیش از 600 الی 700 ویزیت داریم افزود: در  بعضی از کلینیک ویژه شهر همدان هم  تعداد زیادی  بیمار درروز هم توسط پزشکان متخصص و فوق متخصص  ویزیت می شوند.

,

 

,

وی ادامه داد: این ویزیت ها این ویزیت ها جدای از ویزیت هایی هست که در اورژانس های بیمارستانها  و درمانگاه ها توسط پزشکان عمومی انجام می شود .

,

 

,

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به مشکل فضای فیزیکی در کلینیک های ویژه پزشکی افزود: خوشبختانه از سوی وزارتخانه اعتباراتی را برای تاسیس و راه اندازی کلینیک های ویژه پیش بینی و به سراسر کشور ابلاغ  و دراکثر شهرستانها کلینیک های در حال ساخت داریم.

,

 

,

وی با اشاره به حفظ حرمت بیمار در کلینیک های پزشکی افزود:  جهت حفظ حرمت بیماران کارهای جدیدی را شروع کرده  و در حال پیگیری هستیم  که  دراینده نزدیک مشکل فضای فیزیکی حذف خواهد شد.

,

 

,

عبادی در خصوص بحث شلوغی کلینیک ها افزود: در  کلینیک های با یک مبلغ بسیار ناچیز بیمار  توسط متخصص و فوق تخصص ویزیت می شوند  و این بیماران از تمام نقاط غرب کشور به همدان می ایند و در کلینیک ها حتی بیشتر از ظرفیت هم بیمار ویزیت میشود

,

 

,

, ,

 

,

*پذیرای هر گونه راهکار جهت رفع معضل کلینیک ها هستیم

, *پذیرای هر گونه راهکار جهت رفع معضل کلینیک ها هستیم, *پذیرای هر گونه راهکار جهت رفع معضل کلینیک ها هستیم,

وی در خصوص سیستم ارجاع در خدمات پزشکی گفت: یک بیمار وقتی قفسه سینه اش درد میکند احساس میکند که حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند در صورتی که اینطور نیست و اینجا بیمار مقصر نیست و باید زیر ساخت هایی تهیه شود که دیگر بیمار برای کوچکترین درد به متخصص مراجعه نکند.

,

 

,

عبادی با اشاره به طرح پزشک خانواده  گفتک اگر زیر ساخت های طرح پطشک خانواده در همدان مهیا  شود شاهد کاهش بیماران در کلیینیک های تخصصی هستیم.

,

 

,

وی اظهار کرد: وزارتخانه باید به سایر شهرهای اطراف هم دکتر بفرستد تا اینقدر ما شاهد تجمع ساکنان شهرهای اطذاف دراین مرکز باشیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه  بحث موجود در کلینیک ها مشکلی است که  با آن طرفیم و باید آن را حل کنیم افزود: در این خصوص ما راهکار دیگری نداریم اگر راهکاری دارید ما  شنوای هرراهکاری هستیم.

,

 

,

 

,

سخن پایانی...

, سخن پایانی..., سخن پایانی...,

در نهایت باید گفت راه اندازی کلینیک های پزشکی فکر مناسبی است اما ای کاش قبل از تاسیس آن جهت فضاسازی فیزیکی آن فکری مناسب می شد که همه روزه شاهد معطل ماندن تعداد زیادی از بیماران جلوی درب این مراکز به خاطر عواملی همچون کم بودن جا و یا نبودن پارکینگ مناسب نباشیم.

,

 

,

از طرفی هم یکی از مشکلات اصلی در این کلینیک کم بودن دکترهای متخصص است می توان با افزودن به تعاد دکترهاو از طرفی افزایش محیط فیزیکی به راحتی این مشکل را حل کرد  چرا که در برخی شهرهای بزرگ این مشکل حل گردیده است.

,

 

,

با وجود انکه مسئولان علت شلوغی این کلینیک ها را کم قیمت بودن آن  میدانستند باید گفت که در کلینیک افرادی  بودند که دفترچه انها را قبول نکرده بودند و مجبور شده بودند هزینه ویزیت دکتر را  ازاد پرداخت کنند.

,

 

,

از طرفی هم با وجود اظهارات مسئولان به نوبت دهی سیستمی ما همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری برای نوبت دهی اذیت می شوند و هنوز هم راهکار مناسبی برای  آن اندیشیده  نشده است .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه