اخبار داغ

حکایتی تکراری از چالش زیست محیطی در هرمزگان؛

نابودی هزاران نخل کهن سال میناب زیر پوست تاراج منابع آبی

نابودی هزاران نخل کهن سال میناب زیر پوست تاراج منابع آبی
برداشت بی رویه و غیرکارشناسانه منابع زیر سطحی دشت میناب با کاهش ذخائر آبی و نابودی اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در این شهرستان همراه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،علی رغم برگزاری همایش‌های مختلف با حضور اساتید و مسئولان عالی رتبه کشور در خصوص خشکسالی های، شهرستان میناب همچنان در وضعیت بحرانی به سر می برد و این روزها نخل های خرما همچنان زیر ثمر نابود می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

حضور پروفسور کردوانی، محمد جواد بلورچی و محمد درویش از صاحب نظران و فعالان محیط زیستی کشور در شهرستان میناب علیرغم ایجاد موجی بزرگ پیرامون وقوع بحران آب در این شهرستان تاثیری در کاهش بحران نداشته است.

,

به دنبال از بین رفتن محصولات کشاورزی به عنوان دسترنج چندین ساله مردم و عدم اختصاص حق آبه از سد استقلال میناب، متاسفانه اعتراض باغداران و کشاورزان مینابی تا کنون کارساز نبوده است.

,

برخی از فعالان زیست محیطی خشکسالی هایی  گسترده در مناطق میناب را ناشی از کمبود آب های زیر زمینی می دانند که حفر چاه های پیرامون سطح رودخانه میناب و برداشت های غیر مجاز درباغات میناب تاراج آب میناب را تشدید کرده است.

,

بحرانی که اگر از همان ابتدا چاره اندیشی می شد این اتفاق ها نمی افتاد و شهر میناب کما فی سابق به شهر پر آب استان هرمزگان شهرت داشت، اما اینک بر اثر مدیرات های اشتباه بین حوضه ای ، باغات خشک شده اند، بسیاری از روستاها با کمبود آب مواجه هستند، فروچاله ها برای ساکنین میناب یک تهدید تلقی شده است.

,

, ,

غلامعباس ذاکری یکی از باغداران شهرستان میناب در گفتگو با میناب جنوب گفت: بسیاری از باغات مرکبات شهرستان در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و قطع منابع آبی به روی باغداران و کشاورزان از بین رفت و اکنون مابقی محصولات باغی مثل درختان خرما به دلیل عدم تقسیم درست چرخه آب در گردش بین باغات به باغداران باعث شده تا دیگر نشانی از باغ های سر سبز میناب وجود نداشته باشد.

,

وی با بیان اینکه میلیون ها درخت نخل در این چند ساله بر اثر کمبود آب از بین رفته است، افزود:  از وقتی که آب سد میناب به روی باغداران بسته شد روند خشک شدن درختان چند برابر شده لذا باغداران مجبورند از آب چاه برای آبیاری درختان نخل استفاده کنند.

,

ذاکری ادامه داد: در حال حاضر دیگر نشانی از لیمو در میناب دیده نمی شود، درختان انبه بر اثر شوری آب های زیر زمینی که تنها منبع آبی برای کشاورزان است در حال نابودی هستند.

,

 

,

, ,

 

,

محمد باقر شهوردی یکی از باغدار روستای فخرآباد میناب این خشکسالی را نوعی غافلگیری برای مردمان دانست و گفت: مسئولین باید عادل باشند و در تقسیم آب سهم باغداران را با عدالت تقسیم کنند تا از تلفات نخل های دشت میناب با برنامه ریزی دقیق جلوگیری کنند.

,

این شهروند گفت: بسیاری از نخل های خرما و درختان انبه این روستا به علت خشکسالی های اخیر از بین رفته  به طوری که اغلب کشاورزان و باغداران از فعالیت در این عرصه دلزده شده اند و انگیزه ای برای کاشت و برداشت مجدد محصولات باغی در این روستا ندارند.

,

شهوردی خشکسالی و نابودی هزاران نخل انبه و درخت خرما را به علت به تاراج بردن اب های زیر زمینی و عدم پرداخت حق ابه به کشاورزان عنوان کرد و بیان داشت: بیاییم هم اکنون با مدیریت های حساب شده میناب را از این بحران نجات دهیم .

,

 

,

, ,

 

,

عبدالله قاسمی یکی از باغداران قدیمی شهرستان میناب گفت: مردم میناب منتظر عملی شدن وعده مدیران ارشد آب هرمزگان در خصوص بازگشایی و اختصاص آب از سد استقلال میناب به باغات شهرستان هستند.

,

وی افزود: تشدید بحران آب در شهرستانی که سالهای سال به بهشت بی بدیل جنوب معروف بوده این سرزمین را به نابودی نزدیک کرده تا امروز شاهد فرونشست ۴۰سانتی متری زمین در مناطقی از دشت میناب و ایجاد فرچاله های خوفناک در مناطق مسکونی و پیشروی آن به سمت مرکز شهر باشیم.

,

قاسمی بیان داشت: برداشت بی رویه و غیرکارشناسانه از منابع زیر سطحی دشت میناب با کاهش دومین منبع از ذخائر آبی جلگه میناب رو به نابودی رفته و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی میناب به افول خود نزدیک شود.

,

این باغدار مینابی با اشاره به وضعیت بحرانی آب و ایجاد فروچاله‌ها در میناب اظهار داشت: دغدغه های کشاورزان در خصوص عدم نصب کنتورهای حجمی یکی دیگر از نشانه های عدم مدیریت های مناسب در  برداشت از منابع آبی است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه